دوازدهم/۱۲ آگوست در تاریخ – درگذشت لورن باکال و…

دوازدهم/۱۲ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جرج سوروس؛ کارگردان تجاری، سرمایه‌گذار، بازرگان، کنش‌گر سیاسی، و نویسندۀ مجارآمریکایی، تا درگذشت غفوروف باباجان؛ تاریخ‌دان، سیاست‌مدار و خاورشناس نامی و اهل تاجیکستان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ آگوست در تاریخ

دوازدهم/۱۲ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی جوانان
– روز جهانی دریای خزر
– روز جهانی فرزند وسطی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۸۱م؛ ناوگان قوبلای‌خان، هنگام حمله به‌ژاپن، توسط یک توفند سهمگین نابود شد.
– در سال ۱۸۹۸م؛ ایالات متحدۀ آمریکا و اسپانیا، با امضای یک معاهدۀ صلح، به‌جنگ بین هم‌دیگر پایان دادند.
– در سال ۱۸۹۸م؛ ایالات متحدۀ آمریکا رسماً جزایر هاوایی را ضمیمۀ خاک خود نمود. این جزایر ۲ سال پس از این تاریخ، جزئی از قلمرو آمریکا شدند.
– در سال ۱۹۷۳م؛ در جریان جنگ ویتنام، آخرین نیروهای زمینی ارتش آمریکا از خاک ویتنام خارج شدند.
– در سال ۱۹۸۱م؛ شرکت آی‌بی‌ام، نخستین کامپیوتر شخصی خود را که سیستم‌عامل ام‌اس‌داس مایکروسافت در آن به‌کار رفته‌بود، ارائه داد.
– در سال ۲۰۱۸م؛ کاوش‌گر بدون سرنشین خورشیدیِ پارکرِ ناسا، برای بررسی تاج خورشیدی (کرونا؛ بیرونی‌ترین لایۀ خورشید) به‌فضا پرتاب شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمد احمد المهدی در سال ۱۸۴۴م؛ رهبر مذهبی طریقت سامانیه که در تاریخ ۲۹ ژوئن ۱۸۸۱م ادعا نمود که مَهدی موعود است. او شورش موفقی را علیه حکومت بریتانیا در سودان شروع کرد. نیروهایش در تاریخ ۲۶ ژانویۀ ۱۸۸۵م موفق شدند که خارطوم را به‌تصرف خود درآورد و ژنرال چارلز جرج گوردون، حاکم بریتانیایی سودان را به‌قتل برسانند. در پروپاگاندای ویکتوریایی، از محمد المهدی با عنوان «مُلای دیوانه» یاد می‌شد. او بر اثر ابتلا به‌بیماری تیفوس درگذشت.
– زادروز خاسینتو بناونته مارتینز در سال ۱۸۶۶م؛ نمایش‌نامه‌نویس اسپانیایی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات
– زادروز اروین شرودینگر در سال ۱۸۸۷م؛ فیزیک‌دان مشهور اتریشی و از کسانی که در پیشنهاد و گسترش نظریۀ موج، نقش اساسی داشتند. از مکانیک موجِ او، نتایجی اساسی در مکانیک کوانتومی پدیدار شد.
– زادروز جرج سوروس در سال ۱۹۳۰م؛ کارگردان تجاری، سرمایه‌گذار، بازرگان، کنش‌گر سیاسی، و نویسندۀ مجارآمریکایی که رئیس هیئت‌مدیرۀ بنیاد جامعۀ باز (بنیاد سوروس) و مدیریت سرمایۀ سوروس و بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیرۀ شرکت مدیریت سرمایۀ سوروس و همچنین یکی از ثروتمندترین افراد جهان و از بازماندگان هولوکاست بوده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - اعدام فرخ‌رو پارسا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ویلیام بلیک در سال ۱۸۲۷م؛ شاعر و نقاش بریتانیایی و مبدع نوع جدیدی از شعر در زبان انگلیسی
– درگذشت ویلهلم اشتاینیتس در سال ۱۹۰۰م؛ شطرنج‌باز اتریشی‌آمریکایی و نخستین قهرمان رسمی شطرنج جهان
– درگذشت لئوش یاناچک در سال ۱۹۲۸م؛ آهنگ‌ساز اهل چک
– درگذشت توماس مان در سال ۱۹۵۵م؛ نویسنده آلمانی که در سال ۱۹۲۹م برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد.
– درگذشت ایان فلمینگ در سال ۱۹۶۴م؛ نویسندۀ انگلیسی و خالق داستان‌های مشهور جیمز باند
– درگذشت کارل زیگلر در سال ۱۹۷۳م؛ شیمی‌دان آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۶۳م به‌همراه جولیو ناتای ایتالیایی که برای تحقیقات‌شان بر روی پولیمرها بود.
– درگذشت غفوروف باباجان در سال ۱۹۷۷م؛ تاریخ‌دان، سیاست‌مدار و خاورشناس نامی و اهل تاجیکستان
– درگذشت ارنست بوریس چین در سال ۱۹۷۹م؛ زیست‌شیمی‌دان اهل بریتانیا و زادۀ آلمان که در سال ۱۹۴۵م به‌خاطر کار بر روی پنی‌سیلین برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.
– درگذشت هنری جینز فوندا در سال ۱۹۸۲م؛ هنرپیشۀ سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر آمریکایی که در ردۀ ششم برترین هنرپیشه‌های مرد تمام دوران می‌باشد.
– درگذشت ویلیام برادفورد شاکلی در سال ۱۹۸۹م؛ فیزیک‌دان و مخترع آمریکایی بریتانیایی‌الاصل و مدیر یک گروه تحقیقاتی در آزمایشگاه‌های بل که شامل جان باردین و والتر برتن بود. این ۳ دانشمند به‌طور مشترک، جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۵۶م برای تحقیقات خود در زمینۀ نیمه‌هادی‌ها و کشف اثر ترانزیستور را دریافت کردند.
– درگذشت جان میلتون کیج در سال ۱۹۹۲م؛ از آهنگ‌سازان سدۀ ۲۰م آمریکا که فیلسوف، شاعر، نظریه‌پرداز موسیقی نیز بود. او از تأثیرگذارترین آهنگ‌سازان پس از جنگ دوم جهانی است.
– درگذشت ویکتور هامبارتسومیان در سال ۱۹۹۶م؛ از دانشمندان ارمنستان شوروی و یکی از بنیان‌گذاران اخترفیزیک نظری و رصدخانۀ اخترفیزیک بیوراکان در سال ۱۹۴۶م
– درگذشت لورن باکال در سال ۲۰۱۴م؛ خواننده و بازیگر آمریکایی که با داشتن نگاه‌های گیرا و صدایی متمایز چهره‌ای شناخته‌شده است. او در سال ۲۰۰۹م از سمت بنیاد فیلم آمریکا به‌عنوان بهترین ستارۀ زن قرن ۲۰م سینمای کلاسیک هالیوود نام‌گذاری شد و در همان سال، در جهت به‌رسمیت‌شناساندن نقش اصلی او در عصر طلایی تصاویر متحرک، جایزۀ افتخاری آکادمی را از آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک دریافت کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 سپتامبر در تاریخ - درگذشت فردیناند یکم و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *