هفتم/۷ فروردین‌ماه در تاریخ – زادروز خسرو شکیبایی و…

هفتم/۷ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز احمد آرام؛ نویسنده و مترجم معاصر ایرانی، زادروز خسرو شکیبایی؛ هنرپیشۀ سینمای اهل ایران، تا درگذشت منوچهر همایون‌پور؛ خوانندۀ موسیقی سنتی ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ فروردین‌ماه در تاریخ

هفتم/۷ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • وقایع

– آغاز مرحلۀ پایانی عملیات فتح‌المبین در سال ۱۳۶۰خ
– آغاز نخستین دورۀ جشن جهانی نوروز در ایران در سال ۱۳۸۹خ
– امضای برنامۀ ۲۵ سالۀ همکاری‌های مشترک ایران و چین در سال ۱۴۰۰خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا حسن تبریزی (رُشدیه) در سال ۱۲۳۹خ؛ از پیش‌قدمان نهضت فرهنگیِ ایران در سدۀ قبل که نخستین مؤسس مدارس جدید در تبریز و دومین مدرسه در تهران (بعد از دارالفنون) بود. او را پدر فرهنگ جدید ایران نامیده‌اند. وی در سال‌های جنبش مشروطه، در میان اعضای انجمن باغ میکده قرار داشت.
– زادروز احمد آرام در سال ۱۲۷۱خ؛ نویسنده و مترجم معاصر
– زادروز خسرو شکیبایی در سال ۱۳۲۳خ؛ هنرپیشۀ سینما
– زادروز بیژن عالی‌پور در سال ۱۳۲۸خ؛ کارآفرین، کارشناس نفتی و مدیر ارشد اجرایی
– زادروز پوران درخشنده در سال ۱۳۳۰خ؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کنندۀ ایرانی که دارای لوح افتخار درجه‌یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است. او فیلم‌های مانند «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» و «زیر سقف دودی» را کارگردانی کرده‌است.
– زادروز فاطمه دائمی خشکنودهانی (آتنا دائمی) در سال ۱۳۶۷خ؛ فعال مدنی، فعال حقوق کودکان، فعال حقوق بشر و از زندانیان سیاسی سابق در ایران که از آذرماه ۱۳۹۳خ در زندان بود و پس از ۵ سال از زندان آزاد شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت لُرِتا هایراپتیان تبریزی در سال ۱۳۷۷خ؛ بازیگر ایرانی ارمنی‌تبار
– درگذشت منوچهر همایون‌پور در سال ۱۳۸۵خ؛ خوانندۀ موسیقی سنتی ایرانی
– درگذشت فریدون صاحب‌جمع در سال ۱۳۸۷خ؛ رمان‌نویس، روزنامه‌نگار و خبرنگار جنگی ایرانی‌فرانسوی که به‌خاطر نوشتن رمان «سنگسار ثریا م.» (داستانی واقعی) شهرتی بین‌المللی به‌دست آورد. فیلم‌نامۀ فیلم «سنگسار ثریا م.» بر اساس این رمان نوشته‌شد. او خبرنگاری شناخته‌شده در کانال LCI channel فرانسه و روزنامه‌های فرانسوی مانند Le Monde و Le Telegramme بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 شهریورماه در تاریخ - زادروز غلام‌رضا تختی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *