بیست‌و‌یکم/۲۱ دسامبر در تاریخ – درگذشت گارگین نژده و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز لئوپولد فون رانکه؛ تاریخ‌نگار اهل آلمان و یکی از برجسته‌ترین بنیان‌گذاران تاریخ‌نگاری مدرن، تا درگذشت اف. اسکات فیتزجرالد؛ نویسندۀ آمریکایی رمان و داستان‌های کوتاه بزرگ سدۀ ۲۰م که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ دسامبر در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۶۸م؛ آپولو ۸ به‌فضا پرتاب شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز مازاتچو در سال ۱۴۰۱م؛ یکی از نقاشان اهل ایتالیا و بزرگ‌ترین نقاش دورۀ کواتروچنتو (رویدادهای هنری و فرهنگی سدۀ ۱۵م ایتالیا) در دوران رنسانس ایتالیایی
– زادروز بنجامین دیزرائیلی در سال ۱۷۰۴م؛ سیاست‌مدار و رمان‌نویس بریتانیایی که ۲ بار نخست‌وزیر انگلستان بوده‌است. او در ایجاد حزب محافظه‌کار مدرن و تعریف و تدوین سیاست‌های آن، نقش اصلی را داشته‌است. از او بیشتر به‌خاطر صدای بین‌المللی و نفوذ در امور جهانی، و نیز نبردهای سیاسی خود با رهبر حزب لیبرال (ویلیام اوارت گلدستون) و حزبش (دموکراسی توری؛ حزب محافظه‌کار) یاد می‌شود. او تا به‌امروز تنها فرد با داشتن تولد یهودی است که به‌سِمَت نخست‌وزیری انگلستان رسیده‌است.
– زادروز لئوپولد فون رانکه در سال ۱۷۹۵م؛ تاریخ‌نگار اهل آلمان و یکی از برجسته‌ترین بنیان‌گذاران تاریخ‌نگاری مدرن که استاندارهایی برای تاریخ‌نویسی معاصر بنیان گذارد و بیشتر بر تاریخ سیاسی و تاریخ دیپلماتیک تمرکز داشت.
– زادروز توماس گراهام در سال ۱۸۰۵م؛ شیمی‌دان اسکاتلندی که به‌خاطر تلاش‌های فراوان و پیشگام‌بودن در دیالیز از او یاد می‌شود.
– زادروز نامق کمال در سال ۱۸۴۰م؛ شاعر عثمانی، نویسنده، اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگار ترکیه
– زادروز گوستاو کان در سال ۱۸۵۹م؛ شاعر و منتقد هنری قرن ۱۹م اهل فرانسه
– زادروز هرمان جوزف مولر در سال ۱۸۹۰م؛ دانشمند و ژنتیک‌شناس آمریکایی که در سال ۱۹۴۶م برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی به‌دلیل تحقیق پیرامون اثرات فیزیولوژیکی و ژنتیکی تابش (پرتو ایکس) شد. او همچنین دارای دیدگاه‌های سیاسی صریحی بود و همواره بر خطرات شدید ذرات رادیواکتیو، در زمان استفاده یا آزمایش جنگ‌افزارهای هسته‌ای هشدار می‌داد و نقش بارزی در روشن‌سازی افکار عمومی در مورد خطرات این گونه سلاح‌ها داشت.
– زادروز رابرت ای. کورنیش در سال ۱۹۰۳م؛ زیست‌شناس و نویسندۀ آمریکایی که بیش‌تر به‌خاطر آزمایش‌های احیاء خود شهرت داشت.
– زادروز هاینریش تئودور بُل در سال ۱۹۱۷م؛ نویسندۀ آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبی که بیشتر آثار او به‌جنگ (به‌خصوص جنگ جهانی دوم) و آثار پس از آن می‌پردازد.
– زادروز جین فوندا در سال ۱۹۳۷م؛ هنرپیشه، نویسنده، فعال سیاسی و مانکن، معلم بدنسازی سابق آمریکایی
– زادروز فرانک وینسنت زاپا در سال ۱۹۴۰م؛ آهنگ‌ساز، نوازندۀ گیتار الکتریک و کارگردان فیلم آمریکایی
– زادروز پاکو دِ لوسیا در سال ۱۹۴۷م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ چیره‌دست گیتار اهل اسپانیا
– زادروز توما سانکارا (چه‌گوارای آفریقا) در سال ۱۹۴۹م؛ از رهبران انقلابی مارکسیست‌لنینیست در آفریقای غربی
– زادروز فلورنس گریفیث جوینر در سال ۱۹۵۹م؛ ورزشکار زن دُوهای سرعت اهل ایالات متحدۀ آمریکا که همچنان سریع‌ترین زن تاریخ بشر و رکورددار دُوهای ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر جهان است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 ژوئن در تاریخ - درگذشت کارل لندشتاینر و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جووانی بوکاچو در سال ۱۳۷۵م؛ یکی از چهره‌های برجستۀ تاریخ ادبیات ایتالیا که او را در کنار دانته، یکی از اصلاح‌گران زبان ایتالیایی می‌دانند. او همچنین از مقامات دولتی فلورانس بود و فضای بسیاری از داستان‌هایش در این شهر می‌گذرد.
– درگذشت اف. اسکات فیتزجرالد در سال ۱۹۴۰م؛ نویسندۀ آمریکایی رمان و داستان‌های کوتاه که آثار او نمایان‌گر عصر جاز در آمریکا است. او به‌عنوان یکی از نویسندگان بزرگ سدۀ ۲۰م شناخته می‌شود.
– درگذشت فرانتس بوئاس در سال ۱۹۴۲م؛ انسان‌شناس آلمانی‌آمریکایی و یکی از پیشگامان انسان‌شناسی مدرن و پدر انسان‌شناسی آمریکا
– درگذشت گارگین دِر هاروتیونیان (گارگین نژده) در سال ۱۹۵۵م؛ متفکر سیاسی، فدایی، متخصص فن لشکرکشی و تدابیر جنگی و یکی از رهبران کلیدی سیاسی و نظامی اولین جمهوری ارمنستان و فدراسیون انقلابی ارمنی و قهرمان ملی ارمنیان و مبارز آزادی‌بخش ملی و فعال انقلابی در طی جنگ بالکان و جنگ جهانی اول که در زندان درگذشت.
– درگذشت صفرمراد نیازف در سال ۲۰۰۶م؛ سیاست‌مدار ترکمن و اولین رئیس‌جمهور ترکمنستان

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *