دهم/۱۰ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – زادروز محمدحسن معیری و…

دهم/۱۰ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمداسماعیل رضوانی؛ پژوهش‌گر برجستۀ تاریخ و استاد دانشگاه تهران در ایران، تا درگذشت صدیقه سامی‌نژاد؛ بازیگر سینمای ایران، نخستین هنرپیشۀ زنِ اولینِ فیلمِ ناطقِ ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

دهم/۱۰ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی صنعت برق در ایران
– روز ملی خلیج‌فارس در ایران
– روز جشن چهلم نوروز در ایران

 


 

  • وقایع

– شکست پرتغالی‌ها از شاه‌عباس یکم و خروج آن‌‌ها از جنوب ایران در سال ۱۰۰۱خ
– آغاز عملیات بیت‌المقدس در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدحسن (بیوک) معیری در سال ۱۲۸۸خ؛ با تخلص رهی از غزل‌سرایان معاصر ایران و از ترانه‌سرایان و تصنیف‌سرایان به‌نام
– زادروز غلامحسین بنان در سال ۱۲۹۰خ؛ خوانندۀ موسیقی دستگاهی ایرانی
– زادروز محمداسماعیل رضوانی در سال ۱۳۰۰خ؛ پژوهش‌گر برجستۀ تاریخ و استاد دانشگاه تهران
– زادروز محمدحسن خرمشاهی در سال ۱۳۰۷خ؛ از فعالین جبهۀ ملی ایران در نهضت ملی‌شدن صنعت نفت بود و اولین فعالیت سازمانی‌اش در حزب زحمتک‌شان ایران بود. سپس با انشعاب خلیل ملکی و محمدعلی خنجی و مسعود حجازی، او از این حزب جدا شد و به‌حزب نیروی سوم پیوست و بعد از آن با توجه به‌اختلافات پیش آمده، به‌همراه محمدعلی خنجی، مسعود حجازی، یوسف جلالی، غلامرضا تختی و تنی چند از مبارزان، حزب سوسیالیست را تشکیل داد.
– زادروز ولی‌الله فلاحی در سال ۱۳۱۰خ؛ سرتیپ نیروی زمینی ارتش که پس از مرگ به‌درجۀ سرلشکری ارتقا یافت. او در سانحۀ سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ در سال ۱۳۶۰خ کشته‌شد.
– زادروز منوچهر نوذری در سال ۱۳۱۵خ؛ دوبلور، هنرپیشه، مجری و کارگردان
– زادروز یارعلی پورمقدم در سال ۱۳۲۹خ؛ نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس که از وی به‌عنوان نویسنده‌ای صاحب‌سبک در ادبیات معاصر ایران یاد می‌شود. او در جوانی با نخستین نمایش خود، جایزۀ اول جشنوارۀ نمایش‌نامه‌نویسی «جشن هنر طوس» را کسب کرد. وی در سال ۱۳۶۰خ کافه‌ای با نام «کافه شوکا» در تهران تأسیس کرد که طی سال‌ها، به‌محفلی برای نویسندگان، شاعران، روزنامه‌نگاران و هنرمندان تبدیل شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 تیرماه در تاریخ - درگذشت صادق چوبک و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابوالقاسم محمود بن ندیم (سلطان محمود غزنوی، سیف‌الدوله، فهیم‌الدوله، سلطان ماضی، پرویز المله، غازی) در سال ۴۰۹خ؛ مقتدرترین سلطان سلسلۀ تُرک‌تبار غزنویان که اولین فرمانروای مستقل و بزرگ‌ترین فرد خاندان غزنوی بود و به‌جنگاوری و بی‌باکی و کثرت فتوحات و شکوه دربار در تاریخ اسلام، مخصوصاً غزوات او در هند و غنایمی که از آن‌جا آورده مشهور است.
– درگذشت اسماعیل آشتیانی در سال ۱۳۴۹خ؛ شاعر، نقاش و ادیب
– درگذشت امان‌الله جهانبانی در سال ۱۳۵۳خ؛ شاهزادۀ قاجار، از فرماندهان ارتش شاهنشاهی ایران، دولت‌مرد و سناتور دورۀ پهلوی
– درگذشت محسن وزوایی در سال ۱۳۶۱خ؛ نظامی ایرانی در خلال جنگ ایران و عراق، از اعضای سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی و فرماندۀ تیپ ۱۰ سیدالشهدا
– درگذشت صدیقه سامی‌نژاد (روح‌انگیز) در سال ۱۳۷۶خ؛ بازیگر سینمای ایران، نخستین هنرپیشۀ زنِ اولینِ فیلمِ ناطقِ ایرانی به‌نام دختر لر

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *