یازدهم/۱۱ نوامبر در تاریخ – درگذشت یاسر عرفات و…

یازدهم/۱۱ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز کارلوس فوئنتس؛ نویسندۀ مکزیکی و از سرشناس‌ترین و پُرآوازه‌ترین نویسندگان اسپانیایی‌زبان، تا درگذشت جان فردریش دفنباخ؛ پزشک و جراح آلمانی که تخصص او در پیوند پوست دست و جراحی پلاستیک بود که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ نوامبر در تاریخ

یازدهم/۱۱ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی مجردها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۱۸م؛ با بسته‌شدن معاهدۀ آتش‌بس و تسلیم آلمان در مقابل متفقین جنگ جهانی اول، رسماً رأس ساعت ۱۱ صبح به‌پایان رسید. (۱۱:۰۰ – ۱۱/۱۱/۱۸) هر ساله این واقعه با ۲ دقیقه سکوت گرامی داشته می‌شود. (در حقیقت این جنگ با بسته‌شدن معاهدۀ ورسای در ۲۸ ژوئن سال بعد به‌پایان خود رسید.)
– در سال ۱۹۴۲م؛ ارتش آلمان نازی به‌طور کامل فرانسه را اشغال کرد.
– در سال ۱۹۶۶م؛ فضاپیمای جمینای ۱۲، با ۲ سرنشین توسط ناسا به‌فضا پرتاب شد.
– در سال ۱۹۷۵م؛ آنگولا از استعمار پرتغال به‌استقلال رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فیودور داستایفسکی در سال ۱۸۲۱م؛ نویسندۀ مشهور و تأثیرگذار اهل روسیه که ویژگیِ منحصر به‌فرد آثار وی، روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت‌های داستان است و بسیاری او را بزرگ‌ترین نویسندۀ روان‌شناختی جهان به‌حساب می‌آورند.
– زادروز پل سینیاک در سال ۱۸۶۳م؛ نقاش نودریافت‌گر فرانسوی که همراه با ژرژ سورا، به‌گسترش سبک نقطه‌چینی کمک کرد.
– زادروز استفان لوکس در سال ۱۸۸۸م؛ روزنامه‌نگار، نویسنده، و کارگردان اهل و شهروند چکسلواکی
– زادروز ماگدا گوبلس در سال ۱۹۰۱م؛ همسر یوزف گوبلز، وزیر پروپاگاندای رایش سوم که برخی تاریخ‌نگاران از وی به‌عنوان بانوی اول آلمان نازی نام می‌برند؛ در حالی که برخی دیگر این عنوان را برای امی گورینگ، همسر هرمان گورینگ به‌کار می‌برند. با تسخیر برلین توسط نیرهای روس در روزهای آخر جنگ جهانی دوم در اروپا، وی و همسرش ۶ فرزندان‌شان را در خواب مسموم کردند و کُشتند. سپس در ۱ مِی ۱۹۴۵م به‌همراه یوزف گوبلز خودکشی کردند.
– زادروز هاوارد ملویل فاست در سال ۱۹۱۴م؛ رمان‌نویس و نویسندۀ تلویزیونی کمونیست آمریکایی و خالق اسپارتاکوس
– زادروز کرت وانه‌گت در سال ۱۹۲۲م؛ نویسندۀ آمریکایی که آثار او غالباً ترکیبی از طنزی سیاه و مایه‌های علمی‌تخیلی است.
– زادروز جاناتان وینترز در سال ۱۹۲۵م؛ کمدین، بازیگر، نویسنده و هنرمند آمریکایی که اغلب برای بازی در مجموعه‌های کمدی شناخته‌می‌شود.
– زادروز کارلوس فوئنتس در سال ۱۹۲۸م؛ نویسندۀ مکزیکی و یکی از سرشناس‌ترین و پُرآوازه‌ترین نویسندگان اسپانیایی‌زبان
– زادروز لئوناردو دی‌کاپریو در سال ۱۹۷۴م؛ بازیگر و تهیه‌کنندۀ فیلم آمریکایی که برای بازی در فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای و مربوط به‌دورۀ زمانی معروف است. او در طول حرفۀ خود، افتخارات گوناگونی از جمله ۱ جایزۀ اسکار، ۱ جایزۀ آکادمی فیلم بریتانیا و ۳ جایزۀ گلدن‌گلوب دریافت کرده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 می در تاریخ - درگذشت ایساک آلبنیس و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت نات ترنر در سال ۱۸۳۱م؛ بردۀ سیاه‌پوست آمریکایی که رهبری نخستین شورش پایدار بردگان در تاریخ آمریکا را در سال ۱۸۳۱م بر عهده داشت.
– درگذشت جان فردریش دفنباخ در سال ۱۸۴۷م؛ پزشک و جراح به‌نامِ آلمانی که تخصص او در پیوند پوست دست و جراحی پلاستیک بود. کارهای او در جراحیِ فک و صورت، موجب به‌وجودآمدن تکنیک‌های مدرن در جراحیِ ترمیمی شد.
– درگذشت سورن کیرکگور در سال ۱۸۵۵م؛ فیلسوف مسیحی دانمارکی که با وجود، انتخاب، و تعهد یا سرسپردگیِ فرد سر و کار داشت و اساساً بر الهیات جدید و فلسفه، به‌خصوص فلسفۀ وجودی (اگزیستانسیالیسم) تأثیر گذاشت. از وی به‌عنوان پدر اگزیستانسیالیسم یاد می‌شود.
– درگذشت آگوست اسپایز در سال ۱۸۸۷م؛ فعال کارگری آنارشیستی که در شرایطی مشکوک و در طی ماجرای شورش های‌مارکت توسط دولت اعدام شد.
– درگذشت آرتوری ایلماری ویرتانن در سال ۱۹۷۳م؛ شیمی‌دان فنلاندی که در سال ۱۹۴۵م برای مطالعات و نوآوری‌هایش در زمینۀ کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی، به‌ویژه روشش در نگهداریِ علوفه، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت الکساندر کالدر در سال ۱۹۷۶م؛ مجسمه‌ساز و هنرمند اهل ایالات متحدۀ آمریکا که بیشتر برای اختراع مجسمۀ متحرک به‌شهرت رسید. علاوه بر مجسمه‌های متحرک و مجسمه‌های پایدار، نقاشی، چاپ سنگی، اسباب‌بازی، گوبلن و جواهر و صدها چیز دیگر را نیز ایجاد کرده‌است.
– درگذشت یانیس ریتسوس در سال ۱۹۹۰م؛ شاعر یونانی، فعال چپ‌گرا و از اعضای فعال گروه مقاومت یونانی در طول جنگ جهانی دوم
– درگذشت یاسر عرفات در سال ۲۰۰۴م؛ رهبر فلسطینی و رئیس حکومت خودگردان فلسطین و رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین و رئیس و بنیان‌گذار جنبش فتح
– درگذشت پیتر دراکر در سال ۲۰۰۵م؛ از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان مدیریت در جهان
– درگذشت فردریک ویلم دِ کلرک در سال ۲۰۲۱م؛ سیاست‌مدار اهل آفریقای‌جنوبی که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴م رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶م نیز معاون رئیس‌جمهور در دولت دموکراتیک بود. وی به‌عنوان آخرین رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی از دوران حکومت اقلیت سفیدپوست شناخته می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 آذرماه در تاریخ - درگذشت صادق خلخالی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *