نوزدهم/۱۹ فوریه در تاریخ – درگذشت آندره ژید و…

نوزدهم/۱۹ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سون آندرس هدین؛ جغرافی‌دان و مکان‌نگار و عکاس و کاوش‌گر و سفرنامه‌نویس اهل سوئد، تا درگذشت آندره ژید؛ نویسندۀ مشهور فرانسوی و برندۀ جایزۀ ادبی نوبل در سال ۱۹۴۷م که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ فوریه در تاریخ

نوزدهم/۱۹ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۴۲م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، فرانکلین دلانو روزولت، رئیس‌جمهور آمریکا، فرمان اجرایی ۹۰۶۶ را امضا کرد که به‌ارتش آمریکا اجازه داد تا ژاپنی‌آمریکایی‌ها را به‌طور اجباری به‌بازداشت‌گاه‌های دسته‌جمعی جابه‌جا کند.
– در سال ۱۹۴۵م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، ۳۰ هزار نظامی آمریکایی به‌جزیرۀ ایوجیما در مجمع‌الجزایر ژاپن حمله کردند.
– در سال ۱۹۸۶م؛ اولین بخش از ایستگاه فضایی میر توسط سازمان فضایی اتحاد جماهیر شوروی به‌فضا پرتاب شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز نیکلاس کوپرنیک در سال ۱۴۷۳م؛ ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و اقتصاددان لهستانی‌آلمانی که نظریۀ خورشید مرکزی منظومۀ شمسی را گسترش داد و به‌صورت علمی درآورد.
– زادروز شیواجی بوسله در سال ۱۶۲۷م؛ بنیان‌گذار امپراتوری مراتا در سال ۱۶۷۴م در غرب هند
– زادروز الی دوکامن در سال ۱۸۳۳م؛ فعال صلح که به‌همراه چارلز آلبرت گوبات، برندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال ۱۹۰۲م می‌باشد.
– زادروز سوانته آرنیوس در سال ۱۸۵۹م؛ فیزیک‌دان و شیمی‌دان سوئدی که برندۀ اولین جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۰۳م و در سال ۱۹۰۵م نیز مدیر مؤسسۀ نوبل شد. او همچنین اولین کسی بود که با استفاده از اصول اساسی شیمی‌فیزیک، میزان افزایش کربن دی‌اکسید اتمسفر مربوط به‌افزایش دمای سطح زمین را تخمین زد.
– زادروز سون آندرس هدین در سال ۱۸۶۵م؛ جغرافی‌دان، مکان‌نگار، عکاس، کاوش‌گر و سفرنامه‌نویس سوئدی
– زادروز هُوْهانِس تادئوسی تومانیان در سال ۱۸۶۹م؛ شاعر، داستان‌نویس فعال ادبی و اجتماعی برجستۀ ارمنی و شاعر ملی ارمنیان
– زادروز کارسون مک‌کالرز در سال ۱۹۱۷م؛ نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی
– زادروز صفرمراد نیازف در سال ۱۹۴۰م؛ سیاست‌مدار ترکمن و اولین رئیس‌جمهور ترکمنستان
– زادروز نیر ایال در سال ۱۹۸۰م؛ نویسنده، مدرس و کارآفرین آمریکایی اسرائیلی‌تبار که علاوه بر نگارش مطالبی در وبلاگ شخصی خود، برای تارنماهای آنلاینی نظیر فوربز، تک‌کرانچ و نیز روان‌شناسی امروز مطلب می‌نویسد. موضوع این مطالب، ترکیبی از ۳ حوزۀ روان‌شناسی، فناوری و کسب‌وکار است. او معمولاً در مورد اثرات فناوری در ایجاد عادت در کاربران می‌نویسد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 ژانویه در تاریخ - درگذشت جان ویلیام ماکلی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت امین‌الدوله بن تلمیذ در سال ۱۱۶۵م؛ پزشک برجسته، موسیقی‌دان، ادیب، شاعر و نویسندۀ چندزبان‌دان در عهد ایران سلجوقی که در زمان سلطنت ملکشاه یکم و محمود یکم سلجوقی می‌زیست.
– درگذشت کارل وایرشتراس در سال ۱۸۹۷م؛ ریاضی‌دان آلمانی قرن ۱۹م
– درگذشت ارنست ماخ در سال ۱۹۱۶م؛ فیلسوف مشهور و فیزیک‌دان برجستۀ اتریشی در قرون ۱۹ و ۲۰م
– درگذشت جوزف ولنتین بوسینسک در سال ۱۹۲۹م؛ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان فرانسوی که توجه زیادی را معطوف به‌تئوری هیدرودینامیک و ارتعاش، نور و حرارت کرد. در سال ۱۸۹۷م او تئوری چرخش و آشفتۀ جریان مایعات را منتشر کرد که این کار تا حد زیادی به‌مطالعۀ آشفتگی و هیدرودینامیک کمک کرده‌است.
– درگذشت آندره ژید در سال ۱۹۵۱م؛ نویسندۀ فرانسوی و برندۀ جایزۀ ادبی نوبل در سال ۱۹۴۷م
– درگذشت کنوت هامسون در سال ۱۹۵۲م؛ نویسندۀ اهل نروژ که جایزۀ نوبل ادبیات سال ۱۹۲۰م را از آنِ خود کرد. سیارکی را نیز به‌افتخار او با نام هامسون ۵۸۳۸ نام‌گذاری کرده‌اند.
– درگذشت رابرت کلمن ریچاردسون در سال ۲۰۱۳م؛ فیزیک‌دان با تجربۀ آمریکایی که همراه با دیوید لی، به‌عنوان محققان ارشد و سپس داگلاس اوشراف، دانشجوی فارغ‌التحصیل، در سال ۱۹۹۶م، جایزۀ نوبل را برای کشف سالِ ۱۹۲۷م خود دربارۀ ابرشارگی‌بودن اتم‌های هلیوم ۳، در آزمایشگاه فیزیک اتمی و جامد دانشگاه کرنل دریافت نمود.
درگذشت اومبرتو اکو در سال ۲۰۱۶م؛ نشانه‌شناس، فیلسوف، متخصص قرون وسطی، منتقد ادبی و رمان‌نویس ایتالیایی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *