شانزدهم/۱۶ دسامبر در تاریخ – درگذشت ویلیام سامرست موآم و…

شانزدهم/۱۶ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جِین آستِن؛ نویسندۀ قرن ۱۸ و ۱۹م انگلیسی که آثارش تأثیر گسترده‌ای بر ادبیات غرب گذاشت، تا درگذشت آلفونسو دو آلبوکرکه؛ کاشف و دولت‌مرد و سرهنگ مشهور نیروی دریایی پرتغال که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ دسامبر در تاریخ

شانزدهم/۱۶ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی آشتی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۷۳م؛ گروهی از اهالی مستعمرات، چای را که طبق قانون چای بدون نمایندگی مشمول مالیات می‌شد، با ریختن به‌بندرگاه بوستون نابود کردند تا از تخلیۀ آن جلوگیری کنند.
– در سال ۱۹۰۳م؛ هتل کاخ تاج‌محل در جنوب شهر بمبئی گشایش یافت.
– در سال ۱۹۵۰م؛ در طی جنگ کره، رئیس‌جمهور آمریکا، هری ترومن، با ورود قوای چینی به‌جنگ در دفاع از کرۀشمالی کمونیست، اعلام وضعیت اضطراری کرد.
– در سال ۱۹۷۱م؛ بریتانیا، استقلال بحرین را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۹۷۱م؛ با تسلیم ارتش پاکستان در جنگ با هند و همچنین جنگ آزادی بنگلادش، هر ۲ جنگ به‌پایان رسید و با پیروزی ارتش آزادی‌بخش بنگلادش در جنگ استقلال با پاکستان، کشور بنگلادش تشکیل شد.
– در سال ۱۹۹۸م؛ در ماجرای خلع سلاح عراق بعثی در طی عملیات روباه صحرا، آمریکا و بریتانیا مقاصدی را در این کشور بمباران کردند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز گبهارد لبرشت فون بلوشر در سال ۱۷۴۳م؛ فیلدمارشال پروسی که نیروهای این کشور را در نبرد لایپزیگ و در جنگ واترلو علیه نیروهای فرانسوی ناپلئون بناپارت رهبری کرد. در این نبردها او مشترکاً به‌همراه دوک ولینگتون، لشکریان را هدایت می‌کرد. او علاوه بر عنوان شهروند افتخاری برلین، هامبورگ و روستوک، لقب مارشال جلودار را نیز به‌دلیل ضربات جنگی‌اش در اختیار داشت.
– زادروز جِین آستِن در سال ۱۷۷۵م؛ نویسندۀ قرن ۱۸ و ۱۹م انگلیسی که آثارش تأثیر گسترده‌ای بر ادبیات غرب گذاشت. شناخت او از زندگی زنان و مهارتش در نشان‌دادن ظرائف زندگی، او را به‌یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرده‌است.
– زادروز لئوپولد یکم در سال ۱۷۹۰م؛ شاهزادۀ ساکس‌کوبورگ‌سالفلد و بعدتر شاهزادۀ ساکس‌کوبورگ و گوتا، دوک ساکسونی و به‌دنبال استقلال بلژیک از هلند، نخستین پادشاه بلژیک بود.
– زادروز واسیلی واسیلیویچ کاندینسکی در سال ۱۸۶۶م؛ نقاش و نظریه‌پرداز هنری روس که نخستین نقاشی‌های مدرن انتزاعی را خلق کرده‌است. وی یکی از معروف‌ترین و اثرگذارترین هنرمندان سدۀ ۲۰م به‌شمار می‌آید.
– زادروز آنتون ایوانویچ دنیکین در سال ۱۸۷۲م؛ سپهبدی در ارتش امپراتوری روسیه (۱۹۱۶م) که پس از آن به‌رهبری نظامی جنبش سفید در جنگ داخلی روسیه پرداخت.
– زادروز آرتور سی. کلارک در سال ۱۹۱۷م؛ نویسنده، مخترع و دانشمند بریتانیایی
– زادروز فیلیپ کیندرد دیک در سال ۱۹۲۸م؛ نویسندۀ آمریکایی که عمدتاً به‌خاطر آثار علمی‌تخیلیِ خود شهرت دارد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 ژوئن در تاریخ - درگذشت جوزپه فارینا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آلفونسو دو آلبوکرکه در سال ۱۵۱۵م؛ کاشف و دولت‌مرد و سرهنگ مشهور نیروی دریایی پرتغال
– درگذشت آلفونس دوده در سال ۱۸۹۷م؛ نویسندۀ فرانسوی و پدر دیگر نویسندگان؛ لئون دوده و لوسین دوده
– درگذشت کامی سن سانس در سال ۱۹۲۱م؛ آهنگ‌ساز فرانسوی دورۀ رمانتیک
– درگذشت اوژن دوبوا در سال ۱۹۴۰م؛ دیرین‌مردم‌شناسی هلندی
– درگذشت ویلیام سامرست موآم در سال ۱۹۶۵م؛ داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس انگلیسی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *