بیست‌و‌ششم/۲۶ فروردین‌ماه در تاریخ – زادروز محمدعلی کشاورز و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حمید قنبری؛ از نخستین خوانندگان پاپ، زادروز محمدعلی کشاورز؛ بازیگر تلویزیون و سینما، تا درگذشت فرح‌بخش ستودی نمین؛ مورخ و از پیشگامان فرهنگ اردبیل و نمین که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ فروردین‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز رضاقلی میرزا در سال ۱۰۹۸خ؛ فرزند ارشد نادرشاه افشار که به‌دلیل سوءقصد به‌جان پدر (نادرشاه)، به‌فرمان وی کشته‌شد.
– زادروز شیخ احمد روحی در سال ۱۲۳۴خ؛ متفکر سیاسی، مبارز جنبش مشروطه که به‌همراه ۲ هم‌فکر خود (میرزا آقاخان کرمانی و میرزا حسن‌خان خبیرالملک) در تبریز به‌طرز فجیعی سر بریده شدند. سپس پوست سر آن‌ها را کَندند و در سر آن‌ها کاه کردند و به‌تهران ارسال نمودند.
– زادروز حمید قنبری در سال ۱۳۰۳خ؛ صداپیشه، پرده‌خوان و یکی از نخستین خوانندگان پاپ
– زادروز محمدعلی کشاورز در سال ۱۳۰۹خ؛ بازیگر و هنرمند تئاتر و تلویزیون و سینما
– زادروز احمد بیگدلی در سال ۱۳۲۴خ؛ نویسندۀ رمان
– زادروز فتاح عبدلی در سال ۱۳۴۰خ؛ نمایندۀ حزب دموکرات کردستان ایران در اروپا و عضو کمیتۀ مرکزی این حزب که به‌همراه صادق شرفکندی، همایون اردلان و نوری دهکردی طی واقعۀ ترور میکونوس در برلین کشته‌شدند.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کامران میرزا (نایب‌السلطنه) در سال ۱۳۰۸خ؛ شاهزادۀ قاجار و فرزند سوم ناصرالدین‌شاه و نیز برادر مسعود میرزا ظل‌السلطان و مظفرالدین‌شاه
– درگذشت علی سخاوت‌زاهدی در سال ۱۳۸۴خ؛ بازیگر سینما و تلویزیون، که به‌نام قوچعلی در سری فیلم‌های صمد و چند فیلم دیگر مانند شوهر جونم عاشق شده و جوجه‌فکلی معروف شده‌است،
– درگذشت فرح‌بخش ستودی نمین در سال ۱۳۸۸خ؛ مورخ و از پیشگامان فرهنگ اردبیل و نمین

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 فوریه در تاریخ - درگذشت مینا کشور کمال و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *