هشتم/۸ تیرماه در تاریخ – درگذشت رضاقلی‌خان هدایت و…

هشتم/۸ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از انعقاد قرارداد تأسیس کارخانۀ فولادسازی اصفهان میان ایران و شوروی در سال ۱۳۴۵خ، تا درگذشت محمد حُقوقی؛ شاعر و منتقد ادبی معاصر، از جمله نویسندگان گروه ادبی جُنگ اصفهان (یک حلقۀ ادبی) که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ تیرماه در تاریخ

هشتم/۸ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در ایران

 


 

  • وقایع

– انعقاد قرارداد تأسیس کارخانۀ فولادسازی اصفهان میان ایران و شوروی در سال ۱۳۴۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ارفع اطرایی در سال ۱۳۲۰خ؛ مؤلف و پژوهش‌گر موسیقی ملی ایران و نخستین بانوی مدرس و نوازندۀ سنتور اهل ایران
– زادروز سیدحسین سودمند در سال ۱۳۳۰خ؛ اولین کشیش ایرانی که در دوران معاصر رسماً به‌خاطر باورهای دینی، جان خود را از دست داده‌است. در سال ۱۹۷۹م با روی‌کارآمدن حکومت اسلامی، وی از کار اخراج شد و به‌زادگاهش برگشت. در آن‌جا نیز تحت فشار قرار گرفت تا از اعتقاداتش دست بردارد، ولی نپذیرفت و به‌زندان افتاد. پس از مدتی زندانی‌بودن، به‌طور موقت آزاد شد و بار دیگر زندانی شد. پس از سال‌ها در بند بودن و پایداری بر اعتقادات خویش در مشهد اعدام شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت رضاقلی‌خان هدایت طبرستانی در سال ۱۲۵۰خ؛ ادیب، شاعر و تذکره‌نویس سدۀ سیزدهم ه.ق در ایران در دوران حکومت محمدشاه قاجار و ناصرالدین‌شاه قاجار
– درگذشت علی‌خان قاجار دولو یا علی‌خان ظهیرالدوله (صفا علی) در سال ۱۳۰۳خ؛ سیاست‌مدار و شخصیت مذهبی در دوران قاجار
– درگذشت میرزا علی‌اکبرخان نفیسی (ناظم‌الاطباء کرمانی) در سال ۱۳۰۳خ؛ پزشک، ادیب و دانشمند ایرانی و از برجسته‌ترین پزشکان ایرانی در سال‌های پایانی دورۀ قاجار به‌شمار می‌رود. او پزشک ویژۀ دربار مظفرالدین‌شاه قاجار و دخیل در امضای فرمان مشروطیت بوده‌است. وی در پایه‌گذاری چند بیمارستان به‌شیوۀ اروپایی در تهران و مشهد نقشی مؤثر داشته‌است و از پایه‌گذاران نخستین مجلس حفظ‌الصحه در تاریخ ایران به‌شمار می‌آید. وی پدر دیگر نویسندۀ ایرانی سعید نفیسی است.
– درگذشت حمید اشرف در سال ۱۳۵۵خ؛ انقلابی کمونیست، از اعضای اولیه و پس از چندی یکی از رهبران برجستۀ سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران
– درگذشت محمد کچوئی در سال ۱۳۶۰خ؛ از اعضای حزب مؤتلفۀ اسلامی و اولین رئیس زندان اوین پس از انقلاب اسلامی که توسط سازمان مجاهدین خلق کشته‌شد. جمهوری‌اسلامی برای تجلیل از او، زندانی در کرج را به‌نام او نام‌گذاری و به‌دلیل نقش وی در تواب‌سازی زندانیان سیاسی، از او به‌عنوان «پدر توابین» یاد می‌کند.
– درگذشت طاطاوس میکائیلیان در سال ۱۳۷۳خ؛ رئیس شورای کشیشان پروتستان که از وی به‌عنوان یکی از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در دهۀ ۱۹۹۰م یاد می‌شود.
– درگذشت محمد حقوقی در سال ۱۳۸۸خ؛ شاعر و منتقد ادبی معاصر که از جمله نویسندگان گروه ادبی جُنگ اصفهان بوده‌است. عمده آثار وی در نقد و معرفی شاعرانی نظیر نیما یوشیج، سهراب سپهری، احمد شاملو، مهدی اخوان‌ثالث و فروغ فرخزاد بوده‌است.
– درگذشت حمید حمزه ابیازنی در سال ۱۳۹۱خ؛ نویسندۀ رادیو، ترانه‌سرا، بازیگر و کارگردان تاتر و چهره‌پرداز

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - زادروز استاد ذبیح‌الله صفا و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *