شانزدهم/۱۶ مردادماه در تاریخ – زادروز دکتر عبدالحسین نوایی و…

شانزدهم/۱۶ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از انتخاب جمشید آموزگار به‌نخست‌وزیری رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۶خ، تا زادروز دکتر عبدالحسین نوایی؛ استاد دانشگاه، نویسنده، تاریخ‌نگار، نسخه‌شناس و از چهره‌های ماندگار ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ مردادماه در تاریخ

شانزدهم/۱۶ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انتخاب جمشید آموزگار به‌نخست‌وزیری رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۶خ
– در سال ۱۳۵۶خ؛ امیرعباس هویدا از طرف شاه به‌جای اسدالله علم به‌وزارت دربار منصوب شد.
– تشکیل جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز دکتر عبدالحسین نوایی در سال ۱۳۰۲خ؛ استاد دانشگاه، نویسنده، تاریخ‌نگار، نسخه‌شناس و از چهره‌های ماندگار ایران
– زادروز مولوی مصطفی جنگی زهی در سال ۱۳۳۳خ؛ امام‌جمعۀ شهر راسک شهرستان سرباز سیستان‌و‌بلوچستان که در راه چابهاربه‌سرباز کشته‌شد. وی یکی از فرماندهان بسیج منطقه و از مخالفان سازمان جندالله (یک گروه مستقر در استان سیستان‌و‌بلوچستان) بود.
– زادروز نوید خانجانی در سال ۱۳۶۶خ؛ فعال حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها در ایران، عضو شورای مرکزی کمیتۀ گزارشگران حقوق بشر، زندانی سیاسی، از پایه‌گذاران کمیتۀ حق تحصیل در مجموعۀ فعالان حقوق بشر در ایران و مؤسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فریدون فرخزاد در سال ۱۳۷۱خ؛ شاعر، ترانه‌سرا، خواننده، آهنگساز، بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان و مجری تلویزیونی و رادیویی، و فعال سیاسی ایرانی مخالف نظام جمهوری اسلامی که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ایران ترور شد. او نامی‌ترین شومن ایران و برادر کوچک فروغ فرخزاد شاعر معاصر بود.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 تیرماه در تاریخ - درگذشت فوزیه فؤاد و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *