سیزدهم/۱۳ شهریورماه در تاریخ – زادروز تقی اَرانی و…

سیزدهم/۱۳ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز تقی اَرانی؛ سیاست‌مدار مارکسیست، تئوریسین، نویسنده و شیمی‌دان و مؤسس فکری‌معنویِ حزب تودۀ ایران، تا درگذشت محسن هشترودی؛ اندیشمند، شاعر و ریاضی‌دان و از طرفداران علوم پایه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ شهریورماه در تاریخ

سیزدهم/۱۳ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز تعاون در ایران
– روز مردم‌شناسی در ایران
– روز مهندسی نقشه‌برداری در ایران
– روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی در ایران

 


 

  • وقایع

– تجمع بیش از ۲۰۰ هزار تَن از طرفداران دکتر مصدق در میدان جلالیۀ تهران برای اولین‌بار بعد از کودتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۹خ
– رانده‌شدن کُردهای مبارز با جمهوری‌اسلامی از مهاباد در سال ۱۳۵۸خ
– هدف‌قرارگرفتن ۲ کشتی نفتی ایرانی در آب‌های جزیرۀ خارگ توسط نیروی هوایی ارتش عراق در سال ۱۳۶۱خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (ابوریحان بیرونی) در سال ۳۵۲خ؛ دانشمند و ریاضی‌دان، همه‌چیزدان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس، تاریخ‌نگار، گاه‌نگار و طبیعی‌دان ایرانی در سدۀ ۴ و ۵ه.ق، پدر انسان‌شناسی و هندشناسی، تسلط به‌زبان‌های خوارزمی، فارسی، عربی، و سانسکریت، آشنایی به‌زبان‌های یونانی باستان، عبری توراتی و سُریانی
– زادروز تقی اَرانی در سال ۱۲۸۱خ؛ سیاست‌مدار مارکسیست، تئوریسین، نویسنده و شیمی‌دان و مؤسس فکری‌معنویِ حزب تودۀ ایران و از اعضای برجستۀ گروه ۵۳ نفر بود که از مرام اشتراکی و کمونیستی پیروی می‌کردند. اعضای گروه ۵۳ نفر تا پیش از دستگیری با هم ارتباطی نداشتند و این نام پس از دستگیری به‌آن‌ها اطلاق شد. با پرونده‌هایی که برای آن‌ها ساخته‌شد به‌زندان‌های درازمدت محکوم و راهی زندان قصر شدند و برخی نیز توسط مأموران به‌قتل رسیدند.
– زادروز محمدجواد باهنر در سال ۱۳۱۲خ؛ دومین نخست‌وزیر ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ که توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.
– زادروز امیر حاج‌رضایی در سال ۱۳۲۵خ؛ بازیکن و مربی پیش‌کسوت و کارشناس، مفسر و منتقد فوتبال که طیب حاج‌رضایی (باستانی‌کار و لوطی) عموی او بود.
– زادروز کارو لوکاس قوکاسیان در سال ۱۳۲۸خ؛ مهندس برق و الکترونیک، استاد دانشگاه و مخترع ایرانی ارمنی‌تبار

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 فروردین‌ماه در تاریخ - درگذشت حمیده خیرآبادی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت طغرل بیک ابوطالب محمد بن میکائیل (طغرل‌بیک) در سال ۴۴۲خ؛ اولین سلطان و مؤسس سلسلۀ سلجوقیان
– درگذشت محسن هشترودی در سال ۱۳۵۵خ؛ اندیشمند، شاعر و ریاضی‌دان و از طرفداران علوم پایه
– درگذشت حسین تکبعلی‌زاده در سال ۱۳۵۹خ؛ متهم ردیف‌اول آتش‌سوزی سینما رکس آبادان که در شب‌هنگام ۲۸ مردادماه ۱۳۵۷خ و در حین نمایش فیلم گوزن‌ها به‌همراه سه‌نفر دیگر، دو تَن از هم‌محله‌هایش یداالله (ملقب به‌زاغی) و فلاح، و شخصی به‌نام فرج بذرکار، در سینما رکس حاضر شده و با پاشیدن تینر به‌قسمت‌هایی از دیوار راهروی خروجی سینما، آنجا را به‌آتش کشیدند و چندصدنفر به‌همین دلیل کشته‌شدند. او در نامه‌ای خطاب به‌سیدروح‌الله خمینی درخواست کرده‌بود که این اتهام از او رفع شود، اما سرانجام در دادگاه به‌همراه متهمان دیگری به‌نام‌های منوچهر بهمنی، علی نادری، اسفندیار رمضانی، سیاوش امینی آل آقا، فرج‌الله مجتهدی، محکوم شده و به‌دار مجازات آویخته‌شدند.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *