بیست‌و‌نهم/۲۹ آذرماه در تاریخ – درگذشت ابوالحسن صبا و…

بیست‌و‌نهم/۲۹ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فرمان فتحعلیان؛ از موسیقی‌دانان و خوانندگان اهل ایران، تا درگذشت حسینعلی منتظری؛ مرجع‌تقلید شیعه، از رهبران انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌نهم/۲۹ آذرماه در تاریخ

بیست‌و‌نهم/۲۹ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– امضاء و ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط حسن روحانی در سال ۱۳۹۵خ
– زمین‌لرزۀ ملارد در سال ۱۳۹۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز فرمان فتحعلیان در سال ۱۳۴۹خ؛ از موسیقی‌دانان و خوانندگان

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدولی اسدی (مصباح دیوان، مصباح‌السلطنه) در سال ۱۳۱۴خ؛ نایب‌التولیۀ آستان قدس رضوی در دورۀ رضاشاه پهلوی که با طرح لباس متحدالشکل برای مردان و به‌خصوص اجباری‌شدن کلاه پهلوی، به‌مخالفت پرداخت. پس از واقعۀ مسجد گوهرشاد مشهد در سال ۱۳۱۴خ، به‌همراه گروه دیگری از روحانیون و مدرسین حوزۀ علمیۀ مشهد دستگیر و پس از محاکمۀ سریع در دادگاه نظامی، تیرباران شد. محمدعلی فروغی نیز در دومین دورۀ نخست‌وزیری خود به‌دلیل حمایت از او، مغضوب و خانه‌نشین شد.
– درگذشت حسن اورنگی در سال ۱۳۳۰خ؛ مخوف‌ترین قاتل سریالی زنان در مشهد که به‌قتل ۱۴ زن در مشهد اعتراف کرد و نهایتاً اعدام شد. وی که فکر نمی‌کرد به‌اعدام محکوم شود، در وصیت‌نامه‌اش درخواست کرد که جسدش در بلندترین نقطۀ شهر دفن شود تا مردم او را همیشه به‌یاد آورند.
– درگذشت ابوالحسن صَبا در سال ۱۳۳۶خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازنده و آموزگار موسیقی
– درگذشت دکتر سیدمجدالدین میرفخرایی (گلچین گیلانی) در سال ۱۳۵۱خ؛ از سرایندگان شعر نُو به‌فارسی
– درگذشت ناصر عبداللهی در سال ۱۳۸۵خ؛ خوانندۀ پاپ
– درگذشت حسینعلی منتظری در سال ۱۳۸۸خ؛ مرجع‌تقلید شیعه، از رهبران انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی و از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸خ قائم‌مقام رهبری جمهوری‌اسلامی ایران
– درگذشت مهین قدیری در سال ۱۳۸۹خ؛ اولین قاتل سریالی زن در ایران که پس از قتل ۵ زن و یک مرد در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸خ دستگیر و در سال ۱۳۸۹خ نیز اعدام شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 نوامبر در تاریخ - درگذشت اریک ولفگانگ کورنگلد و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *