دوم/۲ مهرماه در تاریخ – زادروز منوچهر آتشی و…

دوم/۲ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز منوچهر آتشی؛ شاعر و روزنامه‌نگار و مترجم معاصر اهل ایران، تا درگذشت اسفندیار یگانگی (دکتر)؛ بنیان‌گذار آبیاری نوین در ایران و مؤسس شرکت آبیاری سرتاسری ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ مهرماه در تاریخ

دوم/۲ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۱۳خ؛ در ایران، هیئت وزیران قانون و مقررات استفاده از رادیو را تصویب کرد.
– اعتصاب کارگران و کارکنان پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به‌رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز احمد بن محمد مهدی فاضل نراقی (ملا احمد نراقی) در سال ۱۱۵۰خ؛ مجتهد شیعه، نویسنده و شاعر سدۀ ۱۲خ که در جنگ دوم ایران با روسیۀ تزاری، فرمان جهاد را صادر کرد.
– زادروز منوچهر آتشی در سال ۱۳۱۰خ؛ شاعر، روزنامه‌نگار و مترجم معاصر
– زادروز سیدمحمد معتمدی در سال ۱۳۵۷خ؛ خواننده

 


 

  • درگذشت

– درگذشت اسفندیار یگانگی (دکتر) در سال ۱۳۵۱خ؛ بنیان‌گذار آبیاری نوین در ایران و مؤسس شرکت آبیاری سرتاسری ایران که طی ۲۷ سال، بیش از ۲۵۰۰ حلقه چاه عمیق در سراسر ایران حفر نموده‌است.
– درگذشت فریدون میرزا قاجار در سال ۱۳۵۴خ؛ چهارمین فرزند و تنها پسر احمدشاه قاجار که هنگام مرگ پدر ۸ سال داشت.
– درگذشت ایرج مطبوعی در سال ۱۳۵۸خ؛ سرلشگر نیروی زمینی شاهنشاهی که از دورۀ دوم مجلس سنا، برای ۶ دوره به‌عنوان سناتور انتصابی در این مجلس حضور داشت. پس از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران به‌جرم حضور فعال در واقعۀ مسجد گوهرشاد دستگیر، محاکمه و به‌جوخۀ اعدام سپرده‌شد.
– درگذشت جلیل بزرگمهر در سال ۱۳۸۶خ؛ وکیل و نظامی ایرانی که وکالت دکتر محمد مصدق را بر عهده داشت.
– درگذشت محسن امیراصلانی در سال ۱۳۹۳خ؛ زندانی عقیدتی که به‌دلیل تفسیر متفاوت از قرآن، بدعت در اسلام، ارتداد و توهین به‌یونس (پیامبر) در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد؛ این حکم که ۲ بار لغو شده‌بود، سرانجام با تأیید رئیس قوۀ قضاییه و دیوان عالی کشور اجرا شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 دی‌ماه در تاریخ - زادروز بهرام صادقی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *