ششم/۶ آگوست در تاریخ – درگذشت فولخنثیو باتیستا ثالدیوار و…

ششم/۶ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اندی وارهول؛ فیلم‌ساز پیشرو آمریکایی و از بنیان‌گذاران هنر پاپ، تا درگذشت فولخنثیو باتیستا ثالدیوار؛ نهمین رئیس‌جمهور کوبا و آخرین حاکم این کشور پیش از پیروزی انقلاب فیدل کاسترو که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ آگوست در تاریخ

ششم/۶ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۲۵م؛ بولیوی از اسپانیا اعلام استقلال کرد.
– اشغال و اعلام مالکیت لاگوس، بزرگ‌ترین شهر نیجریه، توسط نیروهای بریتانیا در سال ۱۸۶۱م
– در سال ۱۸۹۰م؛ ویلیام کملر به‌اتهام قتل در زندانی در نیویورک، به‌عنوان نخستین فرد در ایالات متحده به‌وسیلۀ صندلی الکتریکی اعدام شد.
– در سال ۱۹۱۴م؛ در جریان جنگ اول جهانی امپراتوری اتریش‌مجارستان به‌امپراتوری روسیه، و صربستان به‌امپراتوری آلمان اعلان جنگ دادند.
– در سال ۱۹۴۵م؛ یک بمب‌افکن بوئینگ بی-۲۹ نیروی هوایی ایالات متحده در جریان جنگ جهانی دوم، ساعت ۸ و ۱۵ دقیقۀ صبح به‌وقت محلی، به‌وسیلۀ بمب اتمی موسوم به‌پسر کوچک، با قدرتی معادل با ۲۰ هزار تُن تی‌ان‌تی، هیروشیما در ژاپن را مورد حمله قرار داد که به‌مرگ ۷۰ تا ۱۵۰ هزار غیرنظامی و ۲۰ هزار سرباز ژاپنی منجر شد.
– در سال ۱۹۶۰م؛ فیدل کاسترو همۀ منافع ایالات متحده و سایر کشورهای خارجی در کوبا را ملی اعلام کرد. این اقدام به‌تحریم و محاصرۀ کوبا انجامید.
– در سال ۱۹۶۲م؛ جامائیکا از بریتانیا مستقل شد.
– در سال ۱۹۹۰م؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد، عراق را به‌خاطر تعرض نظامی و تصرف کویت تحریم کامل (بایکوت) کرد.
– در سال ۱۹۹۱م؛ تاکاکو دویی به‌عنوان اولین بانو به‌ریاست مجلس ژاپن رسید.
– در سال ۱۹۹۱م؛ تیم برنرز لی، برنامه‌نویس بریتانیایی، برای نخستین‌بار پرونده‌هایی را فرستاد تا ایده‌هایش را از یک سامانۀ شامل اسناد اَبَرمتن که از طریق اینترنت قابل دسترسی باشند، مطرح کند و مفهوم وبِ جهان‌گستر را پدید آورد.
– در سال ۲۰۱۲م؛ مریخ‌نورد کنجکاوی، متعلق به‌آزمایشگاه علمی مریخ ناسا، ۹ ماه پس از شلیک با موفقیت بر روی این سیاره فرود آمد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 دسامبر در تاریخ - درگذشت ژان ریشپن و...

 


 

  • زادروزها

– زادروز یوهان برنولی در سال ۱۶۶۷م؛ ریاضی‌دان اهل سوئیس و یکی از چندین ریاضی‌دان عضو خانواده برنولی که به‌خاطر مشارکت‌هایش در حساب دیفرانسیل و انتگرال شهرت دارد.
– زادروز آلفرد لرد تنیسون در سال ۱۸۰۹م؛ ملک‌الشعرای بریتانیا در عصر ویکتوریا و یکی از معروف‌ترین شاعران تاریخ بریتانیا
– زادروز آنتون صالحانی در سال ۱۸۴۷م؛ کشیش، روزنامه‌نگار، پژوهش‌گر ادبی و نویسندۀ سوری
– زادروز الکساندر فلمینگ در سال ۱۸۸۱م؛ پزشک و میکروبیولوژیست اسکاتلندی که بیشتر به‌خاطر کشف آنزیم لیزوزیم در ۱۹۲۳م و اولین آنتی‌بیوتیک مؤثر جهان بنزیل پنی‌سیلین از کپک پنسیلیون روبنس در ۱۹۲۸م شناخته شده‌است. او در سال ۱۹۴۵م به‌همراه هاوارد فلری و ارنست چین، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.
– زادروز دام مینتوف در سال ۱۹۱۶م؛ سیاست‌مدار، معمار و روزنامه‌نگار اهل مالت و هشتمین نخست‌وزیر مالت و برندۀ جوایزی همچون جایزۀ بین‌المللی حقوق بشر القذافی
– زادروز اندی وارهول در سال ۱۹۲۸م؛ هنرمند، نویسنده، عکاس و فیلم‌ساز پیشرو آمریکایی و از بنیان‌گذاران هنر پاپ دهۀ ۱۹۵۰م در ایالات متحده که شناخته‌شده‌ترین چهرۀ هنر پاپ و دارای اندیشه‌های بسیار آوانگارد (پیشرو) بود.
– زادروز چالمرز جانسون در سال ۱۹۳۱م؛ دانشمند سیاسی آمریکایی که در جایگاه استاد دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو به‌تدریس علوم سیاسی اشتغال داشت.
– زادروز محمد نجیب‌الله احمدزی در سال ۱۹۴۷م؛ پزشک و سیاست‌مدار افغان که ۵ سال ریاست خدمات امنیت دولتی افغانستان را عهده‌دار بود و سپس پنجمین رئیس‌جمهور افغانستان و واپسین رئیس‌جمهور حکومت جمهوریِ دموکراتیک افغانستان شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت اَن هَثِوِی در سال ۱۶۲۳م؛ همسر ویلیام شکسپیر، چکامه‌سرا، نمایشنامه‌نویس و بازیگر اهل انگلستان
– درگذشت بن جانسن در سال ۱۶۳۷م؛ هنرپیشه، شاعر و نمایشنامه‌نویس مشهور دورۀ الیزابت
– درگذشت دیه‌گو ولاسکس (یا دیگو ولاسکز، یا ولاسکوئز) در سال ۱۶۶۰م؛ نقاش اسپانیایی محبوب دربار فیلیپ چهارم
– درگذشت آنتونیو بارتولومئو برونی در سال ۱۸۲۱م؛ آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر و نوازندۀ ویلون اهل ایتالیا
– درگذشت تئودور آدورنو در سال ۱۹۶۹م؛ جامعه‌شناس، فیلسوف، موسیقی‌شناس و آهنگ‌ساز نئومارکسیست آلمانی که به‌همراه افرادی چون ماکس هورکهایمر، والتر بنیامین و هربرت مارکوزه، از سران مکتب فرانکفورت بود.
– درگذشت فولخنثیو باتیستا ثالدیوار در سال ۱۹۷۳م؛ نهمین رئیس‌جمهور کوبا و آخرین حاکم این کشور پیش از پیروزی انقلاب فیدل کاسترو
– درگذشت پاپ پل ششم در سال ۱۹۷۸م؛ یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم و تنها پاپی که از ایران دیدن کرد. محمدرضاشاه پهلوی در فرودگاه مهرآباد از او استقبال کرد.
– درگذشت ژورژه آمادو در سال ۲۰۰۱م؛ رمان‌نویس برزیلی که بیشتر به‌خاطر نوشتن آثاری در شرح زندگی مردم زادگاهش، استان باهیای برزیل مشهور است.
– درگذشت ادسخر ویبه دِیکسترا در سال ۲۰۰۲م؛ دانشمند هلندی در علوم ریاضی و علوم رایانه که در سال ۱۹۷۲م، جایزۀ تورینگ را به‌خاطر کمک‌های بنیادین به‌پیشبرد زبان‌های برنامه‌سازی دریافت کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 فروردین‌ماه در تاریخ - زادروز ایرج قادری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *