بیست‌و‌ششم/۲۶ دی‌ماه در تاریخ – زادروز هما دارابی و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هما دارابی؛ متخصص پزشکی کودکان و روان‌پزشکی و معترض حجاب اجباری، تا درگذشت رحمان گلزار شبستری؛ مالک و سرمایه‌گذار شهرک اکباتان، بزرگ‌ترین شهرک مسکونی ایران و خاورمیانه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ دی‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– مأموریت نیروی هوایی شاهنشاهی ایران برای حفظ صلح در کنگو در سال ۱۳۴۱خ
– خورشیدگرفتگی در سال ۱۳۵۰خ؛ یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی حلقه‌ای که ۱ دقیقه و ۵۷ ثانیه به‌طول کشید.
– خروج محمدرضا پهلوی از ایران در پی بالاگرفتن تظاهرات و مخالفت‌های مردمی در سال ۱۳۵۷خ
– در سال ۱۳۵۷خ؛ دولت شاپور بختیار از مجلس شورای ملی رأی اعتماد گرفت.
– انتخاب سیدجلال‌الدین تهرانی به‌ریاست شورای سلطنت در سال ۱۳۵۷خ
– وقوع زمین‌لرزه در قائن در سال ۱۳۵۷خ
– اجرای مرحلۀ سوم عملیات رمضان در سال ۱۳۵۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز هما دارابی در سال ۱۳۱۸خ؛ متخصص پزشکی کودکان و روان‌پزشکی که در اعتراض به‌حجاب اجباری در میدان تجریش تهران اقدام به‌خودسوزی کرد.
– زادروز محسن رنانی در سال ۱۳۴۴خ؛ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با مرتبۀ استادتمام و از چهره‌های شاخص اقتصادی ایران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسین‌علی میرزا فرمانفرما در سال ۱۲۱۳خ؛ شاهزادۀ قاجار و فرزند فتحعلی‌شاه قاجار از بدرجهان‌خانم که در مقابل قوای فیروز میرزا نصرت‌الدولۀ اول به‌دستور محمدشاه قاجار شکست خورد و پایه‌های سلطنت محمدشاهِ ۱۷ ساله نیز تحکیم گردید.
– درگذشت معصومه عزیزی بروجردی (مَهوَش) در سال ۱۳۳۹خ؛ یکی از خوانندگان زن در سبک موسیقی کوچه‌بازاری (عامیانه یا لاله‌زاری) در دهۀ ۳۰خ و از چهره‌های کاباره‌ای تهران بود. مَهوَش در آغاز در محافل و مجالس خصوصی و عروسی‌ها برنامه داشت، اما بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲خ در نخستین کابارۀ مدرن تهران؛ یعنی کافۀ جمشید به‌روی صحنه رفت و بعد به‌موازات آن در باغ کابارۀ بهشت تهران فعالیت می‌کرد.
– درگذشت علی‌اکبر محمدی در سال ۱۳۶۵خ؛ خلبانی که از طریق عراق به‌آلمان غربی رفت و در هامبورگ به‌دست ۲ ناشناس ترور شد.
– درگذشت محمود تولایی (شیخ محمود حلبی) در سال ۱۳۷۶خ؛ فقیه، واعظ، سیاست‌مدار و مؤسس انجمن حجتیۀ مهدویه که از حامیان دکتر محمد مصدق و ابوالقاسم کاشانی در نهضت ملی‌شدن نفت و از مبارزین جدی بهائیت بود و در این زمینه مناظره‌های زیادی نیز انجام داده‌بود.
– درگذشت اردشیر حسین‌پور در سال ۱۳۸۵خ؛ دانشمند و استادیار دانشگاه و متخصص در الکترومغناطیس و یکی از دانشمندان برنامۀ هسته‌ای ایران که در حال کار بر روی پروژۀ هسته‌ای اصفهان و همچنین تدوین طرح ساخت بزرگ‌ترین مجتمع فیزیک اتمی خاورمیانه بود که پس از درگذشت وی بررسی این طرح ادامه نیافت. برخی رسانه‌های غربی، احتمال ترور وی را مطرح کرده‌اند که این ادعا همیشه توسط مقامات ایران تکذیب شده‌است، اما مصطفی معین ۱۴ سال بعد، ترور توسط عوامل موساد را تأیید کرد. همچنین نیویورک‌تایمز مسموم‌شدن او توسط موساد را تأیید کرد.
– درگذشت رکن‌الدین خسروی در سال ۱۳۹۵خ؛ نویسنده، کارگردان تئاتر، مترجم
– درگذشت رحمان گلزار شبستری در سال ۱۴۰۰خ؛ وی مالک و سرمایه‌گذار شهرک اکباتان، بزرگ‌ترین شهرک مسکونی ایران و خاورمیانه بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 اسفندماه در تاریخ - زادروز محسن نامجو و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *