بیست‌و‌نهم/۲۹ آگوست در تاریخ – درگذشت اینگرید برگمن و…

بیست‌و‌نهم/۲۹ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز والری لاربو؛ نویسنده و شاعر و رمان‌نویس و مقاله‌نویس و مترجم قرن ۱۹م اهل فرانسه، تا درگذشت اینگرید برگمن؛ بازیگر سرشناس سینما و اهل کشور سوئد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌نهم/۲۹ آگوست در تاریخ

بیست‌و‌نهم/۲۹ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۳۳م؛ آتاهوالپا امپراتور اینکا، توسط فرانسیسکو پیزارو که از سوی دولت اسپانیا مأموریت تصرف اراضی آمریکای جنوبی و انتقال طلای آنجا را به‌اسپانیا داشت، کشته‌شد و به‌این ترتیب امپراتوری اینکا نیز از بین رفت.
– در سال ۱۸۳۱م؛ القای الکترومغناطیسی توسط مایکل فارادی، شیمی‌دان انگلیسی کشف شد.
– در سال ۱۸۴۲م؛ با امضای پیمان نانجینگ بین چین و بریتانیا، جنگ تریاک نخست بین این ۲ کشور پایان یافت و شهر هنگ‌کنگ به‌بریتانیا واگذار شد.
– در سال ۱۹۴۹م؛ برای نخستین‌بار در دانشگاه ایلینوی آمریکا، از یک دستگاه اتمی برای درمان بیماری سرطان استفاده شد.

 


 

  • زادروزها

-زادروز ژان باتیست کُلبر در سال ۱۶۱۹م؛ سیاست‌مدار فرانسوی که وزارت اقتصاد دربار لویی چهاردهم را اداره می‌کرد و نقش مهمی در تشکیل نهادهای علمی و فرهنگی نوین فرانسه داشت.
– زادروز جان لاک در سال ۱۶۳۲م؛ از فیلسوفان سدۀ ۱۷م انگلستان که به‌طور گسترده به‌عنوان پدر لیبرالیسم کلاسیک شناخته می‌شود. وی از مهم‌ترین شارحان نظریۀ قرارداد اجتماعی و پیروان مکتب تجربه‌گرایی است. نظرات او بر پیشرفت شناخت‌شناسی و فلسفۀ سیاسی مؤثر بود. او از تأثیرگذارترین اندیشمندان عصر روشنگری شمرده می‌شود. نوشته‌های او بر ولتر و ژان‌ژاک روسو، و بسیاری از اندیشوران اسکاتلندی و انقلابیون آمریکایی اثرگذار بود. این تأثیر را می‌توان در اعلامیۀ استقلال ایالات متحدۀ آمریکا مشاهده کرد.
– زادروز ژان اگوست دومینیک انگر در سال ۱۷۸۰م؛ نقاش نئوکلاسیک (نئوکلاسیسم یا نئومومیسم؛ یک جنبش هنری در زمینه‌های هنرهای تزئینی، هنرهای تجسمی، ادبیات، تئاتر، موسیقی و معماری) فرانسوی
– زادروز موریس مترلینک در سال ۱۸۶۲م؛ نویسنده، شاعر و فیلسوف بلژیکی و برندۀ جایزۀ ادبی نوبل در سال ۱۹۱۱م
– زادروز آلبر فرانسوا لوبرن در سال ۱۸۷۱م؛ سیاست‌مدار فرانسوی که از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۴۰م به‌عنوان پانزدهمین رئیس‌جمهور فرانسه و همچنین آخرین رئیس‌جمهور جمهوری سوم فرانسه فعالیت داشت. وی همچنین عضو حزب راست میانۀ ائتلاف دموکراتی/جمهوری‌خواه بود و پایان ریاست‌جمهوری‌اش با اشغال فرانسه توسط آلمان نازی مصادف بود.
– زادروز والری لاربو در سال ۱۸۸۱م؛ نویسنده، شاعر، رمان‌نویس، مقاله‌نویس و مترجم قرن ۱۹م اهل فرانسه
– زادروز اینگرید برگمن در سال ۱۹۱۵م؛ بازیگر سرشناس سینما و اهل کشور سوئد که موفق به‌دریافت ۳ جایزۀ اسکار شد.
– زادروز چارلی پارکر در سال ۱۹۲۰م؛ نوازندۀ ساکسوفون آلتو و نابغۀ بی‌همتای بداهه‌نوازی جاز که همراه با دیزی گیلیسپی، سبک بی‌باپ را پایه گذاشت. بسیاری او را برترین نوازنده‌ای می‌دانند که موسیقی معاصر غرب به‌خود دیده‌است.
– زادروز مایکل جکسون (سلطان پاپ، اِم‌جِی) در سال ۱۹۵۸م؛ خواننده، ترانه‌نویس و رقصندۀ آمریکایی که کارهایش در موسیقی و رقص در کنار زندگی شخصی‌اش، او را به‌مدت ۴ دهه به‌یکی از چهره‌های مشهور فرهنگ عامۀ جهان تبدیل کرد، به‌گونه‌ای که از وی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های فرهنگی قرن ۲۰م نام برده می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 اسفندماه در تاریخ - درگذشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابن قطان بغدادی در سال ۱۱۶۳م؛ محدث، پزشک، چشم‌پزشک، ادیب و شاعر عراقی
– درگذشت گرگوری کینگ در سال ۱۷۱۲م؛ نسب‌شناس، حکاک و آماردان انگلیسی که بیشتر به‌خاطر مشاهدات و نتیجه‌گیری‌های طبیعی و سیاسی بر دولت و وضعیت انگلستان (که اولین‌بار در سال ۱۸۰۱م منتشر شد)، بهترین تصویر موجود از جمعیت و ثروت انگلستان در پایان قرن ۱۷م را ارائه می‌دهد.
– درگذشت اینگرید برگمن در سال ۱۹۸۲م؛ بازیگر سرشناس سینما و اهل کشور سوئد که موفق به‌دریافت ۳ جایزۀ اسکار شد.
– درگذشت فرانک گاردنر در سال ۲۰۰۹م؛ عضو نشان استرالیا (عالی‌ترین نشان استرالیا)، رانندۀ مسابقات اتومبیل‌رانی اهل استرالیا
– درگذشت پوین والتر دایر در سال ۲۰۱۵م؛ نویسندۀ مشهور کتاب‌های خودیاری و سخنران انگیزشی آمریکایی
– درگذشت جین وایلدر در سال ۲۰۱۶م؛ بازیگر کمدی، کارگردان و نویسندۀ آمریکایی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *