پیتر پل روبنس؛ نقاش مشهور سبک باروک که سیاست‌مدار شد! + آثار و تصاویر

پیتر پل روبنس نقاش آلمانی، موضوع کارهایش بیشتر پرتره، منظره و صحنه‌های تاریخی/مذهبی را در برمی‌گیرد. کشتار بی‌گناهان، یکی از نقاشی‌های او که برگرفته از داستانی از انجیل متی است، در سال ۲۰۰۲م به مبلغ ۴۹٫۵ میلیون پوند به فروش رفت که بالاترین قیمت برای آثار استادان قدیم نقاشی است.
پیتر پل روبنس

«پیتر پل روبنس» در تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۵۷۷م در زیگن آلمان در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد. پدرش به‌خاطر ارتکاب به جنایتی، به آلمان تبعید شده‌بود. تجارب تلخ و ناگواری که برای پدر وی رخ داد، کافی بود تا موجبات تنفر و بیزاریِ «روبنس» و از زندگی پَست او را فراهم کند. «روبنس» در کودکی ابتدا پیش‌خدمت یکی از خانواده‌های اعیان شد و از همان هنگام به نقاشی علاقه‌مند شد. در ابتدا در ساعات بیکاری نزد یکی از نقاشان جز، به شاگردی مشغول شد و به سرعت کسب شهرت و اعتبار کرد. مادرش در ۲۳ سالگی از پس‌اندازی که داشت، برایش اسبی خرید و او را روانه‌ی ایتالیا ساخت.

پیتر پل روبنس
خانه‌ی روبنس در آنتورپ که توسط خودش طراحی شده‌است.

او در سال ۱۵۹۱م زیر نظر استاد هنرمندی آموزش نقاشیِ خود را آغاز کرد. در این دوره یک‌سال به یادگیری پرداخت و پس از آن به شهر آنتورپ که یک مرکز هنری آن دوران بود رفت. در این شهر هم زیر نظر رئیس اتحادیه‌ی نقاشان سنت‌لوقا بود و به یادگیری پرداخت. متأسفانه بیشتر آثار آن دورانِ «روبنس» از بین رفته و یا احراز هویت آن‌ها غیر ممکن شده‌است. در سال ۱۵۹۸م به عضویت انجمن نقاشان سنت‌لوقا درآمد و بعد از آن در سال ۱۶۰۰م به ایتالیا مهاجرت کرد. در ونیز به شدت تحت‌تأثیر روشنگری و صحنه‌های دراماتیک رنسانسی قرار‌ گرفت. آثار هنرمندانی نظیر «تیسین» تأثیر عمیقی بر او گذاشت. در سال ۱۶۰۱م به رم رفت و با سبک باروک آشنا شد. این سبک به سرعت «روبنس» را تحت تأثیر قرار داد. اولین پروژه‌ی نقاشی در رم که در سال‌های ۱۶۰۱ تا ۱۶۰۲م به انجام رسید، سه تابلوی نقاشی بود. وی این پروژه را برای کلیسای سنت‌هلن در سانتا کروچه به انجام رسانید. در سال ۱۶۰۵م او برای مرتبه‌ی دوم به رم سفر کرد و شروع به مطالعه‌ی هنر باستان و زبان‌شناسی نمود. در سال ۱۶۰۶م یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های هنریِ عمر خود را انجام داد؛ نقاشی بر محراب بالای کلیسای سانتا ماریا در والیچلا.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  استقلال بحرین؛ علت و تاریخ جدایی بحرین از ایران!
پیتر پل روبنس
پرتره‌ی یک محقق جوان، ۱۵۹۷م

روزی در حالی که در مهمان‌خانه‌ای مشغول نقاشی بود، مردی بیگانه دستی بر شانه‌ی او زد و با لحنی تحسین‌آمیز گفت: «عالی‌ست!» سپس «روبنس» را به نزدیکیِ یکی از دوک‌های ونیز برد و در نتیجه، وضع زندگی او به مراتب بهتر از گذشته شد. هشت‌سال بدین منوال گذشت. روزی «روبنس» دریافت که مادرش سخت مریض است و وی بی‌درنگ به آنت‌ویپ بازگشت، ولی افسوس که خیلی دیر شده‌بود… مقارن با همین زمان هم بود که شاهان هلند سخت شیفته‌ی هنر او شدند و «روبنس» را به‌عنوان نقاش دربار استخدام کردند و او ابتدا برای تالار شهرداری، تابلوی زیبای «عشق‌ورزی مجوس‌ها» را نقاشی کرد. دیری نپایید که تابلوی شاهکار خود تحت عنوان «Descent From The Cross» را آفرید.

پیتر پل روبنس
فرود از صلیب بین سال‌های ۱۶۱۲ و ۱۶۱۴م

«پیتر پل روبنس» در ۳۲ سالگی با دختر یکی از اشراف به‌نام «ایزابلا برانت» ازدواج کرد. ۱۷ سال از زندگیِ عاشقانه‌ی آنان سپری می‌شد که به ناگاه همسرش دیده از جهان فروبست… «روبنس» دل‌شکسته برای فرار از غم و فراموشیِ مرگ همسرش، در تکاپوی اشتغال به کاری بود که کم‌تر به سمت نقاشی برود؛ پس مدتی به پست «سفارت» مشغول شد و دیری نگذشت که به یکی از سیاست‌مداران به‌نامِ زمان خود گردید، تا آن‌جا که با زمام‌داران آن عصر و در فرانسه رقابت می‌کرد. «روبنس» هنگام پیری عاشق دختری ۱۶ ساله به‌نام «هلنا فورمنت» شد که سرانجام با وی ازدواج کرد. او از نقاشیِ رخسار همسر خود سیر نمی‌شد و بیش از ۱۶ تمثال، یکی زیباتر از دیگری از او کشید، به علاوه زن جوان خود را به حالات ویژه‌ای جلوه می‌داد تا برای نقاشی‌های مذهبی، افسانه‌ای، و اساطیر گذشته، سوژه‌ی جالبی فراهم کند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  کوتاه از آبراهام لینکلن به مناسبت ترور او + آلبوم تصاویر جالب
پیتر پل روبنس
پرتره‌ی ایزابلا برانت اثر پیتر پل روبنس
پیتر پل روبنس
پرتره‌ی هلنا فورمنت، ۱۶۳۰م، اثر یان بوکهورست

در بین سال‌های ۱۶۱۰ تا ۱۶۲۰م شاهد تولید عظیمی از آثار نقاشی توسط کلیسای رومی هستیم و نگاره‌هایی احساسی از مسیح و مریم مقدس مطرح شده‌است. «روبنس» جزو سردمداران این سبک بود و در شمال اروپا به یک هنرمند بی‌رقیب تبدیل شد. او همچنین به جمع‌آوریِ مجسمه علاقه‌مند بود و این علاقه تنها به جمع‌کردن آن خلاصه نمی‌شد؛ وی برای دکور داخلی و خارجیِ کلیساها، مجسمه‌های گوناگونی را طراحی می‌کرد. همین‌طور برای پروژه‌ی معماریِ کلیساها همکاری می‌کرد. در سال ۱۶۲۲م «روبنس» توسط مادر ملکه‌ی فرانسه به پاریس فراخوانده‌شد و تزئین یک کاخ سلطنتی را نیز بر عهده گرفت. «پیتر پل روبنس» در اواخر عمر به بیماری یرقان و نقرس مبتلا شد و پس از گذراندن یک زندگیِ باشکوه، در تاریخ ۳۰ مِی ۱۶۴۰م از دنیا رفت. در ادامه تصاویری از آثار بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ی او را مشاهده می‌کنید.

پیتر پل روبنس
پرتره‌ی دوک لِرما سواره بر اسب، ۱۶۰۳م
پیتر پل روبنس
مرگ آدونیس، حوالیِ ۱۶۱۴م
پیتر پل روبنس
تجاوز به دختران لئوکیپوس
پیتر پل روبنس
شکار کروکدیل و اسب آبی
پیتر پل روبنس
سه الهه‌ی رحمت
پیتر پل روبنس
سه‌لتیِ قحطیِ ماهی‌ها، بین سال‌های ۱۶۱۸ و ۱۶۱۹م
پیتر پل روبنس
داوریِ پاریس، ۱۶۳۹م
پیتر پل روبنس
شاتو د استین با شکارچی، ۱۶۳۵م
پیتر پل روبنس
کشتار بی‌گناهان، ۱۶۱۸م؛ این نقاشی، کستور فانی و پولوکس نامیرا را در حال ربودن فوبه و هیلاریا (دختران لئوکیپوس) را نشان می‌دهد.
پیتر پل روبنس
روبنس و ایزابلا برانت، ۱۶۰۹م

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.2/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *