آنتوان دو سنت اگزوپری؛ نویسنده‌ی مشهوری که در حین پرواز ناپدید شد! + تصاویر

آنتوان دو سنت اگزوپری، داستان‌نویس و خلبان مشهور اهل فرانسه در سال ۱۹۰۰م به دنیا آمد. با انتخاب رشته‌ی معماری در مدرسه‌ی هنرهای زیبای پاریس تحصیل را آغاز کرد و پس از عدم موفقیت جهت پیوستن به نیروی دریاییِ فرانسه، در نیروی هواییِ آن کشور به‌عنوان مکانیک مشغول به کار شد.
آنتوان دو سنت اگزوپری

«آنتوان دو سنت اگزوپری» داستان‌نویس فرانسوی در تاریخ ۲۹ ژوئن ۱۹۰۰م در شهر لئون فرانسه به دنیا آمد. او در چهار سالگی پدرش را از دست داد و مادرش به تنهایی سرپرستیِ او و دیگر خواهر و برادرانش را به عهده گرفت. او در سال ۱۹۱۴م برای ادامه‌ی تحصیل به سوئیس رفت. استعداد نویسندگیِ «اگزوپری» از همان دوران تحصیل در دبستان توجه معلمان را به خود جلب کرد و از جانب آن‌ها بارها مورد تشویق قرار گرفت. او در سال ۱۹۱۹م به مدرسه‌ی هنرهای زیبای پاریس رفت و رشته‌ی معماری را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب نمود. «اگزوپری» ابتدا قصد داشت که به نیروی دریاییِ فرانسه بپیوندند، اما موفق نشد. او شانس خود را در نیروی هوایی امتحان کرد و در سال ۱۹۲۱م به‌عنوان مکانیک در این نهاد مشغول به کار شد. «اگزوپری» در طول دو سال خدمت در نیروی هوایی، فنون خلبانی آموخت و به یکی از خلبانان زبردست ارتش فرانسه بدل شد. او به اصرار یکی از فرماندهان خود به استخدام دائمیِ ارتش فرانسه درآمد.

آنتوان دو سنت اگزوپری
اگزوپری در تولوز، ۱۹۳۳م

تصمیم «آنتوان دو سنت اگزوپری» برای خدمت دائمی در ارتش، مسیر نویسندگی را برای او هموار کرد. او در قامت خلبان به کشورهای مختلفی سفر کرد و تعامل با ملل مختلف و طبیعت و فرهنگ متفاوت آن‌ها، تجربیات نابی را برای او رقم زد؛ به شکلی که می‌توان رَد پای تجربیات او را در کتاب‌های مختلفش مشاهده کرد. در این رابطه می‌توان به کتاب «پیک جنوب» اشاره کرد. «اگزوپری» برای انجام یک مأموریت سیاسی به مراکش سفر کرد و مدتی را با قبایل صحرانشین این کشور گذراند. او پس از بازگشت از مراکش، نگارش کتاب «پیک جنوب» را آغاز نمود و در ۲۹ سالگی آن را منتشر کرد و با چاپ کتاب‌های بعدیِ خود با عنوان «زمین انسان‌ها» و «پرواز شبانه» و… به شهرت دست یافت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  گرانی‌های ایران؛ تکراری در سال ۱۲۷۸ خورشیدی!
آنتوان دو سنت اگزوپری
محل تولد اگزوپری در شهر لیون، در خیابانی که اکنون به‌نام او نام‌گذاری شده‌است، با رنگ آبی (پایین، سمت چپ)

اما آنچه که «آنتوان دو سنت اگزوپری» را به شهرت جهانی رسانید، کتاب «شازده‌کوچولو» بود که آن را در سال ۱۹۴۳م منتشر نمود. این کتاب اگرچه برای کودکان نگاشته شده، اما پُر از نکات دقیق و عمیق روانی و شاهکاری جاویدان است که تصاویر ذهنی را با مفاهیم فلسفی درهم آمیخته‌است. زندگی از دیدگاه «اگزوپری» حادثه‌ای بیش نیست؛ چه در قلمرو کار و چه در چارچوب روح و اندیشه. در داستان‌های «اگزوپری» که برگرفته از تجربیات شخصیِ اوست، وجدان و اخلاق حاکم می‌باشد و بلندطبعی و شهامت روحی نیز نمایان است. وی اگرچه به‌عنوان یک خلبان، راه‌هایی طولانی را در فضا پیمود، اما از زندگی، احساسی مبهم و غم‌انگیز دارد. در آثار او تخیل‌های نویسنده‌ای انسان‌دوست دیده می‌شود که در دنیای اخلاق و وجدان به‌سر می‌بَرَد و فلسفه‌اش را از عالم عینی و واقعی بیرون می‌کشد. از «اگزوپری» آثار دیگری نیز بر جای مانده که «پرواز شبانه»، «سرزمین آدمیان» و «خلبان جنگ» از آن جمله است.

آنتوان دو سنت اگزوپری

سرانجام او در تاریخ ۳۱ جولای ۱۹۴۴م زمانی که کنترل یک هواپیمای P-۳۸ را بر عهده داشت، در حین مأموریت در دریای مدیترانه برای همیشه ناپدید شد. معمای مرگ او تا این لحظه همچنان حل‌نشده باقی مانده‌است. تنها بقایای هواپیمای او در اواخر قرن ۲۰م کشف شد. بد نیست بدانید که کتاب «شازده‌کوچولو» به بیش از ۳۰۰ زبان و گویش ترجمه شده‌است و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پُرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود! همچنین کتاب «شازده‌کوچولو» خوانده‌شده‌ترین و ترجمه‌شده‌ترین کتاب فرانسوی‌زبان جهان و به‌عنوان بهترین کتاب قرن ۲۰م در فرانسه انتخاب شده‌است. از این کتاب به‌طور متوسط سالی یک‌میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  احمد شاه؛ روایتی از «زندگیِ احمدشاهانه‌ی ما» در زمان حال! + تصاویر

آنتوان دو سنت اگزوپری

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *