چهاردهم/۱۴ مردادماه در تاریخ – زادروز ژاله علو و…

چهاردهم/۱۴ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز شوکت علو (ژاله علو)؛ شاعر و گویندۀ رادیو و از پیشکسوتان عرصۀ بازیگری و گویندگی در ایران، تا درگذشت حسین پناهی دژکوه؛ بازیگر و کارگردان و نویسنده و شاعر اهل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ مردادماه در تاریخ

چهاردهم/۱۴ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– صدور فرمان مشروطیت در ایران توسط مظفرالدین‌شاه، پنجمین شاه قاجار در سال ۱۲۸۵خ
– رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به‌نخست‌وزیری محمدجواد باهنر در سال ۱۳۶۰خ
– عملیات نصر ۷ با رمز یا فاطمه‌الزهرا در ارتفاعات دوپازا و سلیمانیه توسط سپاه در سال ۱۳۶۶خ
– تلاش برای ترور سلمان رشدی با حملۀ انتحاری توسط مصطفی مازح در سال ۱۳۶۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز شوکت علو (ژاله علو) در سال ۱۳۰۶خ؛ شاعر، گویندۀ رادیو، صداپیشه و هنرپیشۀ تئاتر، سینما و تلویزیون، از پیشکسوتان عرصۀ بازیگری و گویندگی و از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹خ
– زادروز محمدرضا مهدوی کنی در سال ۱۳۱۰خ؛ روحانی شیعه، سیاست‌مدار ایرانی و سومین رئیس مجلس خبرگان رهبری که دبیر کلی جامعۀ روحانیت مبارز را بر عهده داشت. وی همچنین رئیس دانشگاه امام صادق و استاد درس اخلاق اسلامی، فقه، اصول فقه و تفسیر این دانشگاه نیز بود.
– زادروز مهدی دیباج در سال ۱۳۱۳خ؛ وی اوایل سال ۱۹۸۵م (۱۳۶۵خ) دستگیر و به‌جرم ارتداد روانۀ زندان گردید. پس از گذراندن ۹ سال و ۲۷ روز در زندان، به‌سبب فشارهای بین‌المللی و بدون کوچک‌ترین توضیحی در ۲۶ دی‌ماه ۱۳۷۲خ از زندان آزاد شد. ۵ ماه پس از آزادی در ۱۳ تیرماه ۱۳۷۳خ توسط عده‌ای ربوده شد و چند روز پس از آن، مأمورین وزارت اطلاعات خبر پیداشدن جسد بی‌جان وی را منتشر کردند. قاتلان روی جنازۀ طاطاوس میکائیلیان بر تکه‌کاغذی نشانی جسد مهدی دیباج را قرار داده‌بودند. ۴ سال بعد یک منبع آگاه اعلام کرد که مهدی دیباج توسط مأمورین وزارت اطلاعات کشته شده‌است.
– زادروز اسداله ملک در سال ۱۳۲۰خ؛ نوازندۀ ویولن، کمانچه و آهنگ‌ساز و ملودی‌پرداز
– زادروز ترانه مُکَرَّم در سال ۱۳۵۹خ؛ شاعر و نویسنده و ترانه‌سرا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 اسفندماه در تاریخ - زادروز سیدمحمود علایی طالقانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدعلی مینابی بندرعباسی (سدیدالسلطنه، عاری، سدیدالسلطنۀ کبابی) در سال ۱۳۲۰خ؛ شاعر، نویسنده و مورخ ایرانی در سال‌های آخر دورۀ قاجار و آغاز دورۀ پهلوی
– درگذشت قمرالملوک وزیری در سال ۱۳۳۸خ؛ خوانندۀ آوازهای سنتی ایرانی و نیکوکار و نخستین زنی بود که در ایران بدون حجاب روی صحنه رفت.
– درگذشت حسن آیت در سال ۱۳۶۰خ؛ عضو حزب زحمت‌کشان ملت ایران، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری‌اسلامی، از نمایندگان استان اصفهان و عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس خبرگان قانون اساسی و نمایندۀ تهران در دورۀ اول مجلس شورای اسلامی که نقش مهمی در تدوین اصول قانون اساسی و الحاق اصل ولایت فقیه به‌آن داشت و در مرکز تهران توسط گروه نامعلومی ترور شد.
– درگذشت محمود لطفی (شیرعلی قصاب) در سال ۱۳۶۸خ؛ بلندقدترین بازیگر تاریخ سینمای ایران که قد او حدود ۲۱۸ سانتی‌متر بود. وی مبتلا به‌بیماری ژیگانتیسم بود.
– درگذشت حسین پناهی دژکوه در سال ۱۳۸۳خ؛ بازیگر، کارگردان، نویسنده و شاعر
– درگذشت (در زندان زاهدان) یعقوب مهرنهاد در سال ۱۳۸۷خ؛ روزنامه‌نگار و خبرنگار و سرپرست روزنامۀ مردم‌سالاری در سیستان‌و‌بلوچستان)، فعال مدنی و دبیر انجمن جوانان صدای عدالت در زاهدان و از اعضای حزب اعتماد ملی و حزب مرز پُرگهر

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *