بیست‌و‌سوم/۲۳ فروردین‌ماه در تاریخ – درگذشت قمر آریان و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حسنعلی منصور؛ سیاست‌مدار و یک دوره نخست‌وزیر ایران در زمان محمدرضاشاه پهلوی، تا درگذشت قمر آریان؛ پژوهش‌گر و از نخستین استادان دانشگاه زن در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ فروردین‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز دندان‌پزشک در ایران

 


  • زادروزها

– زادروز حسنعلی منصور در سال ۱۳۰۲خ؛ سیاست‌مدار و یک دوره نخست‌وزیر ایران که در مقابل مجلس شورای ملی توسط محمد بخارایی از نزدیکان مجتبی میرلوحی، مشهور به‌نواب صفوی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و ۵ روز بعد در بیمارستان پارس درگذشت.
– زادروز ایرج کابلی در سال ۱۳۱۷خ؛ زبان‌شناس و نویسنده و مترجم

 


 

  • درگذشت

– درگذشت یدالله سحابی در سال ۱۳۸۱خ؛ از مؤسسین نهضت آزادی ایران، رئیس ادارۀ فرهنگ تهران از زندانیان سیاسی و از پیشگامان علم زمین‌شناسی در ایران که در دولت موقت وزیر مشاور بود. وی همچنین عضو شورای انقلاب و رئیس سنی دورۀ اول مجلس شورای اسلامی هم بود. او از بنیان‌گذاران مکتب متاع است.
– درگذشت شاهرخ مسکوب در سال ۱۳۸۴خ؛ پژوهش‌گر، شاهنامه‌پژوه، مترجم و نویسندۀ معاصر ایران
– درگذشت فریدون پوررضا در سال ۱۳۹۱خ؛ خواننده و موسیقی‌دان نامدار گیلک و صاحب‌نظر در زمینۀ موسیقی فولکلوریک گیلکی
– درگذشت قمر آریان در سال ۱۳۹۱خ؛ پژوهش‌گر و نویسنده، از نخستین فارغ‌التحصیلان زن از دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، از نخستین استادان دانشگاه زن در ایران و نیز از اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 مردادماه در تاریخ - انتخاب ابوالحسن پیرنیا به‌ایالت کرمان و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *