دوم/۲ نوامبر در تاریخ – درگذشت پیر پائولو پازولینی و…

دوم/۲ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پت بیوکنن؛ صاحب‌نظر سیاسی محافظه‌کار، ستون‌نویس، سیاست‌مدار و سخن‌پراکن آمریکایی، تا درگذشت نگو دین دیم؛ سیاست‌مدار ویتنامی و نخستین رئیس‌جمهور ویتنام جنوبی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ نوامبر در تاریخ

دوم/۲ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۹۵م؛ دوران حکومت ۴ سالۀ انجمن گردانندگان یا دیرکتوار فرانسه آغاز شد.
– در سال ۱۹۱۴م؛ در جریان جنگ جهانی اول، روسیه به‌امپراتوری عثمانی اعلام جنگ داد.
– در سال ۱۹۱۶م؛ شریف حسین، پادشاه عربستان سعودی، خود را حاکم همۀ کشورهای عربی قلمداد کرد.
– در سال ۲۰۰۰م؛ با ورود نخستین اردوی فضانوردان به‌ایستگاه فضایی بین‌المللی، استفادۀ عملی از این ایستگاه فضایی آغاز شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ماری آنتوانت (اتریشی) در سال ۱۷۵۵م؛ واپسین ملکۀ پیش از انقلاب کبیر فرانسه
– زادروز جرج بول در سال ۱۸۱۵م؛ ریاضی‌دان و فیلسوف انگلیسی که کار او در ابداع جبر بولی (در ریاضیات و به‌خصوص در منطق ریاضی، زیرمجموعه‌ای از جبر است که در آن مقدار متغیرها، درست یا غلط می‌باشد که معمولاً به‌همین ترتیب با ۱ و ۰ نشان داده می‌شوند)، پایۀ محاسبات کامپیوتری شد و از این نظر، او یکی از بنیان‌گذاران علم کامپیوتر است. اگرچه در زمان او هنوز کامپیوتر اختراع نشده‌بود.
– زادروز گئورگی یوگنیویچ لووف در سال ۱۸۶۱م؛ سیاست‌مدار اهل امپراتوری روسیه که در جریان انقلاب فوریۀ ۱۹۱۷م، از سوی مجلس روسیه به‌عنوان اولین نخست‌وزیر دولت موقت منصوب شد.
– زادروز لوکینو ویسکونتی در سال ۱۹۰۶م؛ کارگردان نامی سینما و تئاتر ایتالیایی
– زادروز اودیسیاس الیتیس در سال ۱۹۱۱م؛ شاعر و نویسندۀ اهل یونان و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۹م
– زادروز برت لنکستر در سال ۱۹۱۳م؛ بازیگر و تهیه‌کنندۀ معروف آمریکایی در دهه‌های ۱۹۴۰، ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰م و از بهترین بازیگران هالیوود و یکی از ستارگان ژانر وسترن در سینمای آمریکا
– زادروز پت بیوکنن در سال ۱۹۳۸م؛ صاحب‌نظر سیاسی محافظه‌کار، ستون‌نویس، سیاست‌مدار، و سخن‌پراکن آمریکایی
– زادروز جوزپه سینوپولی در سال ۱۹۴۶م؛ رهبر ارکستر و آهنگ‌ساز اهل ایتالیا که در کنسرواتوار بندتو مارچلو به‌مرتبۀ استادی رسید.
– زادروز شاهرخ خان در سال ۱۹۶۵م؛ هنرپیشه، تهیه‌کنندۀ فیلم و مجری در بالیوود که بیش از ۷۰ فیلم و مجموعۀ تلویزیونی در کارنامۀ خود دارد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 ژانویه در تاریخ - درگذشت فریتس کرایسلر و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت انگلبرت کمپفر در سال ۱۷۱۶م؛ پزشک و طبیعی‌دان اهل آلمان که به‌واسطۀ سفر جهانگردی‌اش به‌روسیه، ایران، هند، آسیای شرقی و ژاپن در بین سال‌های ۱۶۸۳ تا ۱۶۹۳م مشهور است. او دربارۀ این مسافرت‌ها ۲ کتاب نیز نوشته‌است. یکی از این کتاب‌ها با نام «سفرنامۀ کمپفر» توسط کیکاووس جهانداری به‌فارسی ترجمه شده‌است.
– درگذشت جرج برنارد شاو در سال ۱۹۵۰م؛ نمایش‌نامه‌نویس، منتقد ادبی، اهل جدل، فعال سیاسی و مبلغ سوسیالیست ایرلندی‌تبار و همچنین گیاه‌خوار
– درگذشت جیمز گروور تربر در سال ۱۹۶۱م؛ نویسنده و کارتونیست آمریکایی
– درگذشت نگو دین دیم در سال ۱۹۶۳م؛ سیاست‌مدار ویتنامی و نخستین رئیس‌جمهور ویتنام جنوبی
– درگذشت پیتر دبای در سال ۱۹۶۶م؛ فیزیک‌دان و شیمی‌دان هلندی مقیم آمریکا که در رشتۀ مهندسی برق تحصیل کرد و سپس به‌فیزیک روی آورد و در سال ۱۹۰۸م از دانشگاه مونیخ، درجۀ دکتری گرفت. وی در سال ۱۹۳۶م جایزۀ نوبل شیمی را دریافت کرد.
– درگذشت پیر پائولو پازولینی در سال ۱۹۷۵م؛ کارگردان، نویسنده، شاعر و روشنفکر معاصر ایتالیایی که خود را به‌عنوان بازیگر، روزنامه‌نگار، رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و شخصیت سیاسی هم مطرح کرد. او از برجسته‌ترین کارگردانان ایتالیا در قرن ۲۰م و چهرۀ برجسته‌ای در ادبیات اروپا و هنر سینما است.
– درگذشت تئودور ون گوگ در سال ۲۰۰۴م؛ یکی از فیلم‌سازان جنجالی و مطرح هلند که در سال ۲۰۰۴م به‌دست محمد بویری کشته‌شد. او یکی از نوادگان تئو ون گوگ، برادر ونسان ون گوگ، نقاش معروف پُست‌امپرسیونیسم بود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *