هفتم/۷ اکتبر در تاریخ – درگذشت جرج امیل پالاده و…

هفتم/۷ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز دزموند مپیلو توتو؛ از رهبران جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی و برندۀ جایزۀ نوبل، تا درگذشت جرج امیل پالاده؛ زیست‌شناس یاخته‌ای رومانیایی و تاثیرگذارترین زیست‌شناس یاخته‌ای جهان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ اکتبر در تاریخ

هفتم/۷ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۷۹م؛ امپراتوری آلمان و امپراتوری اتریش‌مجارستان یک پیمان اتحاد امضا کردند.
– در سال ۱۹۴۹م؛ جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) بنیان نهاده شد.
– در سال ۱۹۵۰م؛ با گذر ارتش آزادی‌بخش خلق از رودخانۀ جینشا، ارتش جمهوری خلق چین شروع به‌اشغال تبت کرد.
– در سال ۲۰۰۱م؛ ایالات متحده در پی حوادث ۱۱ سپتامبر، به‌بهانۀ مبارزه با تروریسم، حملۀ خود به‌خاک افغانستان را آغاز کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز نیلز بور در سال ۱۸۸۵م؛ فیزیک‌دان دانمارکی که شهرت او بیشتر به‌علت رَدکردن مدل اتمی ارنست رادرفورد و ابداع مدل اتمی خود است. او مدل اتمی خود که به‌مدل منظومه‌ای معروف است را ارائه داد. او تلاش‌هایی بنیادی در زمینۀ شناخت ساختار اتم و مکانیک کوانتوم کرد و برای تلاش‌هایش در سال ۱۹۲۲م، به‌او جایزۀ نوبل فیزیک داده‌شد.
– زادروز هاینریش هیملر در سال ۱۹۰۰م، نظامی و سیاست‌مدار آلمانی و فرماندۀ نیروهای اس‌اس در این کشور در دورۀ حاکمیت حزب نازی که آدولف هیتلر بعدها او را به‌فرماندهیِ ارتش جایگزین و قائم‌مقام ادارۀ تمام رایش سوم منصوب کرد. او به‌عنوان یکی از مسئولین اصلیِ هولوکاست شناخته می‌شود.
– زادروز دزموند مپیلو توتو در سال ۱۹۳۱م؛ از فعالان صلح و رهبران جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی و برندۀ جایزۀ نوبل در سال ۱۹۸۴م
– زادروز هارولد کروتو در سال ۱۹۳۹م؛ شیمی‌دان انگلیسی که جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۹۶م را به‌همراه رابرت کرل و ریچارد اسمالی، به‌جهت کشف فولرن‌ها دریافت کرد. او بسیاری از جوایز و افتخارات دیگر را نیز کسب کرده‌است.
– زادروز ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین در سال ۱۹۵۲م؛ سیاست‌مدار و افسر اطلاعاتی سابق روسیه و رئیس‌جمهور روسیه که دومین و چهارمین رئیس‌جمهور روسیه پس از فروپاشی شوروی بوده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 سپتامبر در تاریخ - درگذشت سوزان دنیس اتکینز و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ادگار آلن پو در سال ۱۸۴۹م؛ نویسنده، شاعر، ویراستار و منتقد ادبی اهل بوستون آمریکا و از پایه‌گذاران جنبش رمانتیک آمریکا
– درگذشت امیل کریپلین در سال ۱۹۲۶م؛ روان‌پزشک آلمانی و بنیان‌گذار روان‌پزشکی مدرن و علمی و همچنین روان‌داروشناسی و ژنتیک روان‌پزشکی
– درگذشت ویلیس هاویلند کریر در سال ۱۹۵۰م؛ مخترع تهویۀ مطبوع و بنیان‌گذار شرکت کریر
– درگذشت آنا پولیتکوفسکایا در سال ۲۰۰۶م؛ روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر اهل روسیه و از خبرنگاران روزنامۀ نوایا گازیتا بود که از مهم‌ترین روزنامه‌های منتقد دولت روسیه می‌باشد.
– درگذشت جرج امیل پالاده در سال ۲۰۰۸م؛ زیست‌شناس یاخته‌ای رومانیایی و تاثیرگذارترین زیست‌شناس یاخته‌ای جهان که در سال ۱۹۷۴م جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی را به‌همراه آلبرت کلود و کریستین دِدوو دریافت کرد. اهدای جایزۀ نوبل به‌دلیل نوآوری آن‌ها در زمینۀ بررسی میکروسکوپی الکترونی و جداسازی یاخته که منجر به‌بنیان‌گذاری زیست‌شناس یاخته‌ای مولکولی مدرن شد بود که مهم‌ترین دستاورد آن، ریبوزوم شبکۀ آندوپلاسمی بود که وی در سال ۱۹۵۵م برای نخستین‌بار توصیفش کرد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *