توماس پین؛ اندیشمند و روشنفکری که از بی‌نوایان دفاع می‌کرد! + تصاویر

امروز در تقویم تاریخ قجرتایم، سالروز درگذشت اندیشمند تکفیرشده توسط کلیسا توماس پین است؛ همان روشنفکری که یکی از مهم‌ترین عاملان پیروزیِ انقلاب آمریکا بود و همه‌ی عمر در راه بهترکردن زندگیِ بشریت و گسترش آزادی، قلم زد و خدمت کرد و بارها تا پای مرگ رفت.
توماس پین

«توماس پین» فیلسوف انگلیسی در تاریخ ۲۹ ژانویه‌ی ۱۷۳۶م در انگلستان به دنیا آمد. وی در جوانی راهیِ ایالات متحده‌‌ی آمریکا شد و سالیان طولانی در این کشور اقامت گزید. «توماس پین» در زندگیِ شخصی، فراز و نشیب‌های فراوانی داشت و برای نجات و استقلال آمریکا نیز تلاش بسیاری نمود. در پاییز سال ۱۷۷۵م، در آن هنگام که هنوز بسیاری از رهبران مستعمرات، ابراز تمایلی نسبت به جداشدن از انگلستان نکرده‌بودند، «توماس پین» به فکر ایجاد یک ملت واحد و مستقل در آمریکا افتاد و در کتاب خود با عنوان «عقل سلیم»، استقلال را به‌عنوان شعار اصلیِ انقلاب آمریکا عنوان کرد.

توماس پین
کتاب عقل سلیم، منتشرشده در سال ۱۷۷۶م

در این کتاب که آن را «انجیل سیاسیِ آمریکا» خوانده‌اند، «توماس‌ پین» با کلماتی صریح و روشن، مردم را به ایجاد جمهوری دعوت کرده‌است. این صراحت آن‌چنان است که گفته‌اند: نویسنده‌ی اعلامیه‌ی استقلال آمریکا، هر کس باشد، مؤلف حقیقیِ آن، «توماس پین» است. وی در مورد فرانسه نیز تلاش نمود تا به انقلاب آن‌ها کمک کند، اما اعتراض وی به حکومت «دوره‌ی ترور و وحشت»، او را تا آستانه اعدام پیش برد. «توماس پین» از بی‌نوایان در برابر توان‌گران، و از ستم‌دیدگان در مقابل ستم‌گران پشتیبانی می‌نمود و ضمن نگارش سلسله مقالاتی، تقریباً یک‌قرن قبل از جنگ‌های داخلیِ آمریکا، مسئله‌ی «الغای‌ بردگی» را مطرح ساخت.

توماس پین
برگی از پیش‌نویس اعلامیه‌ی استقلال آمریکا توسط کمیته‌ی پنج نفری، مورخ ۲۴ ژوئن ۱۷۷۶م، کپی‌شده از پیش‌نویس اصلی توسط جان آدامز برای بررسی و تأیید راجر شرمن

وی در سال‌های بعد، پس از سفر به اروپا، تصمیم گرفت که به همه‌ی بشریت کمک کند. «توماس پین» دین را هم محدودکننده‌ی پیشرفت بشر می‌دانست و اعلام کرد که «جهان، وطن او، و نیکی‌کردن نیز دین اوست.» وی برای نشر عقاید خود دو کتاب «حقوق بشر» و «عصر خرد» را نگاشت و در آن دو خواستار جهانی فارغ از تفرقه‌های مذهبی و خرافات شد؛ به همین علت توسط کلیسا به بی‌خدایی و بی‌دینی محکوم گشت و تکفیرش کردند. در اندیشه‌ی اجتماعیِ او، آزادی برای همه‌ی جهانیان، صلح برای همیشه و برابریِ انسان‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  جنگ اقتصادی؛ مشکل اصلی تحریم‌هاست یا مدیریت؟!
توماس پین
نقاشیِ رنگ روغن پین، اثر لوران دابوس در حدود ۱۷۹۱م

«توماس پین» اظهار می‌داشت که «گُل آزادی از دانه‌ی رنج می‌بالد، این است آنچه ما حاضریم به‌خاطر آن رنج بکشیم و حتی جان بدهیم، آزادی برای خودمان و آزادی برای همه‌ی جهانیان…» اما حمله‌ی او به کلیسا، دشمنیِ بسیاری را علیه وی برانگیخت. «توماس پین» سرانجام در روزی چون امروز؛ یعنی هشتم ژوئن ۱۸۰۹م در ۷۲ سالگی درگذشت و در حالی که به علت تکفیر کلیسا تنها شش نفر در خاکسپاریِ او شرکت کردند، در نیو راچل دفن شد. در سال ۱۸۱۹م، یک روزنامه‌نگار رادیکال به‌نام «ویلیام کوبت» جسد او را از خاک بیرون کشید؛ به امید آن‌که در خاک انگلستان برای او تشییع‌جنازه‌ای درخور برپا کند، اما استخوان‌های او گُم شد! یادش گرامی و راهش پُررهرو باد… در ادامه تصاویری جالب از پرتره‌ها و کاریکاتورهایی قدیمی مربوط به «توماس پین» در همان زمان را مشاهده می‌کنید.

ویلیام کوبت
پرتره‌ی ویلیام کوبت، اثر جُرج کوک در سال ۱۸۳۱م
توماس پین
خانه‌ی پین در لویس در شرق ساسکس، در انگلستان
توماس پین
مدرسه‌ی بزرگسالان گرامر تتفورد؛ جایی که پین در آن‌جا تحصیل کرد.
توماس پین
کاریکاتور جیمز گیلری. پین کُرست بریتانیا را سفت می‌کند، در حالی که یک نوار اندازه‌گیری از جیب کُتش بیرون زده و روی آن نوشته شده‌است: «حقوق انسان!»
توماس پین
جلد کتاب حقوق بشر در سال ۱۷۹۶م
توماس پین
جیمز گیلری، طنزپرداز انگلیسی، پین را در پاریس در انتظار حکم اعدام از سوی سه قاضی، به شکل حلق‌آویزشده به سخره می‌گیرد!
توماس پین
کاریکاتور دوستان مردم، اثر ایزاک کرویکشانک در تاریخ ۱۵ نوامبر ۱۷۹۲م؛ جوزف پریستلی و پین با وسایل آتش‌زا احاطه شده‌اند!
توماس پین
پرتره‌ی پین، اثر جان وسلی جارویس، حدود ۱۸۰۶-۱۸۰۷م
توماس پین
ماسک نمونه‌داری‌شده از چهره‌ی پین پس از مرگ
توماس پین
پرتره‌ی پین، اثر متیو پرات، حدود ۱۷۸۵-۱۷۹۵م
توماس پین
نشریه‌ی آزاداندیش آمریکایی در سال ۱۸۷۳م، با تیتر «حقیقت‌جو» که از پین دفاع می‌کرد.
توماس پین
بنای یادبود توماس پین
توماس پین
بنای یادبود توماس پین

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *