نهم/۹ آوریل در تاریخ – درگذشت فرانک لوید رایت و…

نهم/۹ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز یورن اوتزن؛ معمار دانمارکی که مشهورترین کار وی ساختمان اپرای بزرگ شهر سیدنی است، تا درگذشت فرانسیس بیکن؛ نویسندۀ انگلیسی و از بانیان انقلاب علمی و پایان سلطۀ کلیسا بر تفکر و پدر تجربه‌گرایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نهم/۹ آوریل در تاریخ

نهم/۹ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۶۸۵م؛ بودیسم، آیین رسمی کشور ژاپن شد.
– در سال ۱۸۶۵م؛ جنگ‌های داخلی آمریکا با تسلیم ژنرال رابرت لی پایان یافت.
– در سال ۱۹۴۰م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، عملیات وزروبونگ، تهاجم آلمان به‌دانمارک و نروژ آغاز شد.
– در سال ۱۹۷۶م؛ دولت وقت ایران روابط خود را با کوبا قطع کرد.
– در سال ۱۹۸۹م؛ یک تظاهرات بر ضد شوروی در تفلیس، پایتخت گرجستان، با دخالت ارتش سرکوب شد و در جریان این ماجرا، ۲۰ نفر کشته‌شدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز شارل پیر بودلر در سال ۱۸۲۱م؛ شاعر و نویسندۀ فرانسوی
– زادروز اریش لودندورف در سال ۱۸۶۵م؛ سردار معروف ارتش آلمان، فاتح لیژ و نبرد تاننبرگ
– زادروز یورن اوتزن در سال ۱۹۱۸م؛ معمار دانمارکی که مشهورترین کار وی ساختمان اپرای بزرگ شهر سیدنی است. ساختمان مجلس ملی کویت نیز از آثار اوست.
– زادروز غسان کنفانی در سال ۱۹۳۶م؛ نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی و از اعضای رهبری جبهۀ مردمی برای آزادی فلسطین
– زادروز لئوپولد دوم دومین پادشاه بلژیک و قصاب گنگو در سال ۱۸۳۵


 

  • درگذشت

– درگذشت لورنتسو دِ مِدیچی (لورنتسوی شکوهمند) در سال ۱۴۹۲م؛ یکی از برجسته‌ترین حاکمان فلورانس طی رنسانس ایتالیا
– درگذشت فرانسوا رَب لِه در سال ۱۵۵۳م؛ ادیب، پزشک و نویسندۀ بزرگ رنسانس فرانسه که از او به‌عنوان هزل‌گو و طنزپرداز نیز یاد می‌شود.
– درگذشت پائولو ورونزه در سال ۱۵۸۸م؛ نقاش رنسانس ایتالیایی اهل ونیز و یکی از نقاشان بزرگ تاریخ که در عرصۀ مذهبی و اساطیری فعالیت داشت. او به‌همراه تیسین که از پائولو یک نسل بزرگ‌تر و از تینتورتو ۱۰ سال بزرگ‌تر بود، جزء ۳ هنرمند بزرگ ونیز در قرن ۱۶م می‌باشند.
– درگذشت فرانسیس بیکن در سال ۱۶۲۶م؛ فیلسوف، سیاست‌مدار، دانشمند، حقوق‌دان و نویسندۀ انگلیسی و محور اصلی تحول فکری در قرون وسطی و از بانیان انقلاب علمی و پایان سلطۀ کلیسا بر تفکر و پدر تجربه‌گرایی
– درگذشت کریستیان فرر فن (یا ولف) در سال ۱۷۵۴م؛ فیلسوف آلمانی که به‌لاتین می‌نوشت و همچنین مطالعاتی در ریاضیات و فیزیک و نظراتی دربارۀ اقتصاد داشت.
– درگذشت میشل اوژن شورول در سال ۱۸۸۹م؛ شیمی‌دان فرانسوی که بر روی اسید چرب کار کرد و یافته‌های او کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌های هنر و صنعت یافت. اعتبار کشف اسید مارگاریک نیز از آنِ اوست. همچنین او طراح نوعی صابون با چربی حیوانی و نمک بود.
– درگذشت فرانک لوید رایت در سال ۱۹۵۹م؛ مشهورترین معمار تاریخ آمریکا، طراح داخلی، آموزگار و نویسنده که دوران فعالیت او بیش از ۷۰ سال طول کشید و آثارش شامل طراحی بیش از هزار بنا است که ۵۳۲ عدد از آن‌ها کامل شده‌اند.
– درگذشت هارولد آلبرت لمب در سال ۱۹۶۲م؛ تاریخ‌دان، رمان‌نویس، داستان‌کوتاه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی
– درگذشت سیدنی لومِت در سال ۲۰۱۱م؛ کارگردان سرشناس آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 فوریه در تاریخ - درگذشت تیالینگ کوپمانس و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *