سی‌و‌یکم/۳۱ جولای در تاریخ – درگذشت آنتوان دو سنت اگزوپری و…

سی‌و‌یکم/۳۱ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جوآن رولینگ (جی. کی. رولینگ)؛ نویسنده، نیکوکار، تهیه‌کنندۀ فیلم، تهیه‌کنندۀ تلویزیونی و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی، تا درگذشت دُنی دیدرو؛ نویسنده و فیلسوف فرانسوی عصر روشنگری که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌و‌یکم/۳۱ جولای در تاریخ

سی‌و‌یکم/۳۱ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۴۹۲م؛ پس از اخراج ۴۰ تا ۲۰۰ هزار یهودی از اسپانیا، سلطان بایزید دوم، پادشاه امپراتوری عثمانی، با آگاهی از این مسئله و با اعزام نیروی دریایی عثمانی، این افراد را در امنیت کامل به‌خاک امپراتوری خود منتقل کرد و عمدتاً در شهرهای تسالونیکی (در یونان امروزی) و ازمیر (در ترکیۀ امروزی) سکنا داد.
– در سال ۱۹۷۱م؛ فضانوردان آپولو ۱۵، برای نخستین‌بار یک ماه‌نورد را در سطح ماه راندند.
– در سال ۱۹۸۵م؛ کشور لیبریا، دولت مستقل جمهوری دموکراتیک عربی صحرا که هم‌اکنون در اشغال مغرب است را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۹۸۷م؛ ۲۷۵ تَن از حجاج ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله تعدادی نیروی پلیس و ۴۵ تَن از حجاج دیگر کشورها، در درگیری‌هایی که پس از مراسم اعلان برائت از مشرکین در طول مناسک حج اتفاق افتاد کشته، و شماری نیز زخمی شدند.
– در سال ۲۰۰۶م؛ فیدل کاسترو پس از عمل جراحی روده، وظایف ریاست‌جمهوری کوبا را به‌برادرش، رائول کاسترو واگذار کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فریدریش وُهلر در سال ۱۸۰۰م؛ شیمی‌دان آلمانی که شهرت او به‌خاطر ساختن اوره از مواد معدنی است. اگرچه یافته‌های او در شیمی، بسیار گسترده‌تر بوده‌است.
– زادروز فردریک کلینتون کوئیمبی در سال ۱۸۸۶م؛ تهیه‌کنندۀ پویانمایی آمریکایی و به‌ویژه شناخته‌شده به‌عنوان تهیه‌کنندۀ مجموعه‌کارتون‌های تام‌و‌جری
– زادروز میلتون فریدمن در سال ۱۹۱۲م؛ اقتصاددان، آماردان و نویسندۀ آمریکایی که کارهایش در زمینه‌های اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، تاریخ و آمار اقتصاد بوده‌است. در سال ۱۹۷۶م، نوبل اقتصاد را به‌دلیل پژوهش بر تحلیل مصرف، نظریه و تاریخچۀ پولی و پیچیدگی سیاست پایدارسازی از آنِ خود کرد. او به‌عنوان یکی از رهبران مکتب اقتصادی شیکاگو، تأثیر شگرفی بر برنامۀ پژوهشی حرفۀ اقتصاد برجای نهاد. یک ارزیابی از اقتصاددانان، او را دومین اقتصاددان محبوب قرن ۲۰م پس از جان مینارد کینز خواند و اکونومیست نیز او را اثرگذارترین اقتصاددان نیمۀ دوم قرن ۲۰م (و احتمالاً کُل آن) توصیف کرد.
– زادروز جوآن رولینگ (جی. کی. رولینگ) در سال ۱۹۶۵م؛ نویسنده، نیکوکار، تهیه‌کنندۀ فیلم، تهیه‌کنندۀ تلویزیونی و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی که عمده‌شهرتش را برای نوشتن مجموعه‌داستان‌های هری‌پاتر کسب کرده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 سپتامبر در تاریخ - درگذشت آلبرتو موراویا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ایگناتیوس لوپز لویولا در سال ۱۵۵۶م؛ رهبر دینی اسپانیایی و از قدیسان مسیحیان کاتولی و مؤسس فرقۀ ژزوئیت (انجمن عیسی) در داخل کلیسای کاتولیک در قرن ۱۶م
– درگذشت دُنی دیدرو در سال ۱۷۸۴م؛ نویسنده و فیلسوف فرانسوی عصر روشنگری
– درگذشت فرانتس لیست در سال ۱۸۸۶م؛ آهنگ‌ساز دورۀ رمانتیک، نوازندۀ پیانو، تنظیم‌کننده، معلم موسیقی، و نویسندۀ مجار
– درگذشت آنتوان دو سنت اگزوپری در سال ۱۹۴۴م؛ نویسنده و خلبان اهل فرانسه و قهرمان ملی فرانسه
– درگذشت آندره گدار در سال ۱۹۶۵م؛ معمار، باستان‌شناس فرانسوی و رئیس پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران که در اوایل دورۀ پهلوی اول وارد ایران شد و به‌استخدام دولت ایران درآمد. مسئولیت‌های او نظیر مدیر ادارهٔ عتیقیّات، فعالیت‌های پژوهشی، شناسایی و ثبت آثار فرهنگی ایران با همکاری ماکسیم سیرو و انتشار نشریهٔ باستان‌شناسی بود. بنیان‌گذاری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، وی را مهم‌ترین شخصیت خارجی دورهٔ رضاشاه پهلوی قرار می‌دهد که نزدیک به‌ربع‌قرن در ایران حضور داشت.
– درگذشت گور ویدال در سال ۲۰۱۲م؛ از رمان‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان معروف آمریکایی و فعال سیاسی
– درگذشت ایمن محمد ربیع الظواهری (ایمن الظواهری) در سال ۲۰۲۲م؛ پزشک، الهی‌دان و تروریست متولد مصر که در ژوئن ۲۰۱۱م به‌رهبری القاعده رسید و جانشین اسامه بن‌لادن شد که او نیز توسط نیروی دریایی آمریکا در پاکستان کشته‌شد. در جولای ۲۰۲۲م، الظواهری هم توسط ایالات متحده در یک حملۀ هواپیمای بدون سرنشین در افغانستان، در خانه‌ای متعلق به‌سراج‌الدین حقانی، یکی از مقامات بلندپایۀ طالبان، کشته‌شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *