سی‌ام/۳۰ جولای در تاریخ – درگذشت اتو فون بیسمارک و…

سی‌ام/۳۰ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هونگ‌جی؛ نهمین امپراتور دودمان مینگ در چین و فرمان‌روایی دانا و صلح‌طلب، تا درگذشت اتو فون بیسمارک؛ زمام‌دار معروف دولت پروس، دوک لاونبورگ و نخستین صدراعظم در تاریخ آلمان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌ام/۳۰ جولای در تاریخ

سی‌ام/۳۰ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی دوستی
– روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان

 


 

  • وقایع

– در سال ۶۳۴م؛ نبرد اجنادین بین نیروهای مسلمان و امپراتوری روم شرقی به‌وقوع پیوست که با شکست قاطع رومیان و تصرف فلسطین از طرف مسلمانان انجامید.
– در سال ۷۶۲م؛ شهر بغداد (احتمالا شهر جدید) در کرانۀ غربی رود دجله به‌دستور خلیفه، المنصور عباسی بنیاد نهاده‌شد.
– در سال ۱۸۲۵م؛ جزیرۀ ملدن از مجموعه‌جزایر لاین که در حال حاضر قلمرو کشور کیریباتی محسوب می‌گردد کشف شد.
– در سال ۱۹۹۷م؛ با انفجار ۲ بمب در اثر ۲ عملیات انتحاری گروه اسلامی حماس در بازار اورشلیم (بیت‌المقدس) در اسرائیل، ۱۴ اسرائیلی کشته‌شدند.
– در سال ۲۰۰۶م؛ نیروی هوایی اسرائیل در جریان جنگ لبنان با حمله به‌یک ساختمان ۳ طبقه نزدیک به‌روستای قانا، واقع در جنوب لبنان، باعث کشته‌شدن ۲۸ غیر نظامی از جمله ۱۶ کودک شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز هونگ‌جی در سال ۱۴۷۰م؛ نهمین امپراتور دودمان مینگ در چین و فرمان‌روایی دانا و صلح‌طلب که دوران حکومتش به‌عصر نقره‌ای هونگ‌جی معروف است. او همچنین یگانه امپراتوری در تاریخ چین به‌شمار می‌رود که بر خلاف دیگر فرمانروایان آن کشور، تنها یک همسر داشت.
– زادروز جورجو وازاری در سال ۱۵۱۱م؛ نقاش، نویسنده، مورخ و معمار اهل ایتالیا که شهرتش به‌خاطر نوشتن زندگی‌نامۀ هنرمندان دورۀ رنسانس است که مبنای عقیدتی نگارش تاریخ هنر تلقی می‌شود.
– زادروز امیلی جین برونته در سال ۱۸۱۸م؛ نویسنده و شاعر مشهور بریتانیایی
– زادروز هنری فورد در سال ۱۸۶۳م؛ کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی که شرکت خودروسازی فورد را در سال ۱۹۰۳م تأسیس کرد.
– زادروز سیریل نورث‌کوت پارکینسون در سال ۱۹۰۹م؛ تاریخ‌نگار و پدیدآور اهل بریتانیا که ۶۰ کتاب نوشته‌است. یکی از مواردی که باعث شهرت وی شد، قانون پارکینسون بود که به‌خاطر این‌که اولین‌بار توسط وی مطرح شد، به‌نام خودش نام‌گذاری شد.
– زادروز آرنولد شوارتزنگر در سال ۱۹۴۷م؛ مدل، تاجر، سیاست‌مدار، بازیگر، فعال محیط‌زیست، ورزشکار و بدن‌ساز اتریشی‌آمریکایی و برندۀ جایزۀ گلدن‌گلوبِ بازیگری، و همچنین فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا
– زادروز کریستوفر ادوارد نولان در سال ۱۹۷۰م؛ فیلم‌ساز بریتانیایی‌آمریکایی که فیلم‌های او بیش از ۵ میلیارد دلار در جهان فروش داشته‌اند و ۱۱ جایزۀ اسکار از ۳۶ نامزدی کسب کرده‌اند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 سپتامبر در تاریخ - درگذشت سوزان دنیس اتکینز و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابن عبری در سال ۱۲۸۶م؛ پیشوای نامدار فرقۀ مسیحی یعقوبیه و آخرین کسی که نوشته‌هایی از خود به‌زبان سریانی به‌جا گذاشت. پدر وی یک یهودی بود که به‌آیین مسیحیت درآمده‌بود و از این رو، ابوالفرج را ابن عبری می‌خواندند.
– درگذشت میگل ایدالگو ی کوستییا در سال ۱۸۱۱م؛ کشیش و یکی از رهبران جنگ استقلال مکزیک در مکزیک
– درگذشت ژوزف دزیره تولوزان در سال ۱۸۹۷م؛ پزشک و همه‌گیرشناس فرانسوی که مدت ۳۰ سال به‌عنوان پزشک مخصوص ناصرالدین‌شاه قاجار در ایران خدمت نمود.
– درگذشت اتو فون بیسمارک در سال ۱۸۹۸م؛ زمام‌دار معروف دولت پروس، دوک لاونبورگ و نخستین صدراعظم در تاریخ آلمان که به‌صدر اعظم آهنین معروف بود.
– درگذشت امپراتور میجی در سال ۱۹۱۲م؛ صد‌و‌بیست‌و‌دومین امپراتور ژاپن که در طی سلطنت خود، نقش رهبری را در مدرنیزه‌کردن ژاپن (اصلاحات میجی) را بر عهده داشت. از او به‌عنوان امپراتور بزرگ میجی نیز نام برده می‌شود.
– درگذشت آلفرد جویس کیلمر در سال ۱۹۱۸م؛ روزنامه‌نگار، شاعر، منتقد ادبی، مدرس و ویراستار آمریکایی
– درگذشت ماری لوئیز ژیرو در سال ۱۹۴۳م؛ سقط‌کنندۀ جنین اهل فرانسه و یکی از آخرین زنانی که در فرانسه با گیوتین اعدام شد. او در فرانسۀ ویشی محکوم شد و به‌دلیل انجام ۲۷ سقط جنین در منطقۀ شربورگ اعدام شد. داستان او در فیلم «داستان زنان» به‌کارگردانی کلود شابرول در سال ۱۹۸۸م نیز به‌نمایش درآمد.
– درگذشت کلودت کولبرت در سال ۱۹۹۶م؛ اولین بازیگر زن فرانسوی‌تبار که جایزۀ اسکار دریافت کرد. او کار هنری‌اش را در آمریکا آغاز کرد و ملیت آمریکایی هم داشت.
– درگذشت ارنست اینگمار برگمان در سال ۲۰۰۷م؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، و تهیه‌کنندۀ معاصر سوئدی که علاوه بر سینما، در تئاتر، تلویزیون و رادیو نیز فعالیت می‌کرد. او از برجسته‌ترین فیلم‌سازان تاریخ سینما است.
– درگذشت میکل‌آنجلو آنتونیونی در سال ۲۰۰۷م؛ فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان مشهور ایتالیایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 مارس در تاریخ - درگذشت پاراماهانزا یوگاناندا و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *