بیست‌و‌سوم/۲۳ بهمن‌ماه در تاریخ – عملیات عراق برای نابودی نیروگاه بوشهر و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از انجام دومین عملیات هوایی عراق برای نابودی نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۶۳خ، تا درگذشت عبدالعلی بدره‌ای لرستانی؛ آخرین فرماندۀ نیروی زمینی شاهنشاهی و فرماندۀ گارد جاویدان شاهنشاهی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ بهمن‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انجام دومین عملیات هوایی عراق برای نابودی نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۶۳خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز اسماعیل نوری‌علا در سال ۱۳۲۱خ؛ استاد دانشگاه، فعال سیاسی، نویسنده، کارگردان ایرانی، یکی از منتقدان دین اسلام و نظام جمهوری‌اسلامی که برادر پرتو نوری‌علا است. او از فعال‌ترین شاعران و منتقدان و روزنامه‌نگاران و از پیگیرترین مفسران و مدافعان شعر موج نُو در دهه‌های ۴۰ و ۵۰خ بود. او به‌همراه احمدرضا احمدی، محمدعلی سپانلو، غفار حسینی و نادر ابراهیمی انتشارات طرفه را به‌نیت دفاع از هنر موج نُو و پشتیبانی از هنرمندان موج نُویی (به‌ویژه شاعران)، در اوایل دههٔ ۴۰خ تأسیس کرده‌بود و با انتشار چندین جُنگ و داستان و مجموعۀ اشعار و نگارش مقالات فراوان در نشریات متعدد توانسته‌بود که حرکت موج نُو را تسریع کند. او همچنین از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳م مدیر مسئول و سردبیر نشریۀ سکولاریسم نُو بود که بعدها این نشریه در سایت «جنبش سکولار دموکراسی ایران» ادغام شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمد مسعود (م. دهاتی) در سال ۱۳۲۶خ؛ روزنامه‌نگار و رمان‌نویس ایرانی و مدیر روزنامۀ مرد امروز که کار مطبوعاتی خود را از روزنامۀ اطلاعات آغاز کرد و با بسیاری از نشریات مانند روزنامۀ باختر همکاری داشت. وی در روزنامۀ مرد امروز در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۳۲۶خ در مقالۀ اعتراض‌آمیزی برای اعدام احمد قوام (قوام‌السلطنه) یک‌میلیون‌ریال جایزه تعیین کرده‌بود و سرانجام در همان‌سال در خیابان اکباتان تهران هنگام خروج از چاپ‌خانه به‌ضرب گلوله کشته‌شد.
– درگذشت عبدالعلی بدره‌ای لرستانی در سال ۱۳۵۷خ؛ سپهبد و آخرین فرماندۀ نیروی زمینی شاهنشاهی ایران و فرماندۀ گارد جاویدان شاهنشاهی که در مقر پادگان لویزان در دفترشان توسط یک مستشار نظامی آمریکایی و یک درجه‌دار مورد سوء قصد قرار گرفت و به‌شدت مجروح شد و سپس به‌بیمارستان جرجانی انتقال یافت و در همان بیمارستان درگذشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 مردادماه در تاریخ - زادروز عباس‌علی حاتمی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *