دوازدهم/۱۲ مارس در تاریخ – درگذشت سون یات سن و…

دوازدهم/۱۲ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمد ادریس سنوسی؛ اولین و تنها پادشاه لیبی و همچنین رهبر گروه اسلامی سنوسیه، تا درگذشت سون یات سن؛ سیاست‌مدار، فیلسوف، انقلابی اهل چین و یکی از اصلی‌ترین رهبران انقلاب شین‌های که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ مارس در تاریخ

دوازدهم/۱۲ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی کلیه
– روز جهانی مبارزه با سانسور در فضای مجازی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۱۵ق.م؛ ساخت نیایش‌گاه اورشلیم به‌پایان رسید.
– در سال ۱۹۱۸م؛ روسیۀ بلشویکی، پایتخت خود را از پتروگراد به‌مسکو انتقال داد.
– در سال ۱۹۳۰م؛ نهضت نافرمانی در هند، علیه استعمار امپراتوری بریتانیا، با فرمان ماهاتما گاندی آغاز شد.
– در سال ۱۹۴۰م؛ پیمان صلح مسکو بین فنلاند و شوروی بسته شد و به‌جنگ بین آن ۲ کشور؛ معروف به‌جنگ زمستانی پایان داد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابن ناقیا بغدادی در سال ۱۰۲۰م؛ فقیه، فیلسوف، زبان‌شناس، ادیب و شاعر عربی عراقی در سدۀ ۵ه.ق
– زادروز پائولو ورونزه در سال ۱۵۲۸م؛ نقاش رنسانس ایتالیایی اهل ونیز و یکی از نقاشان بزرگ تاریخ که در عرصۀ مذهبی و اساطیری فعالیت داشت. او به‌همراه تیسین که از پائولو یک نسل بزرگ‌تر و از تینتورتو ۱۰ سال بزرگ‌تر بود، جزء ۳ هنرمند بزرگ ونیز در قرن ۱۶م می‌باشند.
– زادروز جان اوبری در سال ۱۶۲۶م؛ عتیقه‌شناس، فیلسوف طبیعی و نویسندهٔ انگلیسی که بیشتر به‌عنوان نویسندهٔ کتاب «زندگی‌نامه‌های کوتاه» شناخته شده‌است. او یک باستان‌شناس پیشگام بود که (اغلب برای اولین‌بار) بسیاری از خرسنگ‌ها و دیگر بناهای تاریخی را در جنوب انگلیس ثبت کرده‌است و به‌ویژه به‌عنوان کاشف بنای هنج‌آوبری شهرت دارد. گودال‌های اوبری استون‌هنج به‌افتخار او نام‌گذاری شده‌اند.
– زادروز جرج بارکلی در سال ۱۶۸۵م؛ فیلسوف و کشیش ایرلندی و از فیلسوفان ایدئالیست مدرن
– زادروز گوستاو رابرت کیروش هوف در سال ۱۸۲۴م؛ فیزیک‌دان معروف آلمانی که در حوزه‌های مدارهای الکتریکی، طیف‌سنجی و تابش سیاه از اشیاء گرم‌شده، دست‌آوردهایی بنیادین داشت. او واژۀ تابش سیاه را در سال ۱۸۶۲م مصطلح کرد. قوانین کیروش هوف، به‌اسم او نام‌گذاری شده‌است.
– زادروز گابریله دانونزیو در سال ۱۸۶۳م؛ از شاعران و نویسندگان مشهور ایتالیایی قرن ۲۰م که در زمینۀ نمایشنامه‌نویسی و شاعری، مرتبه‌ای بلند دارد.
– زادروز محمد ادریس سنوسی در سال ۱۸۸۹م؛ اولین و تنها پادشاه لیبی و همچنین رهبر گروه اسلامی سنوسیه
– زادروز اورت اکسل توب در سال ۱۸۹۰م؛ هنرمند، نویسنده و آهنگ‌ساز سوئدی که بیشتر با ترانه‌های فولکورش، به‌عنوان یکی از معروف‌ترین موسیقی‌دانان سوئد شناخته شده‌است.
– زادروز جیانی آنیلی در سال ۱۹۲۱م؛ کارخانه‌دار، مدیر و سرمایه‌دار اصلی شرکت سرمایه‌گذاری اکسور بود. شرکت اکسور بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری ایتالیا است و می‌توان از شرکت‌های خودروسازی فیات، کرایسلر، آلفا رومئو، لانچیا، داج، مازراتی، جیپ، رم تراکس، ایوکو و فراری، گروه رسانه‌ای و نشریۀ اکونومیست، بانک لئوناردو، شرکت تجهیزات استخراج نفت و گاز ولتک و باشگاه ورزشی یوونتوس به‌عنوان بخش اعظم دارایی‌های این شرکت نام برد.
– زادروز جک کرواک در سال ۱۹۲۲م؛ رمان‌نویس و شاعر آمریکایی فرانسوی‌تبار
– زادروز راتکو ملادیچ (قصاب بوسنی) در سال ۱۹۴۳م؛ فرماندۀ نظامی صرب‌های بوسنی در جریان کشتار سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵م

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 فروردین‌ماه در تاریخ - قیام شیخ محمد خیابانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جرج وستینگهاوس در سال ۱۹۱۴م؛ کارآفرین و مهندسی که ترمز بادی راه‌آهن را اختراع کرد و از پیشگامان صنعت برق بود.
– درگذشت سون یات سن در سال ۱۹۲۵م؛ سیاست‌مدار، پزشک، نویسنده، فیلسوف، خطاط و انقلابی اهل چین که یکی از اصلی‌ترین رهبران انقلاب شین‌های بود. این انقلاب منجر به‌سرنگونی دودمان چینگ در سال ۱۹۱۱م شد. سون یات سن نخستین رئیس‌جمهور و بنیان‌گذار جمهوری چین بود و از او به‌عنوان پدر چین مدرن یاد می‌شود.
– درگذشت ویلیام هنری براگ در سال ۱۹۴۲م؛ فیزیک‌دان و شیمی‌دان بریتانیایی‌ که به‌همراه پسرش (ویلیام لورنس براگ)، در سال ۱۹۱۵م مفتخر به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک گردید. آن‌ها این جایزه را به‌خاطر تحلیل ساختار بلوری توسط پرتوهای ایکس دریافت کردند.
– درگذشت چارلی پارکر در سال ۱۹۵۵م؛ نوازندۀ ساکسوفون آلتو و نابغۀ بی‌همتای بداهه‌نوازی جاز که همراه با دیزی گیلیسپی، سبک بی‌باپ را پایه گذاشت. بسیاری او را برترین نوازنده‌ای می‌دانند که موسیقی معاصر غرب به‌خود دیده‌است.
– درگذشت یهودی منوهین در سال ۱۹۹۹م؛ نوازندۀ برجستۀ ویولن و رهبر ارکستر و بهترین نوازندۀ ویولن در سدۀ ۲۰م
– درگذشت هاوارد ملویل فاست در سال ۲۰۰۳م؛ رمان‌نویس و نویسندۀ تلویزیونی کمونیست آمریکایی و خالق اسپارتاکوس
– درگذشت مایکل گریوز در سال ۲۰۱۵م؛ معمار و طراح برجستۀ آمریکایی و یکی از ۵ معمار بزرگ نیویورک در تاریخ معماری آمریکا

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *