بیست‌و‌ششم/۲۶ آذرماه در تاریخ – درگذشت محمدابراهیم فرخ غفاری و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیدموسی نامجو؛ سرهنگ نیروی زمینی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و وزیر دفاع در دولت محمدجواد باهنر، تا درگذشت محمدابراهیم فرخ غفاری؛ از پیشگامان سینمای مدرن ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ آذرماه در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز حمل‌و‌نقل در ایران

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا عبدالرحیم خان‌خانان در سال ۹۳۵خ؛ پسر محمد بیرام‌خان خان‌خانان و از وزیران صاحب قدرت و هنرپرور و از شاعران دربار گورکانیان هند که در زمان جلال‌الدین اکبرشاه و جهانگیرشاه بود و در روند مهاجرت هنرمندان ایرانی به‌هند نیز مؤثر بود.
– زادروز هادی نجم‌آبادی در سال ۱۲۵۰خ؛ یکی از مجتهدان مشهور تهران در دوران پادشاهی ناصرالدین‌شاه و مظفرالدین‌شاه قاجار بوده که وی را باید یکی از تأثیرگذاران افراد مهم در تاریخ معاصر ایران دانست که هم در زمینۀ فکر تجددخواهی و هم در مسائل سیاسی ایران، اثرآفرین بوده‌است. افکار و اندیشه‌های او را در کتاب «تحریر العقلاء» می‌توان جست. وی را از نزدیک‌ترین روحانیون ساکن ایران به‌سیدجمال‌الدین اسدآبادی دانسته‌اند. نامه‌هایی که یاران سیدجمال‌الدین، همچون میرزا آقاخان کرمانی و شیخ احمد روحی، برای وی می‌فرستادند، گاه از چنان حساسیتی برخوردار بود که در صورت کشف، کشته‌شدن نامه‌رسان را در پی داشت.
– زادروز سیدموسی نامجو در سال ۱۳۱۷خ؛ سرهنگ نیروی زمینی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و وزیر دفاع در دولت محمدجواد باهنر که در حادثۀ سقوط پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران در سال ۱۳۶۰خ کشته‌شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در سال ۶۹۵خ؛ هشتمین سلطان از سلسلۀ ایلخانان
– درگذشت محمدحسین امین‌الضرب در سال ۱۳۱۱خ؛ سرمایه‌دار ایرانی در دورۀ قاجار و پهلوی، بانی صنعت برق در ایران و نمایندۀ مجلس شورای ملی که در دورۀ زمام‌داری مظفرالدین‌شاه قاجار اولین دستگاه تولید برق را از روسیه خرید و به‌این ترتیب برق وارد ایران شد و جای گاز را گرفت؛ به‌همین دلیل او را «پدر برق ایران» لقب داده‌اند. وی از سال ۱۳۰۶خ الی ۱۳۱۱خ ریاست اتاق تجارت تهران را نیز بر عهده داشت.
– درگذشت سیدعلی حق‌شناس کمیاب (پهلوان سیدعلی) در سال ۱۳۵۲خ؛ کشتی‌گیر، صوفی، ورزش‌کار ورزش‌های باستانی ایرانی و پهلوان اول پایتخت (تهران) در دهۀ ۱۳۱۰خ که او را از نام‌دارترین پهلوانان ایران پس از پوریای ولی می‌دانند.
– درگذشت محمدابراهیم فرخ غفاری در سال ۱۳۸۵خ؛ سینماشناس، مورخ، منتقد، کارگردان، پایه‌گذار کانون فیلم و فیلم‌خانه ملی ایران و از پیشگامان سینمای مدرن ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 بهمن‌ماه در تاریخ - درگذشت غلامعلی اویسی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *