بیستم/۲۰ آذرماه در تاریخ – زادروز علی‌اکبر سعیدی سیرجانی و…

بیستم/۲۰ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز علی‌اکبر سعیدی سیرجانی؛ نویسنده و فعال سیاسی و از منتقدان جمهوری‌اسلامی پس از انقلاب، تا درگذشت سیدعبدالحسین دست‌غیب شیرازی؛ مجتهد شیعه و سومین شهید محراب و رئیس حوزه‌علمیۀ فارس که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ آذرماه در تاریخ

بیستم/۲۰ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– راهپیمایی عاشورای ۱۳۵۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز (ترور به‌دستور رئیس ادارۀ تأمینات نظمیه (شهربانی)) سیدمحمدرضا کردستانی (میرزاده عشقی) در سال ۱۲۷۳خ؛ شاعر، روزنامه‌نگار، نویسنده و نمایشنامه‌نویس ایرانی دورۀ مشروطیت و مدیر نشریۀ قرن بیستم، از مهم‌ترین شاعران عصر مشروطه، با بهره‌گیری از عنصر هویت ملی در جهت ایجاد انگیزه و آگاهی در تودۀ مردم، خالق اولین اپرای ایرانی
– زادروز علی‌اکبر سعیدی سیرجانی در سال ۱۳۱۰خ؛ ادیب، پژوهش‌گر، نویسنده و فعال سیاسی و از منتقدان جمهوری‌اسلامی پس از انقلاب که در زندان و با شیاف ملین درگذشت.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ملا محمد کاظم خراسانی (آخوند خراسانی، صاحب کفایه) در سال ۱۲۹۰خ؛ فقیه، اصولی، سیاست‌مدار و مرجع‌تقلید شیعۀ امامیه در عصر خود که پس از درگذشت میرزای شیرازی، مرجعیت عامۀ شیعه را بر عهده داشت. وی در کنار شیخ عبدالله مازندرانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی، ۳ مرجع‌تقلید حامی مشروطیت در ایران بودند که به «آیات ثلاث» معروف بودند.
– درگذشت سارگیس جانبازیان در سال ۱۳۴۲خ؛ رقصنده، رقص‌پرداز، تهیه‌کنندۀ ارمنستانی‌ایرانی که به «پدر رقص بالۀ ایران» مشهور است. هنر باله در ایران نیز پس از انقلاب روسیه به‌وسیلۀ شهروندان ارمنی‌تباری که وی در صدر آنان قرار داشت، رواج یافت. علاوه بر او، ۲ مهاجر ارمنی دیگر به‌نام‌های مادام یلنا آودیسیان و مادام کرنلی نیز نقش‌های اصلی و تعیین‌کننده‌ای در معرفی هنر باله به‌جامعۀ فرهنگی و هنری ایران در آن‌زمان داشتند.
– درگذشت سیدعبدالحسین دست‌غیب شیرازی (شهید دست‌غیب) در سال ۱۳۶۰خ؛ مجتهد شیعه و سومین شهید محراب و رئیس حوزه‌علمیۀ فارس که توسط یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران، درحال حرکت به‌سمت محل برگزاری نمازجمعه، با بمب‌گذاری انتحاری ترور شد.
– درگذشت حسین کریمان در سال ۱۳۷۲خ؛ نویسنده، ادیب، لغت‌شناس، مورخ و جغرافی‌دان
– درگذشت ابوالحسن صدیقی در سال ۱۳۷۴خ؛ نقاش و مجسمه‌ساز برجستۀ اهل ایران و از شاگردان کمال‌الملک که تندیس فردوسی در میدان فردوسی، تندیس یعقوب لیث صفاری در زابل، تندیس خیام در پارک لالۀ تهران، تندیس نادرشاه افشار در آرامگاه نادرشاه در مشهد و طرح چهرۀ ابوعلی سینا از کارهای برجستۀ وی هستند. در سال ۱۳۹۴خ فیلم مستند «سرآمد» به‌کارگردانی سیدهادی موسوی دربارۀ وی ساخته‌شد و در هشتمین جشنوارۀ بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر و در مراسم صدو‌بیستمین سالگرد تولد استاد صدیقی در سینما تک موزۀ هنرهای معاصر ایران به‌نمایش درآمد.
– درگذشت جلال پیشوائیان در سال ۱۴۰۰خ؛ هنرپیشۀ پیشکسوت سینمای ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 جولای در تاریخ - درگذشت اتو فون بیسمارک و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *