شانزدهم/۱۶ فوریه در تاریخ – درگذشت فرانسیس پیتون راوس و…

شانزدهم/۱۶ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ارنست هکل؛ زیست‌شناس و مورخ طبیعت و فیلسوف و پزشک و استاد و هنرمند برجستۀ آلمانی، تا درگذشت کیت هرینگ؛ نقاش و هنرمند و فعال اجتماعی در دهۀ ۱۹۸۰م که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ فوریه در تاریخ

شانزدهم/۱۶ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۶۸م؛ کلیسای کاتولیک روم، تمام مردم هلند، یعنی جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر را به‌اتهام الحاد به‌مرگ محکوم کرد.
– در سال ۱۹۸۵م؛ جنبش حزب‌الله لبنان، با انتشار مانیفست برنامۀ حزب‌الله، رسماً اعلام موجودیت کرد.
– در سال ۱۹۹۹م؛ به‌دنبال دستگیری عبدالله اوجلان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه، کُردهای مبارز در سراسر اروپا، سفارتخانه‌ها را به‌اشغال درآورده و عده‌ای را به‌گروگان گرفتند.
– در سال ۲۰۰۵م؛ پیمان کیوتو (پیمانی بین‌المللی به‌منظور کاهش صدور گازهای گلخانه‌ای، که عامل اصلی گرم‌شدن زمین در دهه‌های اخیر محسوب می‌شوند) در روسیه امضا شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سر فرانسیس گالتون در سال ۱۸۲۲م؛ مخترع، جغرافی‌دان، هواشناس، جستجوگر مناطق حاره‌ای، از پیشگامان علم ژنتیک، مردم‌شناس و آماردان که پسرعمۀ چارلز داروین بود.
– زادروز ارنست هکل در سال ۱۸۳۴م؛ زیست‌شناس، مورخ طبیعت، فیلسوف، پزشک، استاد و هنرمند برجستۀ آلمانی که هزاران گونۀ مختلف را کشف و نام‌گذاری کرد و شرح داد.
– زادروز میخائیل نیکلایویچ توخاچفسکی (ناپلئون سرخ) در سال ۱۸۹۳م؛ ژنرال اهل اتحاد جماهیر شوروی که از معدود نظامیان مدرن شوروی در دهۀ ۱۹۳۰م بود. در جریان تصفیه‌های مشهور دهۀ ۱۹۳۰م شوروی، وی از خطرناک‌ترین مخالفان و توطئه‌گران علیه ژوزف استالین و رژیم‌اش شناسایی شد و محاکمه و اعدام گردید.
– زادروز کیم جونگ ایل در سال ۱۹۴۱م؛ رهبر سابق کرۀشمالی و رئیس کمیسیون دفاع ملی کرۀشمالی، فرماندۀ کل ارتش خلق کرۀشمالی و دبیرکل حزب کارگران کمونیست کره

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جوسوئه کاردوچی در سال ۱۹۰۷م؛ شاعر ایتالیایی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۰۶م
– درگذشت هنری بیکن در سال ۱۹۲۴م؛ معمار آمریکایی که از مشهورترین کارهای او بنای یادبود لینکلن در واشینگتن دی‌سی است.
– درگذشت فرانسیس پیتون راوس در سال ۱۹۷۰م؛ ویروس‌شناس اهل آمریکا که در کشف نقش ویروس‌ها در انتقال انواع خاصی از سرطان، نقش مهمی داشت و در سال ۱۹۶۶م، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.
– درگذشت کیت هرینگ در سال ۱۹۹۰م؛ نقاش و هنرمند و فعال اجتماعی در دهۀ ۱۹۸۰م که کارهای او که بیشتر به‌مفهوم‌های تولد و مرگ و جنسیت و جنگ می‌پردازد، جلوۀ مشخص و متمایزی دارد و از اجزای مهم زبان بصری قرن ۲۰م به‌شمار می‌رود.
– درگذشت سیدعباس موسوی در سال ۱۹۹۲م؛ روحانی شیعۀ لبنانی و یکی از مؤسسین و دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 تیرماه در تاریخ - زادروز نوید افکاری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *