پادشاه ایران؛ ما نباید به امید درآمد نفت باشیم!

محمدرضا پهلوی؛ پادشاه ایران که هفتم خرداد ۱۳۵۷ (سال انقلاب) به مناسبت روز ولادت حضرت فاطمه به مشهد رفته‌بود، در نطقی در آرامگاه حضرت رضا مطالبی بیان کرده‌بود که همان روز از رادیو تلویزیون دولتی پخش شد و روز بعد با عکس او در برابر ضریح در صفحات اول روزنامه‌ها انتشار یافت.
پادشاه ایران

«محمدرضا پهلوی» پادشاه ایران که هفتم خردادماه ۱۳۵۷ (سال انقلاب) به مناسبت روز ولادت حضرت فاطمه به مشهد رفته‌بود، در نطقی در آرامگاه حضرت رضا مطالبی بیان کرده‌بود که همان‌روز از رادیو تلویزیون دولتی پخش شد و روز بعد با عکس او در برابر ضریح در صفحات اول روزنامه‌ها انتشار یافت.

محمدرضاشاه پهلوی در حرم امام رضا
محمدرضاشاه پهلوی در حرم امام رضا

طبق گزارش رسانه‌های وقت، وی گفته بود:

«مشاهده‌ی شمار انبوه نوجوانان در مسیر راه در خیابان‌های مشهد مرا نگران ساخت. در دهه‌ی ۱۳۱۰ جمعیت ایران نُه میلیون بود و اینک ۳۵ میلیون است و طبق برآورد، در سال ۱۳۷۷ ۶۵ میلیون و در ۱۴۰۷ صد میلیون خواهد بود. این جمعیت، کار، خوراک، پوشاک، خانه و… می‌خواهد. ما نباید به امید درآمد نفت باشیم که در آن سال و یا چندسال بعد از آن، تنها تکافوی مصرف داخلی را خواهد کرد. ما باید صنعتی شویم و کشاورزیِ خود را به جایی برسانیم که نیاز به واردات از خارج نداشته‌باشیم. واردات محصولات کشاورزی ضعف یک ملت است و چنین ملتی؛ آسیب‌پذیر می‌باشد.»

تظاهرات سال ۱۳۵۷
تظاهرات سال ۱۳۵۷

وی همچنین گفته‌بود که اگر وضعیت کشور متزلزل باشد (ادامه‌ی تظاهرات)، امکان صدمه‌رسیدن به دین و تضعیف دین‌داری زیاد خواهد بود!

تصحیح و تکمیل؛ قجرتایم
نگارش و گردآوری؛ نوشیروان کیهانی‌زاده

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  روزی که «اسامه بن‌لادن» کُشته شد و ۷ هدف القاعده! + تصاویر

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *