دوازدهم/۱۲ اسفندماه در تاریخ – درگذشت سیدعلی میری و…

دوازدهم/۱۲ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از سخنرانی روح‌الله خمینی در مدرسۀ فیضیۀ قم در سال ۱۳۵۷خ، تا درگذشت سیدعلی میری؛ کمدین و بازیگر تئاتر و سینمای قبل از انقلاب در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ اسفندماه در تاریخ

دوازدهم/۱۲ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۲۴خ؛ دکتر محمد مصدق، نمایندۀ تهران در مجلس شورای ملی، شدیداً به‌شوروی که حاضر به‌خارج‌ساختن نیروهایش از ایران نمی‌شد، اعتراض کرد.
– در سال ۱۳۲۹خ؛ اجتماعات مردم تهران برای ملی‌شدن صنعت نفت و لغو قرارداد نفت با انگلستان گسترش یافت.
– سخنرانی روح‌الله خمینی در مدرسۀ فیضیۀ قم در سال ۱۳۵۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیدعلی‌اصغر خبره‌زاده در سال ۱۳۰۲خ؛ مترجم ایرانی
– زادروز بیژن ترقی در سال ۱۳۰۸خ؛ شاعر و ترانه‌سرای
– زادروز مهدی تدینی در سال ۱۳۵۹خ؛ مترجم و پژوهش‌گر در حوزۀ تاریخ و اندیشۀ سیاسی که بیشتر کتاب‌هایی که تاکنون از او منتشر شده، در زمینۀ «فاشیسم‌پژوهی» است. او در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۸۹خ در خانه‌اش بازداشت و پس از چند هفته بازجویی در بند ۲۴۰ اوین آزاد شد. وی از ابتدای سال ۱۳۹۳خ دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری کرد و سپس در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴خ آزاد شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدعلی میری در سال ۱۳۸۷خ؛ کمدین، بازیگر تئاتر و سینمای قبل از انقلاب
– درگذشت یارعلی پورمقدم در سال ۱۴۰۱خ؛ نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس که از وی به‌عنوان نویسنده‌ای صاحب‌سبک در ادبیات معاصر ایران یاد می‌شود. او در جوانی با نخستین نمایش خود، جایزۀ اول جشنوارۀ نمایش‌نامه‌نویسی «جشن هنر طوس» را کسب کرد. وی در سال ۱۳۶۰خ کافه‌ای با نام «کافه شوکا» در تهران تأسیس کرد که طی سال‌ها، به‌محفلی برای نویسندگان، شاعران، روزنامه‌نگاران و هنرمندان تبدیل شد.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 مهرماه در تاریخ - روز تهران و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *