بیست‌و‌پنجم/۲۵ فوریه در تاریخ – درگذشت گلن تئودور سیبورگ و…

بیست‌و‌پنجم/۲۵ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابن بطوطه؛ سیاح و نویسنده و سفرنامه‌نویس مراکشی، تا درگذشت تنسی لاینر ویلیامز؛ نویسندۀ مشهور آمریکایی و یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان معاصر در ادبیات آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌پنجم/۲۵ فوریه در تاریخ

بیست‌و‌پنجم/۲۵ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۲۱م؛ تفلیس، پایتخت جمهوری دموکراتیک گرجستان، پس از نبردی شدید به‌تصرف بلشویک‌های روسیه درآمد و جمهوری سوسیالیستی گرجستان ایجاد شد.
– در سال ۱۹۵۶م؛ نیکیتا خروشچف، رهبر حزب کمونیست شوروی، در یک سخنرانی از ژوزف استالین (رهبر پیشین) انتقاد کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابن بطوطه در سال ۱۳۰۴م؛ سیاح و نویسنده و سفرنامه‌نویس مراکشی
– زادروز شوان‌دو در سال ۱۳۹۸م؛ پنجمین امپراتور دودمان مینگ که بر چین فرمانروایی کرد و از علاقه‌مندان به‌شعر و ادبیات بود و در هنر نقاشی، به‌ویژه کشیدن نگاره‌هایی از حیوانات مهارت داشت.
– زادروز کارلو گولدونی در سال ۱۷۰۷م؛ نمایشنامه‌نویس مشهور ایتالیایی که امروزه منتقدان هنری، او را یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان اروپا به‌شمار می‌آورند.
– زادروز خوزه د سن مارتین در سال ۱۷۷۸م؛ سپهسالار آرژانتینی و رهبر کامیاب آمریکای جنوبی در راه دست‌یابی به‌استقلال از اسپانیا در جریان جنگ‌های استقلال آرژانتین که قهرمان ملی آرژانتین شناخته می‌شود و بالاترین نشان این کشور به‌افتخار او نام‌گذاری گشته‌است.
– زادروز پیر اُگوست رنوآر در سال ۱۸۴۱م؛ نقاش امپرسیونیست فرانسوی و از بنیان‌گذاران مکتب دریافت‌گری
– زادروز رودولف اشتاینر در سال ۱۸۶۱م؛ فیلسوف، ادیب، مربی، هنرمند، نمایشنامه‌نویس، اندیشمند اجتماعی و نهان‌شناس اتریشی که بنیان‌گذار آنتروپوزوفی، آموزش والدورف، کشاورزی زیست‌پویا، داروهای آنتروپوزوفی، و ریخت هنری نوین حرکات منظم بدن بوده‌است.
– زادروز سِر جرج هریسون در سال ۱۹۴۳م؛ موسیقی‌دان، ترانه‌سرا، تهیه‌کنندۀ انگلیسی و عضو گروه بیتلز
– زادروز امین معلوف در سال ۱۹۴۹م؛ نویسندۀ فرانسوی لبنانی‌تبار

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فردریک اول در سال ۱۷۱۳م؛ از خاندان هوهن‌تسولرن امیر براندنبورگ و دوک پروس و همچنین فرمانروای سرزمین متحد براندنبورگ‌پروس که نخستین اقدام مهم او، تبدیل پروس به‌یک پادشاهی بود که پس از عهدنامه‌ای با حکومت مشترک‌المنافع لهستان‌لیتوانی در سال ۱۷۰۱م انجام شد.
– درگذشت سِر کریستوفر رن در سال ۱۷۲۳م؛ دانشمند و معمار انگلیسی در قرن ۱۷م که مشهورترین کار او کلیسای جامع پل مقدس در لندن است.
– درگذشت پاول یولیوس رویتر در سال ۱۸۹۹م؛ کارآفرین آلمانی‌بریتانیایی که در استفاده از تلگراف و مخابرۀ اخبار در عصر خود از پیشگامان به‌شمار می‌رفت. وی روزنامه‌نگار و مؤسس آژانس خبری رویترز بود. او در میان ایرانیان به‌دلیل عقد امتیازنامۀ رویتر با دربار ناصرالدین‌شاه قاجار که در آن کنترل تمامیِ منابع طبیعی ایران با اعطای وامی به‌ناصرالدین‌شاه قاجار به‌دست وی افتاد شهرت یافته‌است.
– درگذشت جرج ریچاردز مینوت در سال ۱۹۵۰م؛ ‏زیست‌شناس آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۴م به‌خاطر کشف اثر کبد بر کم‌خونی
– درگذشت مارک روتکو در سال ۱۹۷۰م؛ نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی آمریکایی و لتونیایی‌تبار
– درگذشت تئودور سودبرگ در سال ۱۹۷۱م؛ شیمی‌دان سوئدی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی
– درگذشت تنسی لاینر ویلیامز در سال ۱۹۸۳م؛ نویسندۀ مشهور آمریکایی و یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان معاصر در ادبیات آمریکا
– درگذشت گلن تئودور سیبورگ در سال ۱۹۹۹م؛ شیمی‌دان هسته‌ای آمریکایی که در سال ۱۹۵۱م به‌علت همکاری در کشف ۱۰ عنصر فرا اورانیمی، برندۀ جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت پاکو دِ لوسیا در سال ۲۰۱۴م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ چیره‌دست گیتار اهل اسپانیا
– درگذشت حسنی مبارک در سال ۲۰۲۰م؛ چهارمین رئیس‌جمهورِ جمهوریِ عربیِ مصر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 ژانویه در تاریخ - درگذشت آگاتا کریستی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *