نوزدهم/۱۹ اسفندماه در تاریخ – درگذشت نیم‌تاج آیرُملو و…

نوزدهم/۱۹ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از امضا قراردادی بین نادرشاه و روسیه در نزدیکی شهر گنجه که عقب‌نشینی نیروهای روسیه از باکو را در پی داشت، تا درگذشت نیم‌تاج آیرُملو؛ ملکۀ ایران در دوران سلطنت رضاشاه و مادر محمدرضا پهلوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ اسفندماه در تاریخ

نوزدهم/۱۹ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۱۱۴خ؛ قراردادی بین نادرشاه و کشور روسیه در نزدیکی شهر گنجه امضا‌ شد که عقب‌نشینی نیروهای روسیه از باکو را در پی داشت.

 


 

  • زادروزها

 


 

  • درگذشت

– درگذشت احسان‌الله‌خان دوستدار (رفیق سرخ) در سال ۱۳۱۷خ؛ سیاست‌مدار انقلابی و دومین چهرۀ برجستۀ جنبش جنگل و رهبر جناح رادیکال و از جمله مجاهدین صدر مشروطه بود که در سال ۱۲۸۸خ در جریان فتح تهران و برانداختن استبداد صغیر محمدعلی‌شاه قاجار مشارکت کرد. او در اواخر دهۀ ۱۹۳۰م و در جریان تصفیه‌های استالینی کشته‌شد. وی عموی آرامش دوستدار است.
– درگذشت سیدحسن شجاعت (سیدحسن رزاز) در سال ۱۳۲۰خ؛ باستانی‌کار و از نام‌دارترین پهلوانان تهران در دورۀ قاجار و پهلوی
– درگذشت نیم‌تاج آیرُملو (تاج‌الملوک) در سال ۱۳۶۰خ؛ ملکۀ ایران در دوران سلطنت رضاشاه (همسر رضاشاه) و مادر محمدرضا پهلوی

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 دی‌ماه در تاریخ - زادروز ایرج خواجه‌امیری و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *