ششم/۶ تیرماه در تاریخ – درگذشت علی کسمایی و…

ششم/۶ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز عباس مهرپویا؛ خواننده، مبتکر موسیقی تلفیقی، نوازنده، آهنگ‌ساز، تنظیم‌کننده، جهانگرد و دکوراتور، تا درگذشت (اعدام) علی‌اصغر بروجردی (اصغر قاتل)؛ اولین قاتل زنجیره‌ای ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ تیرماه در تاریخ

ششم/۶ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز فرهنگی کرمانشاه در ایران
– روز جشن باستانی نیلوفر در ایران

 


 

  • وقایع

– تصویب لایحۀ تأسیس سازمان تلویزیون ملی ایران در سال ۱۳۴۶خ
– تأسیس بنیاد شاهنشاهی فرهنگستان‌های ایران در سال ۱۳۵۳خ
– ترور ناموفق محمدرضاشاه به‌وسیلۀ کارلوس و گروهش به‌دستور صادق خلخالی در سال ۱۳۵۸خ
– ترور ناموفق سیدعلی خامنه‌ای در مسجد ابوذر تهران در سال ۱۳۶۰خ
– آغاز طرح سهمیه‌بندی سوخت در ایران در سال ۱۳۸۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز عباس مهرپویا در سال ۱۳۰۶خ؛ خواننده، مبتکر موسیقی تلفیقی، نوازنده، آهنگ‌ساز، تنظیم‌کننده، جهانگرد و دکوراتور
– زادروز کسری نوری در سال ۱۳۶۹خ؛ فعال سیاسی، زندانی سیاسی، روزنامه‌نگار و دانشجوی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران که پیش‌تر مدیر خبرگزاری «مجذوبان نور» بود. او در جریان گلستان هفتم به‌اتهام «لیدر اعتراضات» بازداشت و به‌علت ضرب‌و‌شتم شدید راهی بیمارستان شد. دادستانی تهران برای افزایش فشارها بر او، تمام اعضای خانواده‌اش (شکوفه یداللهی، پوریا نوری، امیر نوری) را هم بازداشت کرد. وی پیش از این در سال ۱۳۹۰خ بازداشت و پس از تحمل ۴ سال حبس در آبان‌ماه ۱۳۹۴خ از زندان آزاد شده‌بود. او در روز جهانی مطبوعات در سال ۲۰۲۱م، از سوی ائتلاف مطبوعات آزاد در فهرست ۱۰ روزنامه‌نگاری که در جهان زیر بیشترین فشار و آزارهای حکومتی هستند قرار گرفت.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ملک نسا خانم (عزت‌الدوله یا ملک‌زاده خانم) در سال ۱۲۸۴خ؛ دختر محمدشاه قاجار و ملک‌جهان خانم، همسر امیرکبیر و خواهر ناصرالدین‌شاه قاجار که به‌ابتکار ناصرالدین‌شاه، عزت‌الدوله با امیرکبیر ازدواج کرد که البته ملک‌جهان خانم با این ازدواج مخالف بود.
– درگذشت (اعدام) علی‌اصغر بروجردی (اصغر قاتل) در سال ۱۳۱۳خ؛ اولین قاتل زنجیره‌ای ایران، عامل تجاوز و قتل بیش از ۳۳ پسر خردسال و نوجوان
– درگذشت علی کسمایی در سال ۱۳۹۱خ؛ مدیر دوبلاژ، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت خسرو روزبه و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *