بیست‌و‌دوم/۲۲ اسفندماه در تاریخ – درگذشت سیدضیاءالدین شادمان و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مرتضی جاویدی (اشلو)؛ نظامی ایرانی در جنگ ایران و عراق به‌عنوان فرماندۀ گردان فجر، تا درگذشت نادر جهانبانی؛ خلبان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران و پدر آکروجت ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ اسفندماه در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بزرگداشت شهدا در ایران

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز عبدالقادر بن صالح جنگی‌دوست گیلانی (رئیس عبدالقادر گیلانی) در سال ۴۵۷خ؛ عارف، صوفی، محدث، رئیس و شاعر ایرانی سدۀ پنجم و ششم ه.ق که بنیان‌گذار سلسلۀ تصوف قادریه (منتسب به‌عبدالقادر) بود. او از سرشناسان بزرگان تصوف و شیخ طریقۀ قادریه است. کنیۀ وی «ابومحمد» و لقبش «محی‌الدین» است.
– زادروز محمود بهزاد در سال ۱۲۹۲خ؛ مترجم، مؤلف و زیست‌شناس که او را پدر زیست‌شناسی مدرن ایران می‌دانند. وی پدر فرامرز بهزاد، استاد زبان و ادبیات آلمانی اهل ایران است.
– زادروز مرتضی جاویدی (اشلو) در سال ۱۳۳۷خ؛ نظامی ایرانی که در جنگ ایران و عراق به‌عنوان فرماندۀ گردان فجر، لشکر ۳۳ المهدی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد که در عملیات کربلای ۵ کشته‌شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ایرج میرزا (جلال‌الممالک، فخرالشعرا) در سال ۱۳۰۴خ؛ از جمله شاعران برجستهٔ ایرانی در عصر مشروطیت (اواخر دورۀ قاجار و اوایل دورۀ پهلوی) و از پیشگامان تجدد در ادبیات فارسی که در قالب‌های گوناگون شعر سروده و ارزشمندترین اشعارش مضامین انتقادی، اجتماعی، احساسی و تربیتی دارند. شعر ایرج ساده و روان و گاهی دربرگیرندهٔ واژه‌ها و گفتارهای عامیانه‌ست و اشعار او از جمله اشعار اثرگذار بر شعر دورۀ مشروطیت بود.
– درگذشت نادر جهانبانی در سال ۱۳۵۷خ؛ خلبان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران و پدر آکروجت ایران که به‌حکم صادق خلخالی، حاکم شرع وقت در زندان قصر تیرباران شد.
– درگذشت حسین گل‌گلاب در سال ۱۳۶۳خ؛ گیاه‌شناس، ادیب، نویسنده، شاعر، مترجم، استاد دانشگاه، نوازنده، موسیقی‌دان، عکاس و هنرمند ایرانی که به‌زبان‌های فرانسه، انگلیسی، روسی، عربی و لاتین تسلط داشت و در زمینۀ معادل‌یابی برای واژه‌های علمی از متخصصان فرهنگستان ایران بود. سروده‌های مشهور «ای ایران» و «آذرآبادگان» از جمله کارهای اوست.
– درگذشت مریم فیروز در سال ۱۳۸۶خ؛ یکی از چهره‌های شاخص سیاسی ایران در دوران پهلوی دوم، از مخالفان حکومت سلطنتی و عضو حزب توده، مؤسس سازمان زنان حزب تودۀ ایران و از فعالان حقوق زنان در ایران که دختر شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما، نخست‌وزیر ایران در دوران احمدشاه و همسر نورالدین کیانوری از رهبران حزب توده ایران بود. او مدتی پس از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران، در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه ۱۳۶۱خ به‌اتهام جاسوسی دستگیر و زندانی شد.
– درگذشت سیدضیاءالدین شادمان در سال ۱۳۸۷خ؛ ورزشکار و سیاست‌مدار ایران دوران محمدرضاشاه پهلوی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 دی‌ماه در تاریخ - زادروز غلامحسین ساعدی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *