بیست‌و‌سوم/۲۳ جولای در تاریخ – درگذشت اوکسانا شاچکو و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ریموند تورنتون چندلر؛ یکی از برترین نویسندگان رمان جنایی و پلیسی، تا درگذشت یولیسیز سایمن گرانت؛ هجدهمین رئیس‌جمهور آمریکا و قهرمان جنگ داخلی آمریکا از حزب جمهوری‌خواه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ جولای در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی لغو برده‌داری

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۲۱م؛ حزب کمونیست چین تأسیس شد.
– آغاز سلطنت قابوس بن سعید بر کشور پادشاهی عمان در سال ۱۹۷۰م
– کشف دنباله‌دار هیل‌باپ در سال ۱۹۹۵م
– در سال ۱۹۹۹م؛ ناسا تلسکوپ فضایی چاندرا را پرتاب کرد.
– در سال ۲۰۰۴م؛ شهر ژوهانسبورگ، بالاترین نشان افتخار خود؛ یعنی نشان آزادی را به‌نلسون ماندلا اعطا کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز کاونتری پاتمور در سال ۱۸۲۳م؛ شاعر و منتقد انگلیسی که او را بیشتر با فرشته در خانه که شعری دربارۀ یک ازدواج ایده‌آل است می‌شناسند.
– زادروز ریموند تورنتون چندلر در سال ۱۸۸۸م؛ یکی از برترین نویسندگان رمان جنایی و پلیسی که از بیشتر آثار وی، نسخه‌های متعدد سینمایی اقتباس شده‌است.
– زادروز تافاری ماکونن ولدمیکائل (هایله سلاسی) در سال ۱۸۹۲م؛ آخرین امپراتور اتیوپی و آخرین شاه حبشه که نزدیک به ۶۰ سال بر اتیوپی حکمرانی کرد. وی توسط یک کودتای مارکسیستی از حکومت برکنار و سیستم حکومتی اتیوپی به‌جمهوری تبدیل شد.
– زادروز ولادیمیر پریلاگ در سال ۱۹۰۶م؛ شیمی‌دان کروات و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۷۵م
– زادروز تئودور ون گوگ در سال ۱۹۵۷م؛ یکی از فیلم‌سازان جنجالی و مطرح هلند که در سال ۲۰۰۴م به‌دست محمد بویری کشته‌شد. او یکی از نوادگان تئو ون گوگ، برادر ونسان ون گوگ، نقاش معروف پُست‌امپرسیونیسم بود.
– زادروز مونیکا سامیل لوینسکی در سال ۱۹۷۳م؛ زن یهودی آمریکایی که پس از آشکارشدن رابطۀ جنسی‌اش با بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به‌شهرتی جهانی دست یافت. این رابطه زمانی اتفاق افتاد که وی در اواسط دهۀ ۹۰م به‌عنوان کارآموز در کاخ سفید کار می‌کرد. رابطۀ او با کلینتون را معمولاً رسوایی لوینسکی یا مونیکاگیت می‌نامند. با اینکه بیل کلینتون در آن‌زمان از استیضاح در امان ماند، اما این رسوایی به‌شدت دومین دورۀ ریاست‌جمهوری او را تحت تأثیر قرار داد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 نوامبر در تاریخ - درگذشت امانوئل رادینسکی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت یولیسیز سایمن گرانت در سال ۱۸۸۵م؛ هجدهمین رئیس‌جمهور آمریکا و قهرمان جنگ داخلی آمریکا از حزب جمهوری‌خواه
– درگذشت ویلیام رمزی در سال ۱۹۱۶م؛ شیمی‌دان اسکاتلندی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۰۴م که کاشف گازهای نئون، آرگون، زنون، هلیوم و کریپتون بوده‌است. به‌غیر از رادون، تمام گازهای بی‌اثر توسط او کشف شدند.
– درگذشت دی. دبلیو. گریفیث در سال ۱۹۴۸م؛ از پیشتازان و مهم‌ترین کارگردانان سینمای اهل آمریکا که نه‌تنها در زمان خود شاهکارهای سینمایی خلق کرد، بلکه خودش تکمیل‌کنندۀ هنر مستقل سینما بود.
– درگذشت فیلیپ پتن در سال ۱۹۵۱م؛ ژنرال فرانسوی و قهرمان جنگ اول جهانی که به‌خاطر قبول ریاست حکومت ویشی در جنگ جهانی دوم، به‌خیانت متهم و محکوم شد.
– درگذشت هنری هلت دیل در سال ۱۹۶۸م؛ دانشمند در زمینۀ داروشناسی و فیزیولوژی اهل بریتانیا که برندۀ جوایزی همچون جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شده‌است.
– درگذشت دونالد بارتلمی در سال ۱۹۸۹م؛ نویسندۀ پست‌مدرنیست آمریکایی که به‌عنوان خبرنگار روزنامه، سردبیر مجله، مدیر موزه و استاد دانشگاه کار می‌کرد. او یکی از بنیان‌گذاران اصلی رشتۀ نویسندگی خلاق در دانشگاه هوستون بود.
– درگذشت یودورا آلیس ولتی در سال ۲۰۰۱م؛ رمان‌نویس آمریکایی
– درگذشت اوکسانا شاچکو در سال ۲۰۱۸م؛ هنرمند و فعال حقوق زنان اوکراینی که در آوریل ۲۰۰۸م، همراه با آنا هاتسل و الکساندرا شوچنکو، فمن (زنان با سینه‌های برهنه؛ نام یکی از گروه‌های فمینیستی در اوکراین) را بنیان نهاد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *