بیست‌و‌نهم/۲۹ اسفندماه در تاریخ – درگذشت ثمین باغچه‌بان و…

بیست‌و‌نهم/۲۹ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پروانه اسکندری؛ از رهبران جنبش دانشجویی و سپس حزب ملت ایران و جبهۀ ملی ایران، تا درگذشت ثمین باغچه‌بان؛ آهنگ‌ساز، شاعر، نویسنده و مترجم تُرک اهل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌نهم/۲۹ اسفندماه در تاریخ

بیست‌و‌نهم/۲۹ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– روز ملی‌شدن صنعت نفت ایران در سال ۱۳۲۹خ؛ مجلس سنا رأی مجلس شورای ملی را در مورد ملی‌شدن صنعت نفت تأیید کرد و محمدرضاشاه پهلوی نیز آن را امضا کرد.
– وقوع پدیده سیش (موجی ایستاده که در پهنۀ آب محصور یا نیمه‌محصور تشکیل می‌شود) در بندر دَیّر (مرکز شهرستان دیر در استان بوشهر) با ۵ نفر کشته و ۲۰ نفر مصدوم در سال ۱۳۹۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز پرویز ناتل خانلری در سال ۱۲۹۲خ؛ از اهالی ناتل نور مازندران، ادیب، سیاست‌مدار، زبان‌شناس، نویسنده و شاعر معاصر ایرانی
– زادروز انور خامه‌ای در سال ۱۲۹۵خ؛ سیاست‌مدار، اقتصاددان، جامعه‌شناس، نویسنده و مترجم ایرانی، از اعضای گروه ۵۳ نفر و از بنیان‌گذاران حزب تودۀ ایران که از نخستین دانشجویان مهندسی شیمی در مدرسۀ عالی تهران دانشگاه صنعتی شریف در این رشته بود.
– زادروز عبدالحسین زرین‌کوب در سال ۱۳۰۱خ؛ ادیب، تاریخ‌نگار، منتقد ادبی، نویسنده و مترجم برجستۀ معاصر
– زادروز پروانه اسکندری (پروانه فروهر) در سال ۱۳۱۷خ؛ از رهبران جنبش دانشجویی و سپس حزب ملت ایران و جبهۀ ملی ایران و نخستین زنی که به‌عضویت شورای مرکزی جبهۀ ملی ایران درآمد و مدیرمسئول نشریۀ جبهۀ ملی ایران بود که به‌همراه همسرش داریوش فروهر، به‌طرزی فجیع در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ایران به‌قتل رسید.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ثمین باغچه‌بان در سال ۱۳۸۶خ؛ آهنگ‌ساز، شاعر، نویسنده و مترجم تُرک اهل ایران

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 تیرماه در تاریخ - درگذشت منصور نریمان و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *