بیست‌و‌هفتم/۲۷ مهرماه در تاریخ – درگذشت محمود ذوالفنون و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمد خشنودی؛ از پژوهش‌گران و استادان رشته‌های مهندسی شیمی و پتروشیمی، تا درگذشت مرتضی کیوان؛ شاعر، منتقد هنری، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی عضو حزب تودۀ ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ مهرماه در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز صدارت میرزا تقی‌خان فراهانی (اتابک اعظم، امیرکبیر) اولین صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۲۲۷خ
– آغاز عملیات والفجر ۴، در منطقۀ شیلر (در شمال مریوان و پنجوین) در سال ۱۳۶۲خ
– تصویب اساسنامۀ صدا‌و‌سیمای جمهوری‌اسلامی ایران در سال ۱۳۶۲خ
– به‌گلوله‌بستن و ویران‌کردن ۲ سکوی نفتی ایران در خلیج‌فارس به‌وسیلۀ نیروی دریایی ایالات متحدۀ آمریکا در سال ۱۳۶۶خ
– افتتاح طرح تبدیل کاتالیستی در پالایشگاه لاوان در سال ۱۳۸۰خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمد خشنودی در سال ۱۳۲۷خ؛ از پژوهش‌گران و استادان رشته‌های مهندسی شیمی و پتروشیمی، دارندۀ جایزه و لوح تقدیر کتاب سال (شعله و احتراق) و دارندۀ جایزه و لوح تقدیر استاد نمونۀ دانشگاه‌های ایران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت مرتضی کیوان در سال ۱۳۳۳خ؛ شاعر، منتقد هنری، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی عضو حزب تودۀ ایران که در روزهای پس از کودتای ۲۸ مرداد، درحالی‌که ۳ تَن از نظامیان فراری سازمان نظامی حزب توده را در خانۀ خود پنهان کرده‌بود، دستگیر و به‌جرم خیانت در زندان قصر تیرباران شد.
– درگذشت ابراهیم حکیمی (حکیم‌الملک) در سال ۱۳۳۸خ؛ دولت‌مرد دورۀ قاجار و پهلوی که چند دوره نخست‌وزیر و مدتی رئیس مجلس سنای ایران شد.
– درگذشت سیدمحسن صدرالاشراف (محسن صدر) در سال ۱۳۴۱خ؛ قاضی و سیاست‌مدار، نخست‌وزیر ایران و رئیس مجلس سنا که در دوران نخست‌وزیری او، ایران با امضای منشور ملل متحد از دولت‌های پایه‌گذار سازمان ملل شد.
– درگذشت نورعلی الهی (استاد الهی) در سال ۱۳۵۳خ؛ عارف، فیلسوف، قاضی و موسیقی‌دان
– درگذشت میرزا ابوالقاسم نجم‌الملک (نام‌خانوادگی: نجم) در سال ۱۳۶۲خ؛ دیپلمات و دولت‌مرد دوره‌های قاجار و پهلوی
– درگذشت حبیب‌الله بدیعی در سال ۱۳۷۱خ؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ ویولن
– درگذشت محمود ذوالفنون در سال ۱۳۹۲خ؛ نوازندۀ ویولن
– درگذشت علی مرادخانی ارنگه (علی تهرانی) در سال ۱۴۰۱خ؛ روحانی، نویسنده و خطیب ایرانی که نمایندۀ استان خراسان در مجلس خبرگان قانون‌اساسی، و از شاگردان سیدحسین طباطبایی بروجردی و سیدروح‌الله خمینی بود که پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ، به‌مبارزه با حکومت پهلوی پرداخت و در این راه بارها به‌زندان افتاد و تبعید شد. همچنین او دارای درجۀ اجتهاد بود. وی پس از انقلاب و در ادامۀ زندگی سیاسی خود و پس از تحمل ماه‌ها زندان در مشهد، در سال ۱۳۶۳خ، در شرایطی خاص موفق شد که از حصر خانگی خارج شود و سپس مخفیانه به‌عراق گریخت و در آن‌جا سال‌های طولانی در رادیو و تلویزیون فارسی‌زبان بغداد، به‌تبلیغ علیه نظام جمهوری‌اسلامی و زمام‌داران آن پرداخت. او در سال ۱۳۷۴خ به‌ایران بازگشت و به ۲۰ سال زندان محکوم شد، ولی در سال ۱۳۸۴خ آزاد شد. وی شوهر خواهر سیدعلی خامنه‌ای است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت محمدرضا رحمانی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *