آزادی زنان؛ چهارشنبه‌های سفید به سبک شاه‌عباس!

آزادی زنان در ایران همواره مسئله‌ای مهمی بوده، اما ماهیتِ سیاسی‌مذهبی و وقوع پیاپی تغییرات در ایران، آن‌ها را از به دست‌آوردن حقوق اولیه‌شان هم‌چنان دور و محروم کرده‌است. با این وجود یکی از دوران مثلاً خوشِ آن‌ها در زمان پادشاهیِ شاه‌عباس بزرگ بوده که در ادامه می‌خوانید.
آزادی زنان

شاه‌عباس برخلاف جَدِ خود، تا حدی به آزادی زنان اهمیت داد. به طوری که در زمان او، زنان در کوچه و بازار دیده می‌شدند. حتی برای آن‌که زنان هم از تماشای چراغان و آتش‌بازی و جشن‌های شبانه محروم نمانند، ایشان را در این‌گونه تفریحات وارد می‌کرد و یک یا چند شب از چراغان و آتش‌بازی را مخصوص زنان می‌ساخت. از سال ۱۰۸۰ه.ق نیز دستور داد که روزهای چهارشنبه‌ی هر هفته، گردش در چهارباغ اصفهان و سی‌و‌سه‌پل منحصر به زنان شهر باشد، تا بتوانند با روی گشاده و بی‌نقاب با آزادیِ حجاب در آنجا تماشا و تفریح کنند.

زنان دوران صفویه

البته در بعضی موارد هم بسیار سخت‌گیر بود؛ به طور مثال، واکنش شاه‌عباس به خیانت همسر یکی از درباریان نیز در تاریخ موجود است و این گزارش نمونه‌ی دیگری از قتل خانوادگی به دست مسئولین ایرانی‌ست. شاه‌عباس نسبت به زنان شوهرداری هم که منحرف می‌شدند، سخت‌گیر بود. از آن جمله؛ وقتی خبر یافت که زن یکی از خدمت‌گزارانش به‌نام «یعقوب‌خان بیگ‌قورچی» به شوهر خیانت می‌کند، قورچی را احضار کرد و به او گفت که اگر می‌خواهی در خانه‌ی من خدمت کنی، باید نخست خانه‌ی خود را از ننگ پاک سازی. یعقوب‌خان از گفته‌ی شاه چنان متأثر و خشمگین شد که بی‌درنگ به خانه رفت و زن خویش را با دو پسر و چهار دختر و پنج زن خدمت‌کار پاره‌پاره کرد، تا با خون ایشان آن ننگ را از خانه‌ی خود بشوید…!

پوشش زنان در دوران صفویه

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منبع؛ تاریخ زندگانیِ شاه‌عباس، ج۳، فلسفی، مؤسسه‌ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران

پی‌نوشت؛ البته این دو گزارشی که از آزادی زنان تقدیم شد، نه زیاد به فعالیت خانم علی‌نژاد مربوط است، نه به آقای نجفی (شهردار سابق تهران!) فقط در نظر نگارنده جالب آمد و گفتیم شاید بد نباشد در اینجا نیز به اشتراک بگذاریم!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نرماندی؛ بزرگترین عملیات آبی خاکی تاریخ بشر! + تصاویر و فیلم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *