پانزدهم/۱۵ اسفندماه در تاریخ – زادروز اسدالله عسگراولادی و…

پانزدهم/۱۵ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اسدالله عسگراولادی؛ عضو اتاق بازرگانی ایران در تمام دوران پس از انقلاب، تا درگذشت آلنوش طریان؛ فیزیک‌دان ایرانی ارمنی‌تبار و ملقب به‌مادر نجوم و بانوی اختر فیزیک ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پانزدهم/۱۵ اسفندماه در تاریخ

پانزدهم/۱۵ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز درخت‌کاری در ایران

 


 

  • وقایع

– معاهدۀ ۱۹۷۵م الجزایر، میان ایران و عراق در سال ۱۳۵۳خ که خط مرزی میان ایران و عراق را در آب‌های اروندرود تعیین می‌کند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز اسدالله عسگراولادی در سال ۱۳۱۲خ؛ از برجسته‌ترین بازرگانان ایرانی، معروف‌ترین صادرکنندۀ خشکبار ایران، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تمام دوران پس از انقلاب، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین
– زادروز پروین نوری‌وند (پروین) در سال ۱۳۱۷خ؛ خوانندۀ ایرانی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدعلاءالدین حسین الحسینی مرعشی آملی (سلطان‌العلماء آملی، خلیفه سلطان) در سال ۱۰۳۲خ؛ وزیر اعظم شاه‌عباس بزرگ، شاه‌صفی یکم و شاه‌عباس دوم که یکی از بزرگان خاندان مرعشی و از نوادگان میر قوام‌الدین مرعشی بود و از عالمان شناخته‌شدۀ مذهب شیعه است و همچنین صاحب حاشیه بر معالم‌الاصول می‌باشند.
– درگذشت محمدامین رسول‌زاده در سال ۱۳۳۳خ؛ یکی از بنیان‌گذاران حزب دموکرات ایران که سردبیر روزنامۀ ایران نُو و از اندیشه‌‌‌پردازان سوسیال‌دموکراسی در جنبش مشروطیت ایران بود.
– درگذشت آلنوش طریان یا آلنوش تریان در سال ۱۳۸۹خ؛ فیزیک‌دان ایرانی ارمنی‌تبار و ملقب به‌مادر نجوم و بانوی اختر فیزیک ایران

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 بهمن‌ماه در تاریخ - جشن نوسره در ایران و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *