هجدهم/۱۸ مارس در تاریخ – درگذشت نوربرت وینر و…

هجدهم/۱۸ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز رودلف دیزل؛ مخترع و مهندس مکانیک آلمانی و مخترع موتور دیزل، تا درگذشت ایوان چهارم واسیلیویچ؛ یکی از تزاران امپراتوری روسیه و ملقب به ایوان مخوف به‌خاطر جنایات بی‌بدیلش که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ مارس در تاریخ

هجدهم/۱۸ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۲۲م؛ مهاتما گاندی، توسط حاکمان بریتانیایی شبه‌قارۀ هند، به‌جرم نافرمانی اجتماعی به ۶ سال زندان محکوم شد.
– انجام نخستین راه‌پیمایی فضایی جهان، توسط الکسی لئونوف فضانورد روس در سال ۱۹۶۵م

 


 

  • زادروزها

– زادروز استفان مالارمه در سال ۱۸۴۲م؛ شاعر، معلم، مترجم و منتقد فرانسوی
– زادروز نیکلای ریمسکی کورساکف در سال ۱۸۴۴م؛ آهنگ‌ساز و آموزگار موسیقی اهل روسیه
– زادروز رودلف دیزل در سال ۱۸۵۸م؛ مخترع و مهندس مکانیک آلمانی که برای اختراع موتور دیزل شهرت یافت.
– زادروز نویل چمبرلین در سال ۱۸۶۹م؛ نخست‌وزیر بریتانیا بین سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۴۰م که به‌خاطر سیاست خارجی‌اش، به‌ویژه برای امضای توافق‌نامۀ مونیخ در سال ۱۹۳۸م شناخته شده‌است. با این حال، زمانی که آدولف هیتلر به‌لهستان حمله کرد، بریتانیا در ۳ سپتامبر ۱۹۳۹م جنگ با آلمان را اعلام کرد و چمبرلین انگلیس را در ۸ ماه اول جنگ جهانی دوم رهبری نمود.
– زادروز ادگار کِیسی در سال ۱۸۷۷م؛ آمریکایی مشهوری که توانایی‌های ذهنی داشته‌است. او مدعی بود وقتی که به‌حالت خلسه (هیپنوتیزم‌کردن خود) فرو می‌رود، توانایی دستیابی به‌جوابِ سؤال‌هایی با موضوعاتی مانند سلامتی یا آتلانتیس را دارد. به‌خاطر اینکه او کارهای ذهنی خود را در حالت نیم‌خواب انجام می‌داده‌است، وی را پیامبر خُفته و بزرگ‌ترین عارف آمریکایی نیز خوانده‌اند. او یک مدیوم (واسطۀ روحی) بوده‌است، با این حال او می‌خواست که مردم او را یک شفادهنده بدانند، نه یک مدیوم.
– زادروز یاکوف یوسیفوویچ جوگاشویلی در سال ۱۹۰۷م؛ بزرگ‌ترین فرزند ژوزف استالین که در جنگ جهانی دوم در ارتش سرخ خدمت کرد و در اوایل تهاجم آلمان نازی به‌خاک شوروی به‌اسارت درآمد. او که در حال پَرسه‌زدن در حیاط اردوگاه بود، ناگهان خطاب به‌نگهبانان فریاد زد: «شلیک کنید!» سپس به‌سوی آن سیم خاردار دوید. یکی از نگهبانان به‌نام کنراد هارفیخ به‌سوی او شلیک کرد و او را کشت.
– زادروز کریستا ولف در سال ۱۹۲۹م؛ نویسندۀ آلمانی که او را مشهورترین نویسندۀ زن آلمانی قرن ۲۰م، در کنار گونتر گراس، از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات پس از جنگ دوم می‌خوانند.
– زادروز جان هویر آپدایک در سال ۱۹۳۲م؛ نویسندۀ رمان و داستان کوتاه، شاعر، منتقد ادبی و هنری آمریکایی
– زادروز فردریک ویلم دِ کلرک در سال ۱۹۳۶م؛ سیاست‌مدار اهل آفریقای‌جنوبی که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴م رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶م نیز معاون رئیس‌جمهور در دولت دموکراتیک بود. وی به‌عنوان آخرین رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی از دوران حکومت اقلیت سفیدپوست شناخته می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 آگوست در تاریخ - درگذشت رابرت هاچینگز گُدارد و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ایوان چهارم واسیلیویچ در سال ۱۵۸۴م؛ یکی از تزاران امپراتوری روسیه که به‌خاطر جنایات بی‌بدیلش در کشور روسیه، به‌او لقب ایوان مخوف را داده‌اند.
– درگذشت رابرت والپول در سال ۱۷۴۵م؛ سیاست‌مدار بریتانیایی عضو حزب ویگ و نخستین نخست‌وزیر بریتانیای کبیر
– درگذشت لیونل چارلز دانسترویل در سال ۱۹۴۶م؛ ژنرال بریتانیایی و فرماندۀ نیروی دانستر بود و او این نیروی زبدۀ نظامی بریتانیایی را در سراسر عراق و ایران به‌سمت قفقاز رهبری کرد و از طریق بندر انزلی به‌سوی باکو رفت تا از چاه‌های نفت قفقاز در مقابل ارتش امپراتوری عثمانی حفاظت نماید.
– درگذشت ویلیام سی. دورانت در سال ۱۹۴۷م؛ بازرگان، کارآفرین، صنعت‌گر و از پیشروهای صنعت خودروسازی در ایالات متحدۀ آمریکا که در دوران رهبری او در جنرال موتورز، شرکت‌های خودروسازی شورولت، اولدزموبیل، پونتیاک، کادیلاک، بیوک و جی‌ام‌سی به‌مجموعۀ جنرال موتورز اضافه شدند.
– درگذشت نوربرت وینر در سال ۱۹۶۴م؛ ریاضی‌دان آمریکایی
– درگذشت فاروق یکم در سال ۱۹۶۵م؛ پسر احمد فؤاد و از نوادگان محمدعلی پاشا که پادشاه ماقبل آخر مصر از خاندان محمدعلی بود که جَد اعلایش آن را در پی یک حکم انتصاب دربار عثمانی به‌دست آورده‌بود.
– درگذشت اریش فروم در سال ۱۹۸۰م؛ روان‌کاو، جامعه‌شناس آمریکایی‌آلمانی‌تبار، روان‌شناس اجتماعی بلندآوازۀ مکتب فرانکفورت و همچنین یک سوسیال‌دموکرات و از برجسته‌ترین فیلسوفان مکتب اومانیستی (انسان‌گرایی، انسان‌باوری)
– درگذشت اودیسیاس الیتیس در سال ۱۹۹۶م؛ شاعر و نویسندۀ اهل یونان و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۹م
– درگذشت چاک بری در سال ۲۰۱۷م؛ خواننده، ترانه‌سرا و گیتاریست آمریکایی و یکی از پیشگامان موسیقی راک اند رول که موسیقی او در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، بازتاب عصیان یک نسل بر ضد ارزش‌های اجتماعی غالب بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 نوامبر در تاریخ - درگذشت جان اف. کندی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *