بیست‌و‌چهارم/۲۴ آبان‌ماه در تاریخ – زادروز سیما کوبان و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیما کوبان؛ نقاش، مجسمه‌ساز، استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم، ناشر، منتقد و محقق، تا درگذشت علامه طباطبایی؛ روحانی، عارف، فیلسوف، مفسر و نویسنده و از مدرسان حوزه‌علمیۀ قم که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ آبان‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بزرگداشت سیدمحمدحسین طباطبایی در ایران

 


 

  • وقایع

– تصویب قانون اساسی جمهوری‌اسلامی ایران توسط مجلس خبرگان در سال ۱۳۵۸خ
– آغاز اعتراضات سراسری پس از افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز نورالدین عبدالرحمن بن احمد بن محمد جامی (جامی، خاتم‌الشعرا) در سال ۷۹۳خ؛ همه‌چیزدان، شاعر، موسیقی‌دان، ادیب و صوفی نام‌دار فارسی‌زبان ایرانی سدۀ ۹ه.ق
– زادروز سیما کوبان در سال ۱۳۱۸خ؛ نقاش، مجسمه‌ساز، استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم، ناشر، منتقد و محقق
– زادروز بیژن نجدی در سال ۱۳۲۰خ؛ شاعر و داستان‌نویس

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدمحمد تدین بیرجندی در سال ۱۳۳۰خ؛ چهارمین رئیس دانشگاه تهران و از جمله شخصیت‌های برجستۀ سیاسی و علمی دوران قاجار و پهلوی که نقش مهمی در دورۀ بین انقراض سلسلۀ قاجار و آغاز دوران پهلوی داشت. تدین در طول عمر سیاسی خود در مناصبی همچون رئیس مجلس شورای ملی، وزیر معارف (فرهنگ) و وزیر خواربار به‌خدمت مشغول بود.
– درگذشت محمدحسن (بیوک) معیری در سال ۱۳۴۷خ؛ با تخلص رهی از غزل‌سرایان معاصر ایران و از ترانه‌سرایان و تصنیف‌سرایان به‌نام
– درگذشت سیدمحمدحسین طباطبایی (علامه طباطبایی) در سال ۱۳۶۰خ؛ روحانی، عارف، فیلسوف، مفسر و نویسنده و از مدرسان حوزه‌علمیۀ قم که از شاگردان وی می‌توان به‌عزیزالله خوش‌وقت، مرتضی مطهری، سیدمحمد بهشتی، سیدعلی خامنه‌ای، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، ناصر مکارم شیرازی، محمدرضا مهدوی کنی و محمدتقی مصباح یزدی اشاره کرد. تفسیرالمیزان، نهایهالحکمه، شیعه در اسلام و اصول فلسفه و روش رئالیسم از آثار اوست.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 مارس در تاریخ - درگذشت مارگریت دوراس و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *