بیست‌و‌پنجم/۲۵ آذرماه در تاریخ – درگذشت نصرالله زرین‌پنجه و…

بیست‌و‌پنجم/۲۵ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز طوفان هل عطایی (طوفان)؛ آهنگ‌ساز و نوازنده و خوانندۀ اهل ایران، تا درگذشت نصرالله زرین‌پنجه؛ نوازندۀ تار و آهنگ‌ساز و همچنین نوازندۀ سه‌تار و بربط و ترومپت که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌پنجم/۲۵ آذرماه در تاریخ

بیست‌و‌پنجم/۲۵ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز پژوهش در ایران
– روز مادر در دوران شاهنشاهی محمدرضا پهلوی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۰۴خ؛ عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز طوفان هل عطایی (طوفان) در سال ۱۳۲۵خ؛ آهنگ‌ساز، نوازنده و خواننده
– زادروز کیومرث پوراحمد در سال ۱۳۲۸خ؛ فیلم‌ساز و نویسنده‌ای که یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازان نسل بعد از انقلاب ۱۳۵۷خ بود که در دهه‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰خ چندین فیلم و سریال ساخت.
– زادروز بکتاش آبتین (نام شناسنامه‌ای؛ مهدی کاظمی) در سال ۱۳۵۳خ؛ فیلم‌ساز، شاعر، نویسنده، منتقد و زندانیِ سیاسی که از سال ۱۳۹۱خ (پس از زندانی‌شدن منیژه نجم عراقی) منشیِ کانون نویسندگان ایران و از سال ۱۳۹۳خ یکی از دبیران این کانون بود. وی در پی ابتلا به‌کرونا و اقدام دیرهنگام مسئولان زندان اوین برای انتقالش به‌بیمارستان، تعلل در روند درمان او و تأخیر در اعطای مرخصی از زندان، در بیمارستانی در تهران درگذشت.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علاءالدین علی بن محمد سمرقندی (ملاعلی قوشچی) در سال ۸۵۳خ؛ فیزیک‌دان، ریاضی‌دان، منجم، زبان‌شناس و متکلم ایرانی و از مشاهیر علمای عامه و کلام و ریاضیات و از فقهای حنفی و از عالمان بزرگ اهل سنت در علم کلام
– درگذشت نصرالله زرین‌پنجه در سال ۱۳۶۰خ؛ نوازندۀ سرشناس تار و آهنگ‌ساز و همچنین در نواختن سه‌تار، بربط و ترومپت مهارت داشت و در تهیۀ کتاب‌های آموزشی تار و سه‌تار هنرستان نیز سهم به‌سزایی داشت.
– درگذشت ابوالقاسم تفضلی در سال ۱۳۸۳خ؛ حقوق‌دان
– درگذشت خداداد فرمانفرمائیان در سال ۱۳۹۴خ؛ اقتصاددان و رئیس پیشین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجۀ ایران که سابقۀ عضویت در شورای عالی پول و اعتبار، شورای عالی اقتصاد و ریاست هیئت‌مدیرۀ بانک صنایع را در کارنامه داشت. او در زمان مسئولیت، نقش مهمی در ایجاد و بهبود ساختار برنامه‌ریزی و مفهوم آن در ایران ایفا کرد.
– درگذشت محمدعلی شیرازی (حافظ‌الکتب) در سال ۱۴۰۱خ؛ شاعر و ترانه‌سرای ایرانی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 خردادماه در تاریخ - زادروز جلیل شهناز و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *