پانزدهم/۱۵ دی‌ماه در تاریخ – زادروز بهرام صادقی و…

پانزدهم/۱۵ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از سقوط هواپیمای حامل فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و کشته‌شدن‌شان، تا زادروز بهرام صادقی؛ نویسندۀ معاصر و داستان کوتاه و از مهم‌ترین چهره‌های جُنگ اصفهان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پانزدهم/۱۵ دی‌ماه در تاریخ

پانزدهم/۱۵ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– دی به‌مهر روز، سومین جشن دیگان در ایران

 


 

  • وقایع

– سقوط هواپیمای حامل فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و کشته‌شدن منصور ستاری، سیدعلیرضا یاسینی و مصطفی اردستانی در اطراف اصفهان در سال ۱۳۷۳خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سلطان مسعودمیرزا (ظل‌السلطان) در سال ۱۲۲۸خ؛ شاهزادۀ قاجار و بزرگ‌ترین پسرِ به‌سن بلوغ‌رسیدۀ ناصرالدین‌شاه قاجار که خود را مالکِ برحق تاج‌وتخت می‌دانست و پس از مرگ ناصرالدین‌شاه قاجار، با اینکه مسن‌تر از مظفرالدین‌شاه قاجار بود، به‌این دلیل که از مادری غیر قاجار زاده شده‌بود، از تاج‌وتخت محروم شد.
– زادروز سیدمحمدکاظم شریعتمداری در سال ۱۲۸۴خ؛ از مراجع تقلید شیعه و مؤسس دارالتبلیغ اسلامی قم و حزب جمهوری خلق مسلمان ایران در آذربایجان که پس از انقلاب، بین او و روح‌الله خمینی در جریان کودتای نوژه، مخالفت او با ولایت‌فقیه و درگیری‌های حزب جمهوری خلق مسلمان ایران اختلافاتی به‌وجود آمد. پس از اعتراف صادق قطب‌زاده و اتهام به‌همکاری شریعتمداری در همکاری و طرح ترور خمینی، جامعۀ مدرسین حوزه‌علمیۀ قم در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ شیعه، او را از مرجعیت خلع کردند. سپس شریعتمداری محصور شد و تا پایان عمر در حصر خانگی ماند و به‌مرگ مشکوکی درگذشت.
– زادروز علی عبدُه یا عبدو در سال ۱۳۰۳خ؛ مشت‌زن و از متهمین غیر رسمی قتل غلامرضا تختی و همچنین مدیر ورزشی اهل ایران که بیشتر به‌خاطر بنیان‌گذاری باشگاه ورزشی پرسپولیس و بولینگ عبده مشهور است. او مدتی نیز رئیس فدراسیون بوکس ایران بود.
– زادروز بهرام صادقی در سال ۱۳۱۵خ؛ نویسندۀ معاصر و داستان کوتاه و از مهم‌ترین چهره‌های جُنگ اصفهان (یک حلقۀ ادبی)
– زادروز محمدمحسن سازگارا در سال ۱۳۳۳خ؛ فعال سیاسی، مؤسس سپاه‌پاسداران، روزنامه‌نگار و پژوهش‌گر دانشگاه که از دانشجویان مقیم آمریکا بود و پس از انقلاب اسلامی به‌همراه آیت‌الله خمینی به‌ایران بازگشت. او در دولت محمدعلی رجایی معاون سیاسی اجتماعی وزیر کشور و مشاور در امور اجرایی بود. سپس به‌ریاست سازمان گسترش صنایع سنگین منصوب شد. پس از چندی از مناصب دولتی کناره گرفت و به‌فعالیت کسب‌و‌کار و عضویت در هیئت‌مدیرۀ شرکت‌ها روی آورد؛ از جمله فعالیت‌های او، ادارۀ شرکتی مطبوعاتی و انتشار و سرمایه‌گذاری در نشریاتی چون روزنامۀ جامعه بود. در دهۀ ۱۳۸۰خ او ۲ بار به‌دلیل اقدام علیه امنیت ملی زندانی شد و سپس به‌آمریکا مهاجرت کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 دی‌ماه در تاریخ - زادروز غلامحسین ساعدی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ملوک فرش‌فروش کاشانی (ملوک ضرابی) در سال ۱۳۷۸خ؛ خوانندۀ موسیقی سنتی ایرانی و بازیگر قدیمی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *