پانزدهم/۱۵ جولای در تاریخ – درگذشت جانی ورساچه و…

پانزدهم/۱۵ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز والتر بنیامین؛ فیلسوف، مترجم، نویسنده، برنامه‌ساز رادیو و زیبایی‌شناس مارکسیست آلمانی یهودی‌تبار، تا درگذشت آنتون پاولوویچ چِخوف؛ داستان‌نویس، طنزنویس و نمایش‌نامه‌نویس برجستۀ روس که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
جانی ورساچه

پانزدهم/۱۵ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی مهارت‌های جوانان

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۰۹۹م؛ اورشلیم، در جریان نخستین جنگ صلیبی، به‌دست صلیبیون تسخیر گشت.
– در سال ۱۸۲۳م؛ باسیلیکای سینت پل خارج از دیوارها (کلیسای کاتولیک واقع در رم، ایتالیا) در اثر یک آتش‌سوزی تخریب شد.
– در سال ۱۸۳۴م؛ دادگاه‌های تفتیش، عقاید به‌طور رسمی پس از ۳۵۶ سال در اسپانیا بسته‌شدند.
– در سال ۱۹۳۴م؛ کنتیننتال ایرلاینز (یک شرکت بزرگ هواپیمایی) در ایالات متحدۀ آمریکا آغاز به‌کار کرد.
– در سال ۱۹۶۵م؛ کاوش‌گر فضایی مارینر ۴ ناسا به‌سیارۀ مریخ رسید و عکس‌هایی از سطح این سیاره به‌زمین ارسال کرد. این عکس‌ها ثابت نمود که ایدۀ وجود کانال در سطح مریخ، اوهام و به‌خاطر خطای دید بوده‌است.
– در سال ۲۰۰۶م؛ شبکه اجتماعی توئیتر آغاز به‌کار کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز رامبرانت در سال ۱۶۰۶م؛ نقاش هلندی و از چهره‌های دوران طلایی آن کشور
– زادروز ویلفردو پارتو در سال ۱۸۴۸م؛ جامعه‌شناس، اقتصاددان، مهندس و فیلسوف ایتالیایی که اصل پارتو در اقتصاد و مفهوم کارایی پارتو به‌نام او است.
– زادروز والتر بنیامین در سال ۱۸۹۲م؛ فیلسوف، مترجم، نویسنده، برنامه‌ساز رادیو و زیبایی‌شناس مارکسیست آلمانی یهودی‌تبار و از اعضای مکتب فرانکفورت (در رابطه با نظریۀ انتقادی) که توسط ماکس هورکهایمر در قالب یک انجمن پژوهش‌های اجتماعی در فرانکفورت تأسیس شد.
– زادروز پاول الکسویچ چرنکوف در سال ۱۹۰۴م؛ فیزیک‌دان اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی که در سال ۱۹۵۸م به‌همراه ایگور یوگنیویچ تام و لیا فرانک، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک به‌خاطر کشف تابش چرنکوف شد.
– زادروز برترام نویل براکهاوس در سال ۱۹۱۸م؛ فیزیک‌دان کانادایی که در سال ۱۹۹۴م به‌همراه کلیفورد گلنوود شال، برای توسعۀ طیف‌سنجی نوترونی و برای مشارکت‌های پیشگام به‌توسعۀ تکنیک‌های پراکندگی نوترون، برای مطالعات فیزیک ماده‌چگال، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در فیزیک شد.
– زادروز ژاک دِریدا در سال ۱۹۳۰م؛ فیلسوف الجزایری‌تبار فرانسوی که به‌خاطر کار بر روی نوعی نشانه‌شناسیِ مبتنی بر فلسفۀ واسازی به‌شهرت رسید. او در این زمینه متن‌های بسیاری را تحلیل کرد و آن‌ها را در چهارچوب پدیدارشناسی گسترش داد. نظریات وی بر فلسفۀ پسامدرن و نقد ادبی معاصر تأثیر فراوانی گذاشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 سپتامبر در تاریخ - درگذشت ژان سیبِلیوس و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابراهیم حاقِلانی در سال ۱۶۶۴م؛ فیلسوف، زبان‌شناس و دانشمند لبنانی مارونی
– درگذشت آنتون پاولوویچ چِخوف در سال ۱۹۰۴م؛ پزشک، داستان‌نویس، طنزنویس و نمایش‌نامه‌نویس برجستۀ روس
– درگذشت ایلیا ایلیچ مچنیکو در سال ۱۹۱۶م؛ ‏زیست‌شناس روسی برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۸م به‌خاطر مطالعۀ دستگاه ایمنی
– درگذشت هرمان امیل فیشر در سال ۱۹۱۹م؛ شیمی‌دان آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی که در جنگ اول جهانی، در زمینۀ توسعۀ سلاح‌های شیمیایی آلمان فعالیت می‌کرد.
– درگذشت هنری موزر در سال ۱۹۲۳م؛ سیاح سوئیسی که در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار به‌قصد رفتن به‌ترکستان، سفر طولانی و دشواری را آغاز کرد و در بخارا گرفتار و زندانی شد، اما پس از چندی آزاد گشت. او ۱۴ سال بعد مجدداً به‌سمت آسیای میانه حرکت کرد.
– درگذشت جان جی. پرشینگ در سال ۱۹۴۸م؛ ژنرال نیروی زمینی آمریکا که فرماندهی نیروهای اعزامی آمریکا در جنگ جهانی اول برای پیروزی بر آلمان را بر عهده داشت. وی همچنین برندۀ جوایزی همچون لژیون دونور شده‌است.
– درگذشت صَدرالدین عَینی در سال ۱۹۵۴م؛ از بزرگ‌ترین نویسندگان و ادیبان زبان فارسی تاجیکی در آغاز سدۀ ۲۰م و نخستین رئیس آکادمی علوم تاجیکستان
– درگذشت نوری سعید پاشا (یا نوری پاشا سعید) در سال ۱۹۵۸م؛ سیاست‌مدار عراقی که در سال‌های قیمومیت بریتانیا بر عراق و نیز دورۀ پادشاهی این کشور ۱۴ مرتبه نخست‌وزیر عراق شد و در سال ۱۹۶۸م و با کودتای عبدالکریم قاسم حکومت پادشاهی در عراق سرنگون شد و نوری سعید که در آن دوران به‌شدت منفور بود، ناچار شد که در پوشش زنانه بگریزد، ولی دستگیر و کشته‌شد و سپس وی را به‌خاک سپردند، ولی مردم خشمگین پیکر او را از خاک بیرون کشیدند و در خیابان‌های بغداد روی زمین کشاندند و سپس آویزان کردند و سوزاندند و مُثله‌اش کردند.
– درگذشت جانی ورساچه در سال ۱۹۹۷م؛ طراح لباس اهل ایتالیا و بنیان‌گذار شرکت پوشاک و خانۀ مُد ایتالیایی ورساچه یا ورساچی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 بهمن‌ماه در تاریخ - جشن نوسره در ایران و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *