چهارم/۴ مارس در تاریخ – درگذشت آنتونن آرتو و…

چهارم/۴ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمدعلی پاشا؛ والی مصر و بنیان‌گذار مصر نوین، تا درگذشت صلاح‌الدین یوسف ایوبی؛ بنیان‌گذار دولت ایوبیان و از فرمانروایان بزرگ اسلامی در نیمۀ دوم سدۀ ۶ه.ق که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ مارس در تاریخ

چهارم/۴ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی انجیر
– روز جهانی چاقی
– روز جهانی گرامی‌داشت گروه راک اونسنس؛ به‌معنی محوشدن تدریجی (یک گروه راک آمریکایی)

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۷۷م؛ امیل برلینر، میکروفون را اختراع کرد.
– در سال ۱۹۷۵م؛ چارلی چاپلین، به‌دست ملکه الیزابت دوم، به‌دریافت نشان شوالیه‌گری انگلستان نائل شد.
– در سال ۱۹۸۰م؛ رابرت موگابه، رئیس نخستین دولت زیمبابوه شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز آنتونیو لوچو ویوالدی (کشیش مو قرمز) در سال ۱۶۷۸م؛ کشیشی ایتالیایی و یکی از مشهورترین آهنگ‌سازان دوران باروک و نوازندۀ چیره‌دست ویولن
– زادروز محمدعلی پاشا در سال ۱۷۶۹م؛ وی از سال ۱۸۰۵م تا هنگام مرگش والی ایالت مصر بود و او را بنیان‌گذار مصر نوین می‌دانند.
– زادروز ابراهیم محمدعلی پاشا در سال ۱۷۸۹م؛ سیاست‌مدار اهل مصر و پسر بزرگ محمدعلی پاشا و دومین حاکم مصر از خاندان محمدعلی
– زادروز آلفرد بلاشکو در سال ۱۸۵۸م؛ متخصص معروف پوست اهل آلمان
– زادروز پاتریک مور در سال ۱۹۲۳م؛ ستاره‌شناس آماتور انگلیسی که در مقام نویسنده و تهیه‌کنندۀ برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در زمینۀ ستاره‌شناسی شهرت یافت.
– زادروز کریستوفر آنتون ریا در سال ۱۹۵۱م؛ آهنگ‌ساز و خواننده با صدایی منحصر به‌فرد اهل انگلستان
– زادروز خالد حسینی در سال ۱۹۶۵م؛ پزشک و نویسندۀ رمان افغان‌آمریکایی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت صلاح‌الدین یوسف ایوبی در سال ۱۱۹۳م؛ بنیان‌گذار دولت ایوبیان و از فرمانروایان بزرگ اسلامی در نیمۀ دوم سدۀ ۶ه.ق که قدرت و فتوحاتش سرزمین‌های مصر، شام، شمال عراق، یمن و حجاز را در بر می‌گرفت. او صلیبیان را در نبرد حِطّین شکست داد و توانست اغلب سرزمین‌هایی را که صلیبیون بر آن مسلط شده‌بودند، باز پس بگیرد. این مسئله باعث آغاز جنگ صلیبیِ دیگری به‌فرماندهی پادشاهان فرانسه، انگلستان و آلمان گردید. او در سومین جنگ صلیبی با ریچارد شیردل، پادشاه انگلستان صلح کرد.
– درگذشت ژان فرانسوا شامپولیون در سال ۱۸۳۲م؛ دانشمند، زبان‌شناس و شرق‌شناس فرانسوی که شهرت عمدۀ او به‌خاطر انتشار نخستین ترجمه از سنگ‌نوشتۀ رزتا یا سنگ رشید است. او توانست الفبای زبان مصری، فرهنگ واژگان و سپس دستور زبان هیروگلیف مصر باستان را رمزگشایی کند.
– درگذشت نیکلای واسیلیِویچ گوگول در سال ۱۸۵۲م؛ نویسندۀ بزرگ روس و بنیان‌گذار سبک رئالیسم انتقادی در ادبیات روسی و یکی از بزرگ‌ترین طنزپردازان جهان
– درگذشت متیو کالبریت پری در سال ۱۸۵۸م؛ افسر نیروی دریایی ایالات متحدۀ آمریکا و فرماندۀ چندین کشتی که در جنگ‌ها و عملیات گوناگونی شرکت داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به‌جنگ ۱۸۱۲م، جنگ آمریکا و مکزیک و گشودن درهای ژاپن اشاره کرد.
– درگذشت فرانتس مارک در سال ۱۹۱۶م؛ نقاش و گراورساز (چاپ دستی، یا چاپ هنری) آلمانی و از افراد کلیدی جنبش هیجان‌نمایی (اکسپرسیونیسم) آلمان و یکی از بنیان‌گذاران ژورنال هنری سوارکار آبی (نام گروهی از هنرمندان هیجان‌نمای آلمانی)
– درگذشت آنتونن آرتو در سال ۱۹۴۸م؛ نویسنده، شاعر ، مقاله‌نویس، بازیگر، و کارگردان تئاتر قرن ۲۰م اهل فرانسه
– درگذشت چارلز اسکات شرینگتون در سال ۱۹۵۲م؛ زیست‌شناس انگلستانی برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۲م به‌خاطر کشف نورون‌ها
– درگذشت سیمون واندرمیر در سال ۲۰۱۱م؛ فیزیک‌دان هلندی که در سال ۱۹۸۴م به‌همراه کارلو روبیا، به‌خاطر سهم تعیین‌کننده‌اش در پروژۀ بزرگی که ‌کشف ذرات میدانیِ دبلیو.زِد منجر شد، جایزۀ نوبل فیزیک به‌او اهدا شد.
– درگذشت جاناتان اشتاینبرگ در سال ۲۰۲۱م؛ وی استاد تاریخ اروپا و رئیس گروه تاریخ در دانشگاه پنسیلوانیا بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 ژوئن در تاریخ - درگذشت شریف حسین و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *