دهم/۱۰ مردادماه در تاریخ – زادروز محمدعلی فروغی و…

دهم/۱۰ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از آغاز به‌کار اولین خط کشتیرانی ایران در دریای خزر در سال ۱۳۶۸خ، تا زادروز محمدعلی فروغی؛ ملی‌گرا، تجددخواه، مترجم، ادیب و سخن‌شناس، فیلسوف، تاریخ‌دان، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، دیپلمات که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ مردادماه در تاریخ

دهم/۱۰ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– جشن چلۀ تابستان در ایران

 


 

  • وقایع

– بنیان‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۶۱خ
– عملیات نصر ۶ در میمک توسط ارتش جمهوری‌اسلامی ایران در سال ۱۳۶۶خ
– پاکسازی سومار و قصر شیرین از نیروهای عراقی توسط نیروهای ایرانی در سال ۱۳۶۷خ
– آغاز به‌کار اولین خط کشتیرانی ایران در دریای خزر در سال ۱۳۶۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدعلی فروغی دردشتی (ذُکاءالملک) در سال ۱۲۵۶خ؛ ملی‌گرا، تجددخواه، روشن‌فکر، مترجم، ادیب و سخن‌شناس، فیلسوف، تاریخ‌دان، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، دیپلمات، نماینده و رئیس مجلس، وزیر و نخست‌وزیر ایران که نقش مهمی در تأسیس دانشگاه تهران داشت و همچنین پایه‌گذار و نخستین رئیس فرهنگستان ایران بوده‌است.
– زادروز محمود دولت‌آبادی در سال ۱۳۱۹خ؛ نویسندۀ رمان، نگارش چندین نمایش‌نامه و فیلم‌نامه
– زادروز اعظم طالقانی در سال ۱۳۲۲خ؛ روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و کنش‌گر حقوق زنان ایرانی که در دورۀ نخست مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نمایندۀ تهران در مجلس حضور داشت. او فمینیست اسلامی و از کنش‌گران ملی‌مذهبی و فرزند سیدمحمود طالقانی بود.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدجلال‌الدین تهرانی در سال ۱۳۶۶خ؛ اخترشناس، ریاضی‌دان و سیاست‌مدار ایرانی در دوران پهلوی که چند مرتبه وزیر و سناتور و تولیت آستان قدس رضوی شد و در آستانۀ انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷خ به‌ریاست شورای سلطنت منصوب شد. استعفای او به‌عنوان شرط ملاقات با سیدروح‌الله خمینی در نوفل‌لوشاتو نیز ضربۀ مهمی به‌نظام پادشاهی در ایران بود.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 شهریورماه در تاریخ - زادروز عباس قادری و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *