گروهبان استابی؛ مهم‌ترین سگ جنگ جهانی اول!

گروهبان استابی سگی است که در سال ۱۹۱۶م متولد شد و تا زمان مرگ خود، خدمات زیادی را در کارنامه‌ی نظامی‌اش به ثبت رساند. استابی طی ۱۸ ماه دوران خدمت، در ۱۷ نبرد در جبهه‌ی غربی مشارکت کرد. بخش اعظمی از فداکاری‌های استابی در روزنامه‌ها و مجلات آمریکاییِ معاصر مستندسازی شده‌اند.
گروهبان استابی

«گروهبان استابی» سگی است که در سال ۱۹۱۶م متولد شد و تا زمان مرگ خود در سال ۱۹۲۶م، خدمات زیادی را در کارنامه‌ی نظامی‌اش به ثبت رساند. «استابی» که سگ دومین گروه پیاده‌نظام آمریکا به‌شمار می‌رفت، طی ۱۸ ماه دوران خدمت خود، در ۱۷ نبرد در جبهه‌ی غربی مشارکت کرد. بخش اعظمی از فداکاری‌های «استابی» در روزنامه‌ها و مجلات آمریکاییِ معاصر مستندسازی شده‌اند.

گروهبان استابی

برخی از وقایع‌نگاران تاریخ جنگ جهانی اول، «استابی» را مهم‌ترین سگ جنگ جهانی اول می‌دانند. وی همچنین تنها سگی است که نامزد دریافت درجه شد و طی جنگ نیز توانست به درجه‌ی گروهبانی دست یابد. نقش «استابی» در جنگ جهانی اول به اندازه‌ای پُررنگ بود که حتی در سال ۲۰۱۸م نیز یک انیمیشن از آن ساخته‌شد. در سال اول خدمت، «استابی» توسط گاز خردل مجروح شد و چیزی نمانده‌بود که برای همیشه با خدمت در میادین جنگ جهانی اول خداحافظی کند. جالب است بدانید که این حادثه نه‌تنها منجر به مرگ «استابی» نشد، بلکه از آن پس نیز حس بویاییِ وی نسبت به گاز خردل به شدت افزایش یافت.

گروهبان استابی

«استابی» می‌توانست پیش از آن‌که حملات شیمیایی، به‌خصوص با گاز خردل تبدیل به تهدیدی جدی شوند، نیروهای خودی را از این اتفاق مطالع سازد. هر بار که یک نارنجک دودزا و یا گاز اشک‌آور در نزدیکیِ خطوط آمریکایی منفجر می‌شد، «استابی» به دویدن و گازگرفتن نیروها ادامه می‌داد تا از ماسک‌های گاز خود استفاده کنند. این عملکرد شگفت‌انگیز توانست شمار زیادی از افراد حاضر در مناطق جنگی را از مرگ حتمی نجات دهد. لازم به ذکر است که پس از اطمینان خاطر یافتن از پوشش ماسک توسط نیروهای خودی، «استابی» خود را در محلی ایمن پنهان می‌کرد تا ابر گاز سَمّیِ ایجادشده از بین برود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  قرون وسطی؛ سوزاندن متهمین نوعی تفریح و حرفه بود!

گروهبان استابی

علاوه بر هشدار حملات شیمیایی؛ «استابی» با استفاده از قدرت شنواییِ خود، قادر به تشخیص آتش توپخانه پیش از انفجارِ پوسته‌ها نیز بود! وی بخش اعظم زمان آزاد خود را در محیط‌های نظامی، مشغول دویدن بود و برای کشف سربازان زخمیِ نیازمند کمک می‌کرد. اگر سرباز مورد نظر قادر به حرکت بود، توسط «استابی» به‌سوی خطوط استقرار نیروهای دوست راهنمایی می‌شد. به دنبال اقدام شگفت‌انگیز این سگ در به‌دام‌انداختن یکی از جاسوس‌های آلمانی، طی تهاجم آرگون (مهم‌ترین نبرد در طول جنگ جهانی اول و بزرگ‌ترین عملیات آمریکا با اعزام ۱/۲ میلیون سرباز در خاک اروپا)، وی از طرف فرمانده‌ی گروه ۱۰۲ پیاده‌نظام آمریکا، موفق به نامزدی برای دریافت درجه‌ی گروهبانی شد.

گروهبان استابی

برخی از منابع گفته‌اند که این سگ حتی می‌توانست میان زبان انگلیسی و زبان آلمانی تمایز قائل شود و از این طریق، نیروهای خودی را به طور دقیق شناسایی کند! بعد از آن‌که بخش «شاتو-تیری» در فرانسه توسط نیروهای آمریکایی پس گرفته‌شد، بانوان این منطقه برای «استابی» کُتی دوختند که مدال‌های متعدد وی بر آن آویزان شده‌بود. «استابی» همچنین به آزادسازیِ یکی‌دیگر از شهرهای کوچک فرانسه که تحت تصرف نیروهای آلمانی بود کمک کرده و زخمی شده‌بود. پس از اتمام جنگ نیز، «استابی» تبدیل به یک چهره‌ی سرشناس و در واقع یک «سلبریتی» شد، و افتخارات و تقدیرنامه‌های بسیاری هم به‌دست آورد!

گروهبان استابی

«گروهبان استابی» (سگ قهرمان آمریکایی) در سال ۱۹۲۶م، زمانی که حدوداً ۱۰ سال سن داشت، عمرش به پایان رسید. برای ادای احترام به یاد و خاطره‌ی «استابی»، خاکستر وی در مرکز موزه‌ی ملیِ تاریخ آمریکا قرار داده شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  انقلاب رومانی و براندازی نظام دیکتاتوری چائوشسکو + عکس و فیلم

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

در ادامه؛ چند تصویر از «گروهبان استابی» را مشاهده می‌کنید.

گروهبان استابی

گروهبان استابی

گروهبان استابی

گروهبان استابی

گروهبان استابی

گروهبان استابی

گروهبان استابی

گروهبان استابی

گروهبان استابی

گروهبان استابی

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4.5/5 - (43 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *